Lure Blanks - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lure Blanks

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lure Blanks

Tänke kolla om någon har testat att fiska med hårdbeten som är helt olackade, dvs blanks?
    Känner personligen inte att färg spelar tokmycket roll överlag i de sjöar jag fiskar i och har svårt att se att plasten i betet tål jättemycket mer med lite färg på med tanke på hur de brukar se ut efter ett par hugg och krokrisp ändå.

Menar du endast relaterat till hållbarhet eller hur väl olackerat fångar fisk?

Kommentera

Som helhet d.v.s både och, finns det några minus med ett vitt/genomskinligt swimbait utöver att det är mindre kosmetiskt tilltalande för en själv. Vitt funkar i regel rätt bra för mig oavsett.

Fiskar efter andra folks erfarenheter innan jag testar själv. Man hinner ju funderar en hel del på diverse habrovinker medans man väntar på att isen skall släppa =)

Kommentera

Har fiskat med Westin D360 olackade. Då är färgen matt grå. Det har funkat fint.

Kommentera

Har flera olika wobblers av olika fabrikat där färgen har försvunnit över tid och de nu är lite grå/benvit plast färg och märker ingen nämnvärd skillnad i fångst förmåga, däremot om skeden eller infästning skadas så att gången ändras och blir dålig då är det kört med fångst.
          Så min erfarenhet säger att gången är viktigare än färg oavsett årstid och då iaf på borre, gädda andra arter kan jag inte uttala mig om då jag inte testat.

Kommentera

Finns nån artikel i fiskejournalen eller liknande tidning som kom ut för en bunke år sen.. Tidningen har nog gått hädan här hemma.. Men det handlade i mångt o mycket om det ts skriver.. Va väldigt intressant.

Kommentera

Scarnack då förstår jag.
              Hade förr några olackade wobblers av gammalt okänt fabrikat, tror det var något min morfar köpt i Norrland under 60-70-talet, liknande Rapala Original eller ABU Killer.
              De var vita samt grå- eller blåvita, inga som helst mönster, cirka 7-12cm långa (har inte kvar dem idag tyvärr).
              Höll precis lika bra/dåligt som lackade beten och fångade en hel del gäddor, minns inte om jag fick abborrar på dem.

Har även fiskat med egengjorda träbeten i ek, lackade med transparent respektive vit grundlack. Även dessa fångade gäddor, varianterna där gången var bra vill säga, inte de andra.
              Det sistnämnda fick mig att inse/tro att gången är viktigare än färgen.

Har även fiskat regnbåge och abborre med drag av havsöringstyp i plast. Vita eller lite åt det blå hållet, sämre fångster på dessa än mönstrade drag trots en hel del fisketid i vatten som gav fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 771 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B