Hej, undrar vilken fiskelina jag ska välja för regnbåge fiske ? Går man efter styrka i kg på linan, och är den samma som kg på fisken ? Så tex om jag har en lina som är 7kg i brottstyrka då klarar den en fisk som väger 7 kg ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad menas med brottstyrka i kg på fiskelinor ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av isonikon Visa inläggHej, undrar vilken fiskelina jag ska välja för regnbåge fiske ? Går man efter styrka i kg på linan, och är den samma som kg på fisken ? Så tex om jag har en lina som är 7kg i brottstyrka då klarar den en fisk som väger 7 kg ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Nej, det som menas är vid vilken vikt linan går av om man hänger en tyngd i den. En fisk i vattnet drar knappast motsvarande sin egen vikt så linvalet bör mer baseras på hur tunga beten du kastar och hur långt du behöver kasta. Ska du kasta 15 grams beten räcker 0.12-0.17 flätlina, fastnar du mycket i botten kan du välja 0.15-0.17 så tappar du inte så många beten.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av isonikon Visa inläggHej, undrar vilken fiskelina jag ska välja för regnbåge fiske ? Går man efter styrka i kg på linan, och är den samma som kg på fisken ? Så tex om jag har en lina som är 7kg i brottstyrka då klarar den en fisk som väger 7 kg ?
Kommentera
-
Om du använder en fiskelina som har en brottstyrka på 7 kilo innebär detta att linan klarar att lyfta en fisk från vattnet eller marken som väger upp till 7 kilos vikt innan linan går av...
I praktiken lyfter man inte en så tung fisk i linan eftersom dagens fiskerullar har inställbar slirbroms med knarr.
När knarren ljuder är det dags att lätta på slirbromsen och trötta fisken tills det är dags att håva den....
Med vänlig fiskehälsning
Old Firehand/Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2023-02-13, 16:30.
Kommentera
-
Det som står på förpackningen är oftast ren och skär bluff när det gäller de flesta fiskelinor, speciellt de av typen flätlina.
Både brottstyrka och linans diameter som anges på förpackningen är helt felaktiga, linan är ofta dubbels så grov som det anges och klarar hälften eller mindre vikt.
Den enda siffra som duger att kolla på är PE# storlek, det kan stå till exempel PE# 0.5 eller PE# 1.0 eller bara en siffra och en japansk symbol efteråt.
Titta på den och jämför med tabeller över PE# storlekar så kommer du väldigt nära sanningen vad det är för lina egentligen.
Se bildexemplet nedanför.
Det står att linan är en 0.08mm som håller 7.6kg
Under ASIA ovanför "150m" så står det en liten siffra: "0.8" och en japansk symbol, det är PE# storleken, den enda siffran du kan lita på på den där förpackningen.
Linan är inte en 0.08mm som håller 7.6kg! Det är enligt PE# storleken ungefär en 0.15mm lina och den håller kanske för cirka 4kg.
Kolla upp tabeller över PE# storlekar så kan du se vad för lina du egentligen köper och använder.
Kan du inte se PE storleken så välj en annan lina eller butik som visar det.
Man kan kolla på lintillverkarens hemsida ibland eller bildsöka efter förpackningar som visar PE storleken.
Om tillverkaren inte har någon data tillgänglig så kan du jämföra med andra linor i samma PE# storlek.
Här nedanför har du en tabell från en av Sunlines linor (Sunline är ovanligt ärliga med sina siffror), det kommer att vara ganska nära samma siffror även för andra och i brist på information från tillverkaren så är det ändå mycket närmare sanningen än det som står på förpackningen för till exempel Berkley X9.
Spara ner bilden så har du en referens när du behöver den.
Jag rekommenderar Sunline Siglon PE ADV (x8) Det är en väldigt bra lina med ärliga siffror direkt på förpackningen.
Men om du vill köpa en annan tillverkare, kolla PE storleken noga annars blir du mycket sannolikt lurad.
Hur kul är det om man tror att man köper en 0.12 lina för UL och så får man en egentligen en 0.21mm lina som kastar smådragen dåligt? Eller att man väljer 0.15mm för att ha lite extra om gäddan kliver på, och så får man egentligen en 0.27mm lina. Det är tyvärr väldigt vanligt att det är så.Senast ändrad av .art; 2024-05-28, 14:06.
- Gillar 1
Kommentera
-
I vissa fall så får man kompromissa, har du en tunn svag lina som klarar fiskens rusningar utan problem så fungerar det just för det ändamålet
Men blir det något skit med rullen så det tar tvärstopp i utkastet så kommer en tunn lina snärtas av medans en grövre eventuellt klarar sig
Till havsöring kör jag t.ex 0.13mm spiderwire som tål 12,7kg
Behövs det? Definitivt inte, men det har inte tappats några drag ö.h.t heller
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla