Ursprungligen postat av Kryckan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Värdelös med Jigg..
Collapse
X
-
Låt jiggen sjunker på spänd lina med spöet i typ 45°.
Håll koll på där linan bryter vatten ytan.
På så sätt upptäcker du stöt/hugg långt tidigare än på spö toppen.
Abborre genomskåda fuffens och spotta betet snabbt som attans!
Ofta är det alldeles för sent när spöet reagera.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kattman Visa inläggLåt jiggen sjunker på spänd lina med spöet i typ 45°.
Håll koll på där linan bryter vatten ytan.
På så sätt upptäcker du stöt/hugg långt tidigare än på spö toppen.
Abborre genomskåda fuffens och spotta betet snabbt som attans!
Ofta är det alldeles för sent när spöet reagera.
Kommentera
-
Låter som ni fiskar på sommaren mest, går absolut att fiska jigg på liknande sätt som spinnare. Sätt på en off riggad krok samt lätt link head. Fiska snabbt och ryckigt med nån paus över växter. Annars är jiggens största styrka på djupare vatten och främst under de kallare årstiderna.
Kommentera
-
Jag kör nästan uteslutande enbart med jigg när jag fiskar abborre, kör tekniken där man "jiggar" hem den dvs rycka lite lätt med spötoppen mellan vevtagen. Jag varierar även vevtagen i hemvevingen med tex tre vevtag, ryck, två vevtag, ryck-ryck osv för att imitera en skadad fisk som är ett enkelt byte. Men tänk på att inte göra för grova ryck, enkelt att testa är att bara rycka lite när jiggen är vid vattenlinjen vid båten eller land där du fiskar så ser du att det inte krävs så mycket för att få den att göra ett lyft. Lunker City grubster 7cm har funkat alldeles utmärkt för mig i det ändamålet, den är även ribbad som gör att den utöver sin padel skickar ut vibrationer i vattnet pga ribbningen.
Nu under sommaren har vi haft givande abborrfiske vid anknytning till vass och grynnor/struktur. Så har du tillgång till båt och ekolod så är det bara att bege sig ut och hitta en plats du tror på och nöta, tillslut sitter det. Skitfiske!
Kommentera
-
Tack för alla tips!
Hur tänker ni kring vikt på skallen? Jag kan ofta uppleva att jag har en för tung skalle på så att den ofta fastnar i allt annat än fisk. Byter jag till en lättare så kommer jag å andra sidan inte ut lika lång med kastet. Jag har läst/kollat mycket om offset-krokar. Är det något att testa kanske? Jag har i 9 fall av 10 inte tillgång till någon båt och har väl direkt inget "hemmavatten".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mathias5 Visa inläggTack för alla tips!
Hur tänker ni kring vikt på skallen? Jag kan ofta uppleva att jag har en för tung skalle på så att den ofta fastnar i allt annat än fisk. Byter jag till en lättare så kommer jag å andra sidan inte ut lika lång med kastet. Jag har läst/kollat mycket om offset-krokar. Är det något att testa kanske? Jag har i 9 fall av 10 inte tillgång till någon båt och har väl direkt inget "hemmavatten".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mathias5 Visa inläggTack för alla tips!
Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg
Känns som man inte kan ha linan spänd lika lätt med ett lättare huvud..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inläggTack alla för värdefulla tips ! Får väl fortsätta gneta på med jigg
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 773 visningar
1 gilla