What grinds your gears? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

What grinds your gears?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Jag kan också störa mig på att både den tekniska kunskapsnivån men även kunskap/vetskap om själva fisket förefaller antingen vara låg eller talas tyst om i flera fiskebutiker jag besökt senaste åren.
    Har hört från en hel del anställda uttalanden i stil med "jag hinner knappt fiska numera".

    Hemlighetsmakeriet, till viss del även det sprunget ur media/tävlingar misstänker jag, har trängt bort det goa snacket i butikerna. Har full förståelse om folk vill skydda sin lilla skogspöl fylld till brädden med abborrar på halvmetern.
    Men, här i mina trakter har vi en sjö som heter Landsjön en gång i tiden känd som en ytterst vass gäddsjö.
    Skulle gissa att inte en enda fiskare som haft intresset mer än 5-10 år runt trakterna kring Jönköping missat den sjön.
    Jag har fiskat där sedan pappa tog med mig när jag i princip lärt mig gå.
    Sjön är liten, fisket fortfarande rätt bra, alla vet att fisk finns överallt i sjön. Förr gick diskussionerna heta om betestyp, betesfärg, vind/väderförhållanden och dylikt i butikerna. Folk kanske inte sa exakt vilket vasstrå de kastade mot men det delades ändå information ömsesidigt.
    Idag är det i princip tyst, inget är egentligen hemligt men det ska inte talas om varken den, eller andra, sjöar.
    Återigen, jag vet att det finns samt förstår anledningar till att "mörka" vatten, men när det går till överdrift tror jag det är negativt för sportfisket som sådant.
    Svårt för nya personer att snappa upp intresset om även kända vatten framställs som någon mytisk "sjö X".

    En till punkt då, jag är så cynisk och bitter att jag skulle kunna fylla tråden själv.
    Den tekniska kunskapen ja, kanske gäller samhället i stort.
    Är inte lastgammal men minns en tid då vissa butiker faktiskt hade lite reservdelar till rullar hemma. Om man fått olja/vatten i slirbromsen fanns inte sällan en anställd som kunde öppna och torka av teflonskivorna på några minuter utan kostnad.
    Nu har jag förvisso inte besökt butiker i de större städerna på några år men min uppfattning är att felsökningsförmågan generellt är väldigt låg.
    Tyvärr verkar även benägenheten att skicka rullar för både reparation och service vara det också. Får själv en hel del förfrågningar där ägare av rullar som behöver underhåll eller felsök fått kalla handen hos butiken, det skylls på serviceverkstädernas priser, tider och annat. Både lokalt och annorstädes.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Jag kan också störa mig på att både den tekniska kunskapsnivån men även kunskap/vetskap om själva fisket förefaller antingen vara låg eller talas tyst om i flera fiskebutiker jag besökt senaste åren.
      Har hört från en hel del anställda uttalanden i stil med "jag hinner knappt fiska numera".

      Hemlighetsmakeriet, till viss del även det sprunget ur media/tävlingar misstänker jag, har trängt bort det goa snacket i butikerna. Har full förståelse om folk vill skydda sin lilla skogspöl fylld till brädden med abborrar på halvmetern.
      Men, här i mina trakter har vi en sjö som heter Landsjön en gång i tiden känd som en ytterst vass gäddsjö.
      Skulle gissa att inte en enda fiskare som haft intresset mer än 5-10 år runt trakterna kring Jönköping missat den sjön.
      Jag har fiskat där sedan pappa tog med mig när jag i princip lärt mig gå.
      Sjön är liten, fisket fortfarande rätt bra, alla vet att fisk finns överallt i sjön. Förr gick diskussionerna heta om betestyp, betesfärg, vind/väderförhållanden och dylikt i butikerna. Folk kanske inte sa exakt vilket vasstrå de kastade mot men det delades ändå information ömsesidigt.
      Idag är det i princip tyst, inget är egentligen hemligt men det ska inte talas om varken den, eller andra, sjöar.
      Återigen, jag vet att det finns samt förstår anledningar till att "mörka" vatten, men när det går till överdrift tror jag det är negativt för sportfisket som sådant.
      Svårt för nya personer att snappa upp intresset om även kända vatten framställs som någon mytisk "sjö X".
      Nuförtiden är Landsjön vattnet som står för typ 90% av alla "ålreggor". Att folk kniper år tråkigt, men inte konstigt när 50 båtar anländer helgen efter en släppt storfångst. Det går inte att vara lika öppen när informationen sprider sig på 5minuter. Och samtidigt så verkar pionjärandan lämnat de flesta. Dagens nya fiskare vill ha resultat direkt, det finns ingen tid till att leta efter egna smultronställen. Det var helt enkelt bättre förr...

      Kommentera


      • #63
        Hemlighetsmakeriet har i vissa lägen blivit löjligt. Jag kan läsa en nyhet om att någon fångat en fin fisk någonstans, men det står inte ens landsända. Det är bra om det står om det är i Sverige. Intresset torkar ihop helt. Men det hänger säkert det stefan1 skriver. Eftersom tålamodet och skattletandet ersatts av omedelbar respons av en knapptryckning så står båttrailers på kö inom några dagar, så det är bäst att vara knäpp tyst

        Kommentera


        • #64
          Roligare är att bluffa och lura ut mupparna i sjöar där det nästan enbart finns braxen...

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Koster,
            svengelskan är ju härlig.
            Vad heter chod rig, method feeder och leadcore på svenska? För övrigt så är nog wobbler ett av dem svenskaste orden förutom möjligen telefon…

            Bara korta styva basspön? Vad är det för kassa fiskebutiker du besöker?
            Senaste svaret i världshistorien men bättre sent än aldrig!
            Titta på alla redskapstillverkares utbud av spön så är det numera till 99% amerikanska bassutrustningar som säljs, jämna fot på spöna har tex ändrats till att anpassas till det som är populärt i USA "6.6 fot, 7.2 fot mm).

            Jag använder mig mest av långa spön i mitt fiske, mellan 9-12 fot. Spinnspön till lax/havsöring i älv och haspel till kusten och ul-fiske om sommaren.

            Såna spön finns knappt att få tag på idag, iaf inte längre spinnspön som laddar bra med vikter mellan 20-30g, bara spinnflugepåkar med kastvikter mellan 50-150/180g.
            Vad gäller namnen så finns det alldeles utmärkta svenska såna, lead core=blykärna. Chod Rid är inget annat än en variant av pater noster tackel med flytkula och method feeder är en mäskbur.
            Inget nytt under solen, vare sig teknikerna eller prylarna, bara omdöpt av redskapstillverkarna för att skapa nytt habegär hos folk.

            Även lågprofilrullarna som idag är så populära tillverkade ABU redan i början av 80-talet, Ambassadeur Ultra Mag och XLT hette dom då.

            Kommentera


            • #66
              Koster,

              tack för ett sent svar. Du hårdrar det med utbudet något men trenderna har du koll på.

              Jag köper inte helt dina översättningar av de engelska ord jag nämnt. En method feeder är en väldig specifik mäskkorg - likaså window feeder och shotgun feeder.
              Chod rig är inte särskilt lik ett paternostertackel och består av helt andra material samt har en viss specifik funktion. En pop-up är ingen flytkula. Flytkula är redan upptaget.
              Blykärna, varför inte.

              Men, men… vi lär inte hitta konsensus och det är ingen nödvändighet.

              Hoppas du lyckas hitta de spön och rullar du gillar när väl behovet infinner sig. Fast där använder jag gärna uttrycket ”villhöver”.

              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-07-01, 07:19.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #67
                Jag stör mig lite på folk som tror att Abborre och Large Mouth Bass är samma fisk och att man kan lyfta en Abborres hela kroppsvikt vågrätt i underkäken; käken bryts sönder och fisken återutsätts.
                Det är så självklart att man inte kan göra så, vart tog sunt förnuft vägen?

                Kommentera


                • #68
                  Div produktioner där stockholmsjävlarna vrålar "Det är perch", det värsta är att alla verkar följa efter.
                  Vad är det för fel på borre eller abborre.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Ulf W Visa inlägg
                    Div produktioner där stockholmsjävlarna vrålar "Det är perch", det värsta är att alla verkar följa efter.
                    Vad är det för fel på borre eller abborre.
                    Hade ingen aning om att det var "stockholmsjävlarna" som började vråla på dålig svengelska i olika produktioner och sedan följde alla deltagare från andra landsändar efter :-)

                    Kommentera


                    • #70
                      Att folk åker på akuten för vad som helst, vet inte hur ofta jag ser inlägg på facebook om det mest löjliga lilla skärsår/skada! "åh vi fick avbryta dagen och åka till akuten"

                      Sluta slösa sjukvårdens tid med triviala småsaker

                      Och jag hatar folk som säljer fisk på fritiden och ojar sig om att "Förr när vi la nät kunde vi få 10-20 gäddor per gång, nu om man har tur får man 5" <- ja...undra varför ditt spån

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 721 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      762 svar
                      65 847 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg BFT
                      av BFT
                       
                      Arbetar...
                      X