Jag kan också störa mig på att både den tekniska kunskapsnivån men även kunskap/vetskap om själva fisket förefaller antingen vara låg eller talas tyst om i flera fiskebutiker jag besökt senaste åren.
Har hört från en hel del anställda uttalanden i stil med "jag hinner knappt fiska numera".
Hemlighetsmakeriet, till viss del även det sprunget ur media/tävlingar misstänker jag, har trängt bort det goa snacket i butikerna. Har full förståelse om folk vill skydda sin lilla skogspöl fylld till brädden med abborrar på halvmetern.
Men, här i mina trakter har vi en sjö som heter Landsjön en gång i tiden känd som en ytterst vass gäddsjö.
Skulle gissa att inte en enda fiskare som haft intresset mer än 5-10 år runt trakterna kring Jönköping missat den sjön.
Jag har fiskat där sedan pappa tog med mig när jag i princip lärt mig gå.
Sjön är liten, fisket fortfarande rätt bra, alla vet att fisk finns överallt i sjön. Förr gick diskussionerna heta om betestyp, betesfärg, vind/väderförhållanden och dylikt i butikerna. Folk kanske inte sa exakt vilket vasstrå de kastade mot men det delades ändå information ömsesidigt.
Idag är det i princip tyst, inget är egentligen hemligt men det ska inte talas om varken den, eller andra, sjöar.
Återigen, jag vet att det finns samt förstår anledningar till att "mörka" vatten, men när det går till överdrift tror jag det är negativt för sportfisket som sådant.
Svårt för nya personer att snappa upp intresset om även kända vatten framställs som någon mytisk "sjö X".
En till punkt då, jag är så cynisk och bitter att jag skulle kunna fylla tråden själv.
Den tekniska kunskapen ja, kanske gäller samhället i stort.
Är inte lastgammal men minns en tid då vissa butiker faktiskt hade lite reservdelar till rullar hemma. Om man fått olja/vatten i slirbromsen fanns inte sällan en anställd som kunde öppna och torka av teflonskivorna på några minuter utan kostnad.
Nu har jag förvisso inte besökt butiker i de större städerna på några år men min uppfattning är att felsökningsförmågan generellt är väldigt låg.
Tyvärr verkar även benägenheten att skicka rullar för både reparation och service vara det också. Får själv en hel del förfrågningar där ägare av rullar som behöver underhåll eller felsök fått kalla handen hos butiken, det skylls på serviceverkstädernas priser, tider och annat. Både lokalt och annorstädes.
Har hört från en hel del anställda uttalanden i stil med "jag hinner knappt fiska numera".
Hemlighetsmakeriet, till viss del även det sprunget ur media/tävlingar misstänker jag, har trängt bort det goa snacket i butikerna. Har full förståelse om folk vill skydda sin lilla skogspöl fylld till brädden med abborrar på halvmetern.
Men, här i mina trakter har vi en sjö som heter Landsjön en gång i tiden känd som en ytterst vass gäddsjö.
Skulle gissa att inte en enda fiskare som haft intresset mer än 5-10 år runt trakterna kring Jönköping missat den sjön.
Jag har fiskat där sedan pappa tog med mig när jag i princip lärt mig gå.
Sjön är liten, fisket fortfarande rätt bra, alla vet att fisk finns överallt i sjön. Förr gick diskussionerna heta om betestyp, betesfärg, vind/väderförhållanden och dylikt i butikerna. Folk kanske inte sa exakt vilket vasstrå de kastade mot men det delades ändå information ömsesidigt.
Idag är det i princip tyst, inget är egentligen hemligt men det ska inte talas om varken den, eller andra, sjöar.
Återigen, jag vet att det finns samt förstår anledningar till att "mörka" vatten, men när det går till överdrift tror jag det är negativt för sportfisket som sådant.
Svårt för nya personer att snappa upp intresset om även kända vatten framställs som någon mytisk "sjö X".
En till punkt då, jag är så cynisk och bitter att jag skulle kunna fylla tråden själv.
Den tekniska kunskapen ja, kanske gäller samhället i stort.
Är inte lastgammal men minns en tid då vissa butiker faktiskt hade lite reservdelar till rullar hemma. Om man fått olja/vatten i slirbromsen fanns inte sällan en anställd som kunde öppna och torka av teflonskivorna på några minuter utan kostnad.
Nu har jag förvisso inte besökt butiker i de större städerna på några år men min uppfattning är att felsökningsförmågan generellt är väldigt låg.
Tyvärr verkar även benägenheten att skicka rullar för både reparation och service vara det också. Får själv en hel del förfrågningar där ägare av rullar som behöver underhåll eller felsök fått kalla handen hos butiken, det skylls på serviceverkstädernas priser, tider och annat. Både lokalt och annorstädes.
Kommentera