Multirulle med flätad lina och nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle med flätad lina och nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
    Aha:-)

Är det stor omställning från nylon till flät - krånglar det ofta?
    Det är en omställning men till det bättre och efter några rejäla trassel i början så hittar Du lägena för bromsarna till olika betesvikter/typer men generellt ökar kastlängden rejält tack vare den tunnare linan sen är ju den högre dragstyrkan en väldig fördel så jag ser bara fördelar med att byta till flät.

När jag bytte så köpte jag en billig "övningslina" som jag efter att jag fått kläm på det bytte då jag tvingats kapa bort så mycket att det inte var mycket att ha, sen lade jag på en bra lina kör med Power Pro ca 0,23mm till gäddfiske då jag tycker att det minskar risken med att linan skär ner i underliggande lager jämfört med tex 0,15mm som ju skulle funka ur dragstyrke hänseende, sen är den tunna linan svårare att reda upp dem gånger det blir "skatbo" vilket det blir ibland och då är som nämts ovan en tunn virknål ett ovärderligt verktyg för att reda upp sånt utan att behöva kapa linan efter att det blivit hårdknutar.

Jag grundade med nylon men så pass mycket att 100m flätlina fyller upp rullen så nylonlinan funkar både som en antiglid och en spolfyllare för att få lagom mycket lina på spolen så att linintaget stämmer med det jag är van vid.

Kommentera

Jag tyckte precis tvärtom!

Nylonen var mkt krångligare och svårare att kasta med så jag tror inte du kmr få ett enda skatbo som beror på linan
      sigpic

Kommentera

Egentligen finns det endast ett problem att räkna med och det behöver inte vara ett problem. Flätlinan bär upp betet högre i vattnet än vad nylonen gör. Jag upptäckte det när två likadana tackel roddes över en bergkant. Det ena tacklet satt i änden på 0.23 Sufix nylon det andre på en 0.13 PP. Nylonlinans tackel hittade stenar och grund som tacklet på flätlinan aldrig nådde ner till.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Då så!

Då kör vi!!!

Jag har aldrig några problem med skatbon med nylon. Detta skall vi ändra på denna sommar Nu kör vi flätlina, så får vi se. Man blir ju lätt blind, alltid kört nylon.

Missionären rules? - får väl prova bakifrån då
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Du kommer att bli nöjd med bytet med tanke på alla fördelar

Ett litet tips är att om Du fiskar mycket så kan ytan på linan bli lite ruggad längst ut (vissa fabrikat är värre på detta än andra) och då behöver Du inte kassera hela linan utan bara vänd på flätline delen så har Du en ny fräsch yta på den del av linan som Du kastar ut, sen när även den är uppruggad då sakar Du den och köper en ny lina!!
            Uppruggningen påverkar inte dragstyrkan nämnvärt utan mera glidet som blir sämre och då kastar Du kortare

Power Pro tycker jag håller bra har inte testat nya Fire Line men den gamla var helt kass på detta har inte testat Spider Wire själv men polaren var rejält missnöjd med den andra fabrikat har jag ingen koll på.

Kommentera

Power Pro tycker jag håller bra har inte testat nya Fire Line men den gamla var helt kass på detta har inte testat Spider Wire själv men polaren var rejält missnöjd med den andra fabrikat har jag ingen koll på.[/QUOTE]

Ska testa Power Pro Låter bra
              Tackar
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 816 visningar