Multirulle med flätad lina och nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle med flätad lina och nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle med flätad lina och nylon?

Har i alla år fiskat med nylon på multirullarna. Funderar på att slänga på flätlina och nylon. Vilket sätt är bäst? hur många meter nylon är bra är bäst?

Några tips...
    Fabrikör Stava rules...

Grunda med minst 3meter nylon, och välj en flätlina som är så rund som möjligt. Jag kör med Power Pro av gammal ohejdad vana, och den är OK, TUF är OK liksom Spider wire stealth, sen finns det många fler som säkert är lika bra eller bättre liksom flera riktiga stolpskott.

Men, satsa på något riktigt billigt med fantastisk draghållfasthet och var beredd på en obegriplig pudelhög mellan gavlarna på rullen.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
      Grunda med minst 3meter nylon, och välj en flätlina som är så rund som möjligt. Jag kör med Power Pro av gammal ohejdad vana, och den är OK, TUF är OK liksom Spider wire stealth, sen finns det många fler som säkert är lika bra eller bättre liksom flera riktiga stolpskott.

Men, satsa på något riktigt billigt med fantastisk draghållfasthet och var beredd på en obegriplig pudelhög mellan gavlarna på rullen.
      Vad har nylonlinan för effekt om den sitter längst inne på rullen? fjädrar den?
      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

den förhindrar att hela linpaketet kan glida på spolen.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Aha:-)

Är det stor omställning från nylon till flät - krånglar det ofta?
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Man får en hel del mera "skatbon" om inte centrifugalbroms och mekaniska bromsen är ställda att bromsa lintrumman rätt mycket, vilket leder till kortare kastlängder med flätlina. Rekommenderar dig att låta UT modifera rullen om du ska fiska med flätlina, har själv en moddad Record RCN 50 som fungerar superbra efter modifieringen. Visst blir det ett och annat "skatbo" då och då nu med när man minskat mekaniska bromsen för mycket för att maxa kastlängden, men kastar betydligt längre även med mekaniska bromsen "säkert" ställd.

Kommentera

Kolla på www.utreel.com. Där står vad som händer om man kastar med en flätlina!

Kommentera

Du kmr få rätt många skatbon i början men när du har lärt dig så kmr du att feta iväg dina beten as långt

Kommentera

Man får vara lite mer på alerten med tummen i början om man anar skatboet är på gång. Men man lär sig fort att kasta.

Ett litet hjälpmedel att reda ut besvärliga trassel är en liten virknål.

Jag har inte märkt att linan skulle börja rotera på spolen, om man inte använder nylon att grunda med. Har dels en SX Mörrum 1601C med gul 0.13 PowerPro. På min Ambassadeur 5000 Classic har jag Spiderwire Stealth 0.25. Funkar perfekt med en vanlig spolaxelknut och modern spole.

Använder även 0.13 PP på mina ABU1044 Syncro hasplar och ABUmatic 150 utan problem med glidande lina.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

De smäller mycket högre när flätlinan går av
                    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 806 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B