Varför abborren blir så storvuxen på kusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför abborren blir så storvuxen på kusten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför abborren blir så storvuxen på kusten?

Läste denna artikeln på FishEco under helgen:

Detta är en väldigt bra teori, jag säger varken att den är rätt eller fel.
    Men den svarar inte riktigt på varför abborrarna blir stora i ex Malmö Kanal.
    Är Malmöpåg och fiskat i kanalen många år innan det blev så stort som det är idag och kan bannemig inte komma ihåg att jag sett en enda slända...
    Men ändå funkar motoroil, colafärgat som en färg man alltid fiskar och med gott resultat. (Självklart förekommer undantag)

Vad tror ni?

Det kan säkert ligga något i detta, dock några funderingar då jag själv fiskar både bräckt och insjö:

Jag observerar väldigt få, om ens några, trollsländor där jag fiskar i bräckt vatten. I de insjöar jag fiskar observerar jag mängder med trollsländor. I detta finns det både det som talar för och emot teorin. Att det är få trollsländor skulle ju kunna tyda på predation från abborre, men frågan blir då varför insjöborrarna inte uppvisar samma beteende. Jag vet inte om det forskats på genetiska skillnader mellan bestånd av abborre men det ligger annars nära till hands att tro att det finns en sådan påverkan, utöver miljö och födoämnen.
    Senast ändrad av holden; 2022-01-24, 08:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Det kan säkert ligga något i detta, dock några funderingar då jag själv fiskar både bräckt och insjö:

Jag observerar väldigt få, om ens några, trollsländor där jag fiskar i bräckt vatten. I de insjöar jag fiskar observerar jag mängder med trollsländor. I detta finns det både det som talar för och emot teorin. Att det är få trollsländor skulle ju kunna tyda på predation från abborre, men frågan blir då varför insjöborrarna inte uppvisar samma beteende. Jag vet inte om det forskats på genetiska skillnader mellan bestånd av abborre men det ligger annars nära till hands att tro att det finns en sådan påverkan, utöver miljö och födoämnen.
      Det finns fler insekter än trollsländor som lägger ägg i vattnet, samt utvecklar larver under ytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Det finns fler insekter än trollsländor som lägger ägg i vattnet, samt utvecklar larver under ytan.
        Absolut, men om just trollsländelarver ger supertillväxt borde väl evolutionen styrt även insjöborrarna att äta dessa, kan jag tycka. Frågan är så komplex att det nog är svårt att komma med annat än teorier.

Kommentera

Hur många platser i vårt avlånga land håller grov abborre som folk helt enkelt inte talar högt om? :-)

Att vissa platser föder fler trollsländor är väl inte helt otroligt. Frågan är ju då varför dessa områden är extra bra för just trollsländor om det nu är dess larver som blir anabola proteinpiller för abborren. Vad äter trollsländans larver... och vad äter trollsländans föda för mat? Kunde man kopiera hela ekologin från ett område till ett annat hade det ju varit bra.

Den dagen man förbjuder alla bekämpningsmedel för ALL odling kommer man börja se skillnad på väldigt många platser.

Kommentera

Är man nyfiken på abborre som art kan man roa sig med att gå igenom länkarna på den här sida... den som hinner läsa allt snabbast kan ju lägga ut en kortare sammanfattning på några sidor...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Hur många platser i vårt avlånga land håller grov abborre som folk helt enkelt inte talar högt om? :-)
              Det finns det helt klart. Kan själv peka på flertalet sjöar där såna finns och dom fångas årligen. Dock går det ca 99 gäddor per abborre. Och det gör det komplicerat för nån att fiska efter dom. Dom blir slumpfiskar.

Kommentera

Jag har läst några av dom där avhandlingarna jag länkade till för några månader sedan och på några ställen kunde man konstatera att abborrens yngel hade svårt att finna föda när gulesäcken var uppäten. Konkurrensen om födan var för hög med andra arter eller så fanns det för lite föda på platsen pga miljögifter.

Reduktionsfiske verkar ju fungera i sjöar.

Att torsken har försvunnit och gett skarpsillen och spiggen fritt utrymme tror jag är ett av dom större problemen i Östersjön. Gäddfabriker i Kalmar har väl på något vis kunna få gäddan att ta torskens plats i ekosystemet runt kalmarsund vilket gett mer föda kvar till abborrens yngel som där i ett tidigt skede kunnat äta upp sig snabbt till en storlek där dom själva kan predatera på skarpsill och spigg.

Teorier i all ära...

Kommentera

Större skärgårdsborrar tenderar att ha den där härliga gula tonen och allmänt stabbigare kroppsform än de jag får i ”mina” insjöar. I insjöarna finns tydlig skillnad mellan de pelagiska borrarna som är nästan vita med lite blåtoner och så de mer grundlevande som är grönsvarta och har rödare fenor, kanske även lite rödaktig buk om det nu beror på att de äter kräftor eller något annat. Går säkert att hitta undantag från detta men jag gissar att det finns någon genetisk skillnad i botten.

Kommentera

Visst är det ganska grunt överallt där man fiskar grov abborre i kalmarsund?

Skulle det kunna vara så enkelt att borrar som söker föda där solens strålar når ner till botten och får fart på fotosyntesen som skapar förutsättningar för små bottenlevande djur helt enkelt kan få i sig mer energirik föda med mindre ansträngning än fiskar som valt att leva pelagiskt av djur som äter plankton i det kallare och mer näringsfattiga vattnet?

Braxen och sutare är ju goda exempel på arter som blir väldigt färgade och riktigt stora i grunda sjöar och dom lever ju till största del på annat än fiskdiet hela livet. Hur gott om braxen är det i kalmarsund?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 785 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B