Hur fiskar ni gäddjiggar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni gäddjiggar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Wobbler och skeddrag i all ära, men det är nog ingen betestyp som stått för så många stora gäddor som mjukbeten sista decenniet. Så allt fungerar det!
    Det man fiskar med fångar fisk..

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Wobbler och skeddrag i all ära, men det är nog ingen betestyp som stått för så många stora gäddor som mjukbeten sista decenniet. Så allt fungerar det! Dock är dagens mjukbeten 15-30 cm i storlek. Misstänker viss skillnad mot när du brukade jiggad abborre
      Skeddrag och Jerkbaits ligger en själv varmt om hjärtat stora jiggar tuggar ju dessvärre gäddorna sönder lätt :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Det man fiskar med fångar fisk..
        Så är det, men allt är vissa beten lite bättre än andra. Men varierar från dag till dag vad som är bäst. Men i slutändan hugger gäddan det som sitter i beteslåset.

Kommentera

Ingen gäddkung men fiskade hyfsat mycket med det som kallades jiggar (innan mjukbeten blev riktigt häftigt).
          Använda bland annat Relax i 4- och 6-tum men framförallt Delalande Sandra 16cm.
          Den förstnämnda fiskades ofta som dagens "swimbaits" alltså mer eller mindre som sked eller wobbler, på valfritt djup.

Sandran har jag haft stor framgång med, för mig som inte är gäddkung, då den fiskats med vanlig bottenstudsteknik, främst långsamt på
          våren.
          Har inte skördat några monster men väl ett gäng för mig fina fiskar på 7-9.5 kilo.
          Riggar med stor krok, 12/0, helt utan stinger. Gärna lätt skalle på 10-15 gram så går betet lika bra att fiska under jämn inspinning mitt i vattenmassorna.

Kommentera

Vad tycker ni är bäst att rigga Pig Shad, Westin BullTeez Shadtail 18-25 cm, MC Pike ,Söderjiggen V2 25cm och Westin ShadTeez 16-27 cm använder nästan bara med shallow rigg....För att det är enklare att bara veva in med stopp..Och jag är värdelös att jigga..

Isåfall vilka storlekar använder ni med jigg skalle eller offset krok..

Kommentera

Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
              Vad tycker ni är bäst att rigga Pig Shad, Westin BullTeez Shadtail 18-25 cm, MC Pike ,Söderjiggen V2 25cm och Westin ShadTeez 16-27 cm använder nästan bara med shallow rigg....För att det är enklare att bara veva in med stopp..Och jag är värdelös att jigga..

Isåfall vilka storlekar använder ni med jigg skalle eller offset krok..

Du jiggar ju sällan en gäddjigg på samma vis som en borrejigg.
              De e ju kasta ut, veva, vevstopp, veva, vevstopp osv som gäller.
              Jiggskalle eller förtyngd offsett är ju bara för o komma djupare.. Eller så kör man med en clipweight på shallowriggen tex.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 850 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B