TiSo återkoppling. Har du letat abborre i helgen? Jag lyckades dra en 44:a idag på typ sista kastet. Westin babybite dr . Ok fiske i helgen körde 3 olika sjöar som jag inte brukar fiska så mycket i. Första, strukturlös men hittade ett ställe som angränsa till en djupbrant. Där lyckades jag jigga upp en 40 på kräfta. Brukar inte få på det men nu fick jag flera. Säker bara för jag köpte en ny sort haha…Andra sjön tog jag från land. Fick bara några små och en gädda så då tog jag sista sjön. Tänkte jag skulle testa en grynna som jag och en vän som har stuga där prövat förut. Men jag tog den lite längre ut och djupare mot när vi kört förut. Då small 44:an på. Brutalt stark och riktig fight. 1080 gram, alltid kul att gå över kilot i varje sjö man fiskar och de är dessa fiskar som driver mig att fiska så mycket!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Var är abborren sommartid?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inläggTiSo återkoppling. Har du letat abborre i helgen? Jag lyckades dra en 44:a idag på typ sista kastet. Westin babybite dr . Ok fiske i helgen körde 3 olika sjöar som jag inte brukar fiska så mycket i. Första, strukturlös men hittade ett ställe som angränsa till en djupbrant. Där lyckades jag jigga upp en 40 på kräfta. Brukar inte få på det men nu fick jag flera. Säker bara för jag köpte en ny sort haha…Andra sjön tog jag från land. Fick bara några små och en gädda så då tog jag sista sjön. Tänkte jag skulle testa en grynna som jag och en vän som har stuga där prövat förut. Men jag tog den lite längre ut och djupare mot när vi kört förut. Då small 44:an på. Brutalt stark och riktig fight. 1080 gram, alltid kul att gå över kilot i varje sjö man fiskar och de är dessa fiskar som driver mig att fiska så mycket!
Helgen har vikts åt svampplockning med frun, fiske blir det nu veckan som kommer (jag är ju pga pensionär i den lyckliga situationen att kunna fiska vardagar när de flesta andra jobbar :-)).
Jag har gjort upp en plan som ser klockren ut i teorin (och har också några Babybite DR i beteslådan...), så vad kan gå fel ha ha...rapport kommer!
Kommentera
-
Testade teorin om pelagisk abborre idag genom att i stort sett hela fisketuren, runt 7 timmar, paddla kors och tvärs över hela sjön med två små, ilsket sparkande wobblers, en som går ner 2-3 meter och en som går ner mot 5 meter.
Man kan förstås inte dra några slutsatser efter bara en gång, men hur som helst besannades inte teorin idag. Trots att jag paddlade över många ekon som jag tror var betesfisk, så var det enda som kom upp en 2-kilos gädda och en 200-grams abborre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggTestade teorin om pelagisk abborre idag genom att i stort sett hela fisketuren, runt 7 timmar, paddla kors och tvärs över hela sjön med två små, ilsket sparkande wobblers, en som går ner 2-3 meter och en som går ner mot 5 meter.
Man kan förstås inte dra några slutsatser efter bara en gång, men hur som helst besannades inte teorin idag. Trots att jag paddlade över många ekon som jag tror var betesfisk, så var det enda som kom upp en 2-kilos gädda och en 200-grams abborre.
TIllägas bör att ett analogt sjökort var det enda hjälpmedel vi hade och förmånen att fiska i en stenig klarvattensjö.
Olika vatten olika beteenden är min teori. Allt beror på temperaturen i vattnet och tillgång på föda.
Kommentera
-
Ja ett långpass säger sannolikt inte allt men min tanke om att sjön din saknar pelagisk betesfisk i borrestorlek stärktes.
Braxen är för stor och jag är tveksam om mindre mört bildar stim så här års, tänker att de ännu käkar upp sig i grundare vikar, gärna med vegetation och bildar de stim så snarare i branter, runt grynnor än i pelagen?Senast ändrad av anteman; 2021-09-10, 21:37.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa ett långpass säger sannolikt inte allt men min tanke om att sjön din saknar pelagisk betesfisk i borrestorlek stärktes.
Braxen är för stor och jag är tveksam om mindre mört bildar stim så här års, tänker att de ännu käkar upp sig i grundare vikar, gärna med vegetation och bildar de stim så snarare i branter, runt grynnor än i pelagen?
Det är när jag fiskar på liknande ekon på 4-6 m djup som jag får fisk, men också då bara när vattentemperaturen närmar sig 10 grader och under.
Visst kan det kännas lite kärvt ibland när jag harvar runt 7-8 timmar med kajaken och provar alla upptänkliga ställen med alla möjliga beten och den ena bomturen läggs till den andra. Men samtidigt är det det nog det som också gör att det blir extra roligt när det väl smäller på en eller ett par större abborrar.
Kommentera
-
Jag få känslan sommartid att jag fiskar för djupt sommartid. Att är det 10-20 meter så står abborren ändå 3 dm under ytan och syns inte på lod.
Har en liten sjö där jag har båt. Får jag inget på dom säkra ställena. Så glider jag på djuphålet och slänger runt med en mepz spinnare. 17 meter och fisken nappar 5 dm under ytan.
Har dock inget ekolod när jag fiskar i den sjön. Förstör känslan. En av dom roligaste abborrsjöarna jag vet av då den alltid levererar. Men så ligger den avsides till. Långt att gå. Fiska från är möjligt kanske 30 % av stranden. En tvättäkta skogssjö där man aldrig hör en bil. På sin höjd ett flygplan som kollar om det brinner eller en skogsmaskin långt bort.
En sån där ekolodsbild hade jag släppt en dropshot på. Eller ja min variant.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla