Nästa gäddbetestrend? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nästa gäddbetestrend?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nästa gäddbetestrend?

När jag på tidiga 80-talet började intressera mig för gädfiske och läsa fiskemagasin hette superbetena Bomber, Rapala och Swim Whiss. Sedan skulle storgäddorna bara äta Zalt, svensktillverkade (de senara utlandstilverkade simmade visst inte så bra). Några försök med jättejiggar i form av bl a. Bull Dawg och Storm gjordes, men nästa populära meny serverades i form av jerkbait. Kvartskilos handgjorda wobblers i trä, inte helt olika små brännbollsträn skulle det vara. Det gick väl att använda lättare pjäser i plast, men etiketten sade helst stort och tungt. Nu verkar dock tungummit (storjigg) tagit tillbaka initiativet på allvar.

Vad blir nästa trend inom gäddbeten? Kommer vi se en Old school strikes back i form av stora ABU Reflex eller Myrspinnare? Blir skeddraget nästa top of the line?
    ​Vad bubblar ute i vassen, någon som kan tolka plasken därute? Själv tror jag på den klassiskt simmande wobblerns återkomst, men mer ofta i sjunkande form och i lätt weltervikt jämfört med dagens kontext.

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    När jag på tidiga 80-talet började intressera mig för gädfiske och läsa fiskemagasin hette superbetena Bomber, Rapala och Swim Whiss. Sedan skulle storgäddorna bara äta Zalt, svensktillverkade (de senara utlandstilverkade simmade visst inte så bra). Några försök med jättejiggar i form av bl a. Bull Dawg och Storm gjordes, men nästa populära meny serverades i form av jerkbait. Kvartskilos handgjorda wobblers i trä, inte helt olika små brännbollsträn skulle det vara. Det gick väl att använda lättare pjäser i plast, men etiketten sade helst stort och tungt. Nu verkar dock tungummit (storjigg) tagit tillbaka initiativet på allvar.

Vad blir nästa trend inom gäddbeten? Kommer vi se en Old school strikes back i form av stora ABU Reflex eller Myrspinnare? Blir skeddraget nästa top of the line?
    ​Vad bubblar ute i vassen, någon som kan tolka plasken därute? Själv tror jag på den klassiskt simmande wobblerns återkomst, men mer ofta i sjunkande form och i lätt weltervikt jämfört med dagens kontext.
    -------------------------------------------------------

https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1348&bih=694 ...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Batteridrivna vibrationsbeten

Kommentera

Kommentera

Väntar fortfarande på att han från fiskefilmen från kolahalvön ska släppa den kroklösa jätteflugan han tog upp. Kan se det framför mig hur folk sitter och svär över alla trådar som sitter fast i tänder och gällock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
            Tveksamt med tanke på miljön?

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

Tveksamt med tanke på miljön?
              Fast eldrivet är ju framtiden enligt våra miljökämpande politiker, och miljövänliga batterier verkar inte vara något hinder ;-)

Gäddtjatningen verkar vara en trevlig metod annars :-D den tillämpas väl redan på vissa teambåtar i diverse youtubeproduktioner.

Kommentera

Jag tror på swimbaits. Det vill säga sådana som man använder när man swimbaitfiskar bass i staterna. Dem man kan få att gå på ett visst sätt genom att knycka med spöet. Typen av jointed swimbaits som syns i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=OT06aiLojOI

Det verkar både effektivt och kul. Gäller bara att dessa beten sätts i handen på rätt profil och att denne profil också lyckas förmedla hur man fiskar med betena i fråga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                  Med inbyggt realtids-lod för full jackpot.

Kommentera

Ett Antigädda bete utan krokar, varannan vik i Mälaren är totalt sönderfiskade, tävlingar och en jävla massa båtar. Gäddfisket i Sverige tror jag blivit för stort, Gäddan får aldrig chansen att vila...

Men det är mina Tankar och lite delvis att jag slutade fiska gädda, inte helt men nästan. Numera varierar jag mig efter många olika fiskar, men vart man än åker så ligger det båtar i vikarna och Pumpar Gädda.....
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 857 visningar