Spölängd gäddspön??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängd gäddspön???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spölängd gäddspön???

Halloj

Jag använder primärt 2 spön, båda Svartzonker Signature.
    7ft och 8’6ft. När jag står och slänger typ Mcrubber och Pig Shad så tycker jag att jag blir mindre trött i kroppen om jag använder 7ft spöt.

Tycker det borde gå lättare att veva iväg skapliga kast
    med ett längre spö men fan min rygg säger något annat.

Så vad föredrar ni för längder när det kommer till att bara stå och kasta ut i tomma intet?

Vill du spara ryggen ska du ha ett mer följsamt spö, det är mer avgörande än spölängd. Supertoppigt spö och tunga beten är inte ryggens bästa vän. De gånger jag fiskar gädda med tunga beten kör jag en 8,6 MH muskiespö, det klarar man en heldag med utan ryggproblem. Man får göra rejäla mothugg om spöt är lite mjukare.

Kommentera

Hur lång är du?

Jag är 1,75 och tycker att 8'6or blir för långa för mig. 8ft jämnt tycker jag är bekvämast som ett spö man kan fiska både gummi och jerk/swimbaits med.

Sen kanske lite teknik och så också. Längre spön behöver du ju en mer svepande rörelse om man är van vid att snärta iväg.

Kommentera

Jag är 1,80 så.

Tycker Svartzonker 8,6 -140 är rätt så mjukt.
        Gött som fan å drilla på, därför jag så gärna vill använda det, men min känsla är snarare att
        det spöet svampar lite mycket när man kör en blyad pig shad runt 110-120 gram eller vad det blir.

7ft spöet bugar mycket mindre, men det kanske är tekniken ändå som gör att det korta spöet passar mig bättre.

Kommentera

Jo, det gamla SZ 8,6 var i mjukaste laget för beten över 100 gram men skönt spö i övrigt, också haft det spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
            Halloj

Jag använder primärt 2 spön, båda Svartzonker Signature.
            7ft och 8’6ft. När jag står och slänger typ Mcrubber och Pig Shad så tycker jag att jag blir mindre trött i kroppen om jag använder 7ft spöt.

Tycker det borde gå lättare att veva iväg skapliga kast
            med ett längre spö men fan min rygg säger något annat.

Så vad föredrar ni för längder när det kommer till att bara stå och kasta ut i tomma intet?
            -----------------------------------------------
            När jag som ung ofta var ute och dansade på Nalen var Louis Armstrong, Gene Krupa och du Glenn Miller mina största favoriter inom musiken...

9-fots spinnspön föredrar jag framför kortare spön vid spinnfiske efter Gädda...

Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Jag kör detta spö vilket är helt omodernt då det har halvaktion, mycket pulver utan att vara toppigt, upp till 9oz.

Kommentera

Ja toppiga gäddspön är jobbigare att kasta med om du frågar mig fastän jag aldrig kör mer än ca 140g. En annan faktor som jag tycker påverkar är bakre spöhandtaget längd, "för kort" med relativt tungt å långt blir också jobbigare i kastet, blir en "trång" rörelse om det är för kort avstånd mellan händerna om långt spö och hyfsat vikt längst ut...

Jag har aldrig kapat något gäddspö i bak som verkar lite populärt nu men tidigare väl det motsatta. Långa bakhandtag har sin problematik så man får värdera respektive för- och rygg-, förlåt nackdelar.

Ett kort spö torde vara lättare att kasta med eftersom hävstångseffekten blir lägre men det ger generellt också kortare kastlängder.

Per Hyenstrand en mycket duktig gäddfiskare med på storgäddor på sitt samvete sa i en artikel något liknande '9 -10' spön är bra om man vill täcka yta och inte ankra om så ofta...' ligger nog en del i det även om det säkert kräver mer av axlar och rygg att utnyttja den hävstångspotetial som finns i det längre...

Undrar om de som är uppvuxna med snabba toppiga gäddspön definierar vissa spön som "svampiga spön" helt enkelt för att de är ovana med djupa, långsamma spön? Dessa spön, möjligen t ex Svartzonker är alltså inte "svampiga" utan har en djup, nära parabolisk, lite långsammare aktion som böjer sig ned mot handtaget och som kräver ngt annat än snärtig kastteknik...?

Mitt Powershad 8'6" är lite åt det hållet om än styvare i botten än SZ gen 1 (som jag minns men det var länge sen jag kände på ett SZ)

Kommentera

Det jag har gen 2 spöna av sz men det är ju lite det där som ni beskriver ”djupare” actionen som är så skön när fisken väl sitter på.
                  Kanske skulle vifta lite på heavy versionen -220 av sz och försöka jämföra med något lite kortare spö.

Får hoppas Covid-skiten lugnar ner sig snart.

Visst är postorder smidigt men fan det är ju rätt sköj å strosa runt i fiskebutikerna och klämma och känna.

Kommentera

Snärtig kastteknik ska man nog undvika om man kastar tunga gäddbeten med multi, följsamma kast med 40-50 cm lina ute från spötoppen funkar bäst och gärna med ett spö som kan ladda lite som en pilbåge så man slipper ta i, kastet ska kännas oforcerat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B