Ursprungligen postat av gabbu
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggVilken lintjocklek kör ni på fluorocarbon/monofilamenttafsen till abborrfisket om man vill ha något så när resistens mot gäddtänder?
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Najad Visa inläggBenjamin
Funderat på viktad wacky.
Det "ska" ju användas speciella wackykrockar.
Har du/någon testat vanlig lätt jiggkrok ?
Skillnaden är utseende på kroken men har det så stor betydelse på våra förhållandevis mindre fiskar ?
Till viktad wacky brukar jag använda spikvikter eller Zappus viktade wacky-krokar. Jag tycker de är de absolut bästa. Zappu Inch Wacky (Länk: https://www.hammondsfishing.com/cdn/...g?v=1734510573) får jiggen att röra sig bättre än t.ex Darts variant, som inte är dålig, men har något grov krok och hög vikt. Jag tycker om att köra ganska lätt vikt även när man kör viktat. Det är sällan dåligt att det sjunker långsammare än vad man tänkt sig.
Annars är det här den som jag tycker är den absolut bästa: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1726154483 (Zappu Zero Inch Wacky). Den här går att fiska i gräs mycket bra också.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag tycker det gör stor skillnad i dels krokningsförmåga på fetare maskar (stort krokgap som på en wackykrok, krokar bättre), men också i hållbarhet. Wackykrokens form är faktiskt mycket bra för att få masken att hålla bättre. Den sitter bättre från början och jag upplever att jag inte behöver byta mask lika ofta. Man kan dock använda annan krok i nödfall, det funkar. Skulle jag välja skulle jag dock välja en bred-gapad wackykrok av de två skälen jag nämnde.
Till viktad wacky brukar jag använda spikvikter eller Zappus viktade wacky-krokar. Jag tycker de är de absolut bästa. Zappu Inch Wacky (Länk: https://www.hammondsfishing.com/cdn/...g?v=1734510573) får jiggen att röra sig bättre än t.ex Darts variant, som inte är dålig, men har något grov krok och hög vikt. Jag tycker om att köra ganska lätt vikt även när man kör viktat. Det är sällan dåligt att det sjunker långsammare än vad man tänkt sig.
Annars är det här den som jag tycker är den absolut bästa: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1726154483 (Zappu Zero Inch Wacky). Den här går att fiska i gräs mycket bra också.
Gillar att testa sånt man inte hållit på med , så i sommar blir det wacky testning som fn..
I Usa verkar ju det vara ett av det mest och effektivaste .
Samtidigt så är ju våra borrar något mindre och funderar på vilka maskar som skulle funka bäst här.
Tror dessutom att det kan skilja kraftigt på olika vatten.
Ställde frågan i öring tråden om någon testat plastmask (svordom kanske)..men det dras ju ädelfisk på mask så under rätt förutsättningar tror jag på det.
Ja det här kan man nog nörda ner sig i ordentligt.
Förtydligande.
Texasriggad eller kanske jika på mask till öring..cheb..Hmm.Senast ändrad av Najad; 2025-02-26, 21:43.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
Tackar för infon.
Gillar att testa sånt man inte hållit på med , så i sommar blir det wacky testning som fn..
Samtidigt så är ju våra borrar något mindre och funderar på vilka maskar som skulle funka bäst här.
Ställde frågan i öring tråden om någon testat plastmask (svordom kanske)..men det dras ju ädelfisk på mask så under rätt förutsättningar tror jag på det.
Förtydligande.
Texasriggad eller kanske jika på mask till öring..cheb..Hmm.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
Jag och min son testade ned på öring förra sommaren. Det funkade! Så plastmask funkar säkert bra!
VIlket typ av vatten å älv sjö hav ?
Kommentera
-
Intressant
VIlket typ av vatten å älv sjö hav ?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
Sjö har vi testat hittills!
Skriv gärna om ni testar nå mer.
Har en å och älv jag ska testa på samt havet.
Allt inom fem minuter med bil så har lite att ta tag i.
Trollingen efter havsöring när strömmingen går till är klockren..men tidiga vårfisket med vanliga "öringdrag" och bombarda är fasen nästan omöjligt därav testa nåt helt nytt.
Abbarn och havsöringen tror jag äter likartat under tidig vår häromkring.
Ursäkta off topic.
- Gillar 2
Kommentera
-
Tackar för infon.
Förtydligande.
Texasriggad eller kanske jika på mask till öring..cheb..Hmm.
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 982 visningar
1 gilla