Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Vilken lintjocklek kör ni på fluorocarbon/monofilamenttafsen till abborrfisket om man vill ha något så när resistens mot gäddtänder?
    Kör oftast 0.45 FC eller nylon, ca 1m.

Kommentera

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Vilken lintjocklek kör ni på fluorocarbon/monofilamenttafsen till abborrfisket om man vill ha något så när resistens mot gäddtänder?
      Som huvudlina kör jag 6 lb, 7 lb och 8 lb, men det är rätt lite resistens mot gäddtänder då. Vill man ha det får man skarva tafs (sista 40 räcker) på 0,45 mm. Dock påverkar detta gången väldigt mycket hos vissa finessebeten. Speciellt tunna maskar. Dessutom fastnar gräs konstant i skarvknuten på vissa ställen.

Kommentera

• Benjamin
        Funderat på viktad wacky.
        Det "ska" ju användas speciella wackykrockar.
        Har du/någon testat vanlig lätt jiggkrok ?
        Skillnaden är utseende på kroken men har det så stor betydelse på våra förhållandevis mindre fiskar ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
          Benjamin
          Funderat på viktad wacky.
          Det "ska" ju användas speciella wackykrockar.
          Har du/någon testat vanlig lätt jiggkrok ?
          Skillnaden är utseende på kroken men har det så stor betydelse på våra förhållandevis mindre fiskar ?
          Jag tycker det gör stor skillnad i dels krokningsförmåga på fetare maskar (stort krokgap som på en wackykrok, krokar bättre), men också i hållbarhet. Wackykrokens form är faktiskt mycket bra för att få masken att hålla bättre. Den sitter bättre från början och jag upplever att jag inte behöver byta mask lika ofta. Man kan dock använda annan krok i nödfall, det funkar. Skulle jag välja skulle jag dock välja en bred-gapad wackykrok av de två skälen jag nämnde.

Till viktad wacky brukar jag använda spikvikter eller Zappus viktade wacky-krokar. Jag tycker de är de absolut bästa. Zappu Inch Wacky (Länk: https://www.hammondsfishing.com/cdn/...g?v=1734510573) får jiggen att röra sig bättre än t.ex Darts variant, som inte är dålig, men har något grov krok och hög vikt. Jag tycker om att köra ganska lätt vikt även när man kör viktat. Det är sällan dåligt att det sjunker långsammare än vad man tänkt sig.

Annars är det här den som jag tycker är den absolut bästa: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1726154483 (Zappu Zero Inch Wacky). Den här går att fiska i gräs mycket bra också.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag tycker det gör stor skillnad i dels krokningsförmåga på fetare maskar (stort krokgap som på en wackykrok, krokar bättre), men också i hållbarhet. Wackykrokens form är faktiskt mycket bra för att få masken att hålla bättre. Den sitter bättre från början och jag upplever att jag inte behöver byta mask lika ofta. Man kan dock använda annan krok i nödfall, det funkar. Skulle jag välja skulle jag dock välja en bred-gapad wackykrok av de två skälen jag nämnde.

Till viktad wacky brukar jag använda spikvikter eller Zappus viktade wacky-krokar. Jag tycker de är de absolut bästa. Zappu Inch Wacky (Länk: https://www.hammondsfishing.com/cdn/...g?v=1734510573) får jiggen att röra sig bättre än t.ex Darts variant, som inte är dålig, men har något grov krok och hög vikt. Jag tycker om att köra ganska lätt vikt även när man kör viktat. Det är sällan dåligt att det sjunker långsammare än vad man tänkt sig.

Annars är det här den som jag tycker är den absolut bästa: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1726154483 (Zappu Zero Inch Wacky). Den här går att fiska i gräs mycket bra också.
            Tackar för infon.
            Gillar att testa sånt man inte hållit på med , så i sommar blir det wacky testning som fn..
            I Usa verkar ju det vara ett av det mest och effektivaste .
            Samtidigt så är ju våra borrar något mindre och funderar på vilka maskar som skulle funka bäst här.
            Tror dessutom att det kan skilja kraftigt på olika vatten.
            Ställde frågan i öring tråden om någon testat plastmask (svordom kanske)..men det dras ju ädelfisk på mask så under rätt förutsättningar tror jag på det.
            Ja det här kan man nog nörda ner sig i ordentligt.

Förtydligande.
            Texasriggad eller kanske jika på mask till öring..cheb..Hmm.
            Senast ändrad av Najad; 2025-02-26, 21:43.

Kommentera

Tackar för infon.
              Gillar att testa sånt man inte hållit på med , så i sommar blir det wacky testning som fn..
              Samtidigt så är ju våra borrar något mindre och funderar på vilka maskar som skulle funka bäst här.
              Ställde frågan i öring tråden om någon testat plastmask (svordom kanske)..men det dras ju ädelfisk på mask så under rätt förutsättningar tror jag på det.

Förtydligande.
              Jag och min son testade ned på öring förra sommaren. Det funkade! Så plastmask funkar säkert bra!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

Jag och min son testade ned på öring förra sommaren. Det funkade! Så plastmask funkar säkert bra!
                Intressant
                VIlket typ av vatten å älv sjö hav ?

Kommentera

Intressant
                  VIlket typ av vatten å älv sjö hav ?
                  Sjö har vi testat hittills!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

Sjö har vi testat hittills!
                    Ok
                    Skriv gärna om ni testar nå mer.
                    Har en å och älv jag ska testa på samt havet.
                    Allt inom fem minuter med bil så har lite att ta tag i.
                    Trollingen efter havsöring när strömmingen går till är klockren..men tidiga vårfisket med vanliga "öringdrag" och bombarda är fasen nästan omöjligt därav testa nåt helt nytt.
                    Abbarn och havsöringen tror jag äter likartat under tidig vår häromkring.
                    Ursäkta off topic.

Kommentera

Tackar för infon.

Förtydligande.
                      Jag kan rekommendera Geecrack Dumbbell Worm 2,8". Det är det wacky-bete jag haft bäst resultat på med råge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 982 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B