Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Knappt prövat ned som jag uppfattar som en ovanligt långsam metod, t o m mer långsam än traditionellt jiggfiske (?) med en jiggkrok och paddeljigg som iof kan fiskas både fort och långsamt beroende på skallens vikt/fiskedjup. Det senare gav finfin utdelning för två veckor sen när abborren var i farten efter löja.
    Ned är väl möjligtvis primärt en stationär metod, men det är inget som hindrar en att fiska hem en ned-mask som vilket annat mjukbete som helst. (Ned Kehde himself har 6 olika retrieves varav flera innebär att betet skakar/glider framåt en bit upp i vattenlagren). Fisken kommer inte protestera och säga "App app app, det här går vi inte med på, ett ned-bete skall dras hem sakta på botten och inget annat"

    Har en ned-mask redo året om, det bästa fisket hade jag i 21-gradigt vatten i augusti med 2grams-skalle (stenig botten, ca 5m djupt) när polaren samtidigt nästan blankade med små shadar med tyngre skalle (som dessutom gjorde att han fastnade betydligt mer i botten).

    Det är väl egentligen samma med dropshot - traditionellt ett långsamt fiske, men skulle ju lika gärna kunna vara melodin för dagen att fiska hem en dropshot-rig lite snabbare.

    Kommentera


    • Tack, mest nyfiken på när, hur ni tänker "ned"! dvs nu kör vi hellre långsamt med ned än med en vanlig jigg.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Tack, mest nyfiken på när, hur ni tänker "ned"! dvs nu kör vi hellre långsamt med ned än med en vanlig jigg.
        Långsamt fiske överlag tycker jag! Ned är trots allt en finessemetod och nästan allt finesse innebär långsamt fiske. Jiggfiske är snabbt i jämförelse med ned. Ju lättare och långsammare man orkar fiska hem betet, desto bättre många gånger.

        Kommentera


        • Tack, jag uttryckte mig något oklart, jag menar vilka omständigheter gör att ni väljer ned före traditionell jigg? Vattentemp primärt eller annat?

          Eller börjar ni/du med säg vanlig jigg som är snabbare att fiska av med men om det inte ger ngt så skiftas till långsammare finess, t ex ned, iaf om ni känner stället och "vet" att platsen ofta håller fisk som ibland behöver lirkas till hugg om kallt väder och/eller inaktiv fisk.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tack, jag uttryckte mig något oklart, jag menar vilka omständigheter gör att ni väljer ned före traditionell jigg? Vattentemp primärt eller annat?

            Eller börjar ni/du med säg vanlig jigg som är snabbare att fiska av med men om det inte ger ngt så skiftas till långsammare finess, t ex ned, iaf om ni känner stället och "vet" att platsen ofta håller fisk som ibland behöver lirkas till hugg om kallt väder och/eller inaktiv fisk.
            Jag börjar alltid med förhoppning om att hitta aktiv fisk, men ger mig och går över till finesse fortare om det inte levererar ju senare det är på säsongen. Mina go-to beten i kallt vatten är djupgående jerkbaits, eller en DT10 som får hänga länge. Sen traditionell jigg, sist ned eller dropshot beroende på förutsättningarna.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tack, jag uttryckte mig något oklart, jag menar vilka omständigheter gör att ni väljer ned före traditionell jigg? Vattentemp primärt eller annat?

              Eller börjar ni/du med säg vanlig jigg som är snabbare att fiska av med men om det inte ger ngt så skiftas till långsammare finess, t ex ned, iaf om ni känner stället och "vet" att platsen ofta håller fisk som ibland behöver lirkas till hugg om kallt väder och/eller inaktiv fisk.
              Jag börjar oftast med blade men lika ofta med ned men jag kör inte långsamt oftast ett vev tag tre vev tag och några snabba vev tag och hoppar med vev tag mm mm och det kör jag i både kalla och varmt vatten

              Kommentera


              • Tack, även söker initialt så aktivt jag kan givet omständigheterna med t ex blade, tailspinner och jigg för att om möjligt hitta aktiv fisk. Jag fiskar mest från land och har få givna ståndplatser att fiska och då känns det än svårare att skifta över till en mer långsam metod även om det inland prövas. Får väl pröva att nöta lite mer, även med jerk /twitch vilket jag lätt glömmer bort, givet landfisket.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 742 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B
                 
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 308 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 672 svar
                362 595 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                67 svar
                14 050 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                785 svar
                67 014 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Arbetar...
                X