Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Hej alla,
Jag måste bara tacka för den enorma kunskap jag har fått ta del av i denna tråden.
Man blir lite salig av alla logiska och ologiska förklaringar som fungerar.
Har fiskat sedan farsan drog med mig ut vid ca 4års ålder, sedan dess har fiskeintresset stigit och sjunkit i omgångar.
Har på senarte år märkt att jag snöat in mig på denna ädla art av fritidsintresse igen.
Kajak inhandlades i vintras och kassan har ideligen rånats av diverse fiske inköp.
Det mesta fisket inriktas emot Gädda och Abborre i form av spinnfiske.
Jag upptäckte faktiskt denna sidan först förra året av en slump när jag sökte på olika finessmetoder för att lura borren.
Herrejävlar va information här finns för en som trodde han kunde mycket!
Just nu fiskar jag i åar och mindre sjöar som håller bra snittvikt på borre (I mina mått mätt).
Vattnen i dessa skogssjöar är klart, snittdjup på ca 2m.
Tillopp från en större sjö finns.
I denna sjö finns Gärs, Mört, Sik, Id och Siklöja som byte till Abborrarna.
Det som förbryllar mig är att borrarna i dessa vatten enbart tar mindre jiggar och då nästan enbart röda.
Jag har testat med westins shadteez 9cm och Berkley Pulse Realistic Roach 11cm men inte ett pet.
Byter jag däremot till Savage Gear Craft Shad 7.2 Motoroil blir det fart på dem.
Det som också är märkligt är att vid hugg av en mindre borre på ca 20cm så hugger inget mer på det stället hur mycket man än nöter.
Är det en större borre på 30+ så kommer där oftast fler hugg på samma plats.
Kan det ha o göra med brist på födotillgång?
Ska ta med lodet nästagång för att luska lite mer i struktur och djup.
Missförstå mig rätt nu det är ju det är bra om man söker stor fisk, men undrar varför det blir så.
Är det något denna lärda skara människor upplevt eller tror sig kunna svara på varför det är så?
Mvh Art
Kommentera
-
Egendomligt. Kan vara att det är sovjetiska abborrar... de gillar rött.
Pöbeln, de små, släpps fram en i taget som får äta, de andra får vackert vänta. Ibland dyker politrukerna, de besuttna upp och de vet hur man förser sig av godsakerna utan hejd... ingen vacker värld vi lever i alla gånger...
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Art Vandelay Visa inläggHej alla,
Det som också är märkligt är att vid hugg av en mindre borre på ca 20cm så hugger inget mer på det stället hur mycket man än nöter.
Är det en större borre på 30+ så kommer där oftast fler hugg på samma plats.
Mvh Art
Jag tror att dom stora och små skiljer sig åt i olika stim eftersom att dom är kannibaler.
Blir Abborren riktigt stor så kan den gå helt allena också, ingen småtting som har självbevarelsedrift är kompis med den för när den blir hungrig så går en från kompis till lunch.
Mvh .art
- Gillar 3
Kommentera
-
Skulle testa om det gick kasta med min skarvknut samt testa free rig lite snabbt en kväll. 15 minuters fiske. Tappade fisk i varje kast men till slut kunde jag få upp en. Har fått hem krokar med tunnare gods om det fungerar bättre. Combon är Shimano Adrena poison Radical Taper 2-12g och Daiwa Ballistic 2500 med 0.06 mm lina av nya lina modellen från daiwa. Riktigt bra lina btw. Jag har beteslås på för att smidigt byta krok.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggKul när nyköpt levererar! Så vilken skarvlina/dimension hade du (rentav tafs?) och funkade skarvknuten (vilken?) väl genom öglorna?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ok hoppas den funkade bra! Annars har du några andra här som kan funka bättre. Gillar FG som löper fint även igenom små spööglor men tror dock att en FG kan bli lite pillig att knyta med dina dimensioner på linorna, har dock inte prövat. https://youtu.be/SwupQmZprT8?si=rIJqss6aIbYTYpH4
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggOk hoppas den funkade bra! Annars har du några andra här som kan funka bättre. Gillar FG som löper fint även igenom små spööglor men tror dock att en FG kan bli lite pillig att knyta med dina dimensioner på linorna, har dock inte prövat. https://youtu.be/SwupQmZprT8?si=rIJqss6aIbYTYpH4
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 806 visningar
1 gilla