Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Roat mig med att väga lite sänken o skallar då ja glömt bort vad de vägde :p

    Click image for larger version

Name:	20240629_153407.jpg
Views:	396
Size:	3,55 MB
ID:	2643169
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • Hej alla,

      Jag måste bara tacka för den enorma kunskap jag har fått ta del av i denna tråden.
      Man blir lite salig av alla logiska och ologiska förklaringar som fungerar.

      Har fiskat sedan farsan drog med mig ut vid ca 4års ålder, sedan dess har fiskeintresset stigit och sjunkit i omgångar.
      Har på senarte år märkt att jag snöat in mig på denna ädla art av fritidsintresse igen.
      Kajak inhandlades i vintras och kassan har ideligen rånats av diverse fiske inköp.
      Det mesta fisket inriktas emot Gädda och Abborre i form av spinnfiske.
      Jag upptäckte faktiskt denna sidan först förra året av en slump när jag sökte på olika finessmetoder för att lura borren.
      Herrejävlar va information här finns för en som trodde han kunde mycket!


      Just nu fiskar jag i åar och mindre sjöar som håller bra snittvikt på borre (I mina mått mätt).
      Vattnen i dessa skogssjöar är klart, snittdjup på ca 2m.
      Tillopp från en större sjö finns.
      I denna sjö finns Gärs, Mört, Sik, Id och Siklöja som byte till Abborrarna.
      Det som förbryllar mig är att borrarna i dessa vatten enbart tar mindre jiggar och då nästan enbart röda.
      Jag har testat med westins shadteez 9cm och Berkley Pulse Realistic Roach 11cm​ men inte ett pet.
      Byter jag däremot till Savage Gear Craft Shad 7.2 Motoroil blir det fart på dem.
      Det som också är märkligt är att vid hugg av en mindre borre på ca 20cm så hugger inget mer på det stället hur mycket man än nöter.
      Är det en större borre på 30+ så kommer där oftast fler hugg på samma plats.


      Kan det ha o göra med brist på födotillgång?

      Ska ta med lodet nästagång för att luska lite mer i struktur och djup.

      Missförstå mig rätt nu det är ju det är bra om man söker stor fisk, men undrar varför det blir så.

      Är det något denna lärda skara människor upplevt eller tror sig kunna svara på varför det är så?
      Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	258
Size:	159,0 KB
ID:	2645601
      Mvh Art​​

      Kommentera


      • Egendomligt. Kan vara att det är sovjetiska abborrar... de gillar rött.
        Pöbeln, de små, släpps fram en i taget som får äta, de andra får vackert vänta. Ibland dyker politrukerna, de besuttna upp och de vet hur man förser sig av godsakerna utan hejd... ingen vacker värld vi lever i alla gånger...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Art Vandelay Visa inlägg
          Hej alla,

          Det som också är märkligt är att vid hugg av en mindre borre på ca 20cm så hugger inget mer på det stället hur mycket man än nöter.
          Är det en större borre på 30+ så kommer där oftast fler hugg på samma plats.

          Mvh Art
          Tjena mittbena din serena fena!

          Jag tror att dom stora och små skiljer sig åt i olika stim eftersom att dom är kannibaler.
          Blir Abborren riktigt stor så kan den gå helt allena också, ingen småtting som har självbevarelsedrift är kompis med den för när den blir hungrig så går en från kompis till lunch.

          Mvh .art

          Kommentera


          • Skulle testa om det gick kasta med min skarvknut samt testa free rig lite snabbt en kväll. 15 minuters fiske. Tappade fisk i varje kast men till slut kunde jag få upp en. Har fått hem krokar med tunnare gods om det fungerar bättre. Combon är Shimano Adrena poison Radical Taper 2-12g och Daiwa Ballistic 2500 med 0.06 mm lina av nya lina modellen från daiwa. Riktigt bra lina btw. Jag har beteslås på för att smidigt byta krok.
            Bifogade filer

            Kommentera


            • Kul när nyköpt levererar! Så vilken skarvlina/dimension hade du (rentav tafs?) och funkade skarvknuten (vilken?) väl genom öglorna?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Kul när nyköpt levererar! Så vilken skarvlina/dimension hade du (rentav tafs?) och funkade skarvknuten (vilken?) väl genom öglorna?
                Har ej mätt men 1-1.5 m 0.239mm på 0.06mm lina. 5 g tungsten vikt. Dubbelgrinner tror jag den heter.

                Kommentera


                • Ok hoppas den funkade bra! Annars har du några andra här som kan funka bättre. Gillar FG som löper fint även igenom små spööglor men tror dock att en FG kan bli lite pillig att knyta med dina dimensioner på linorna, har dock inte prövat. https://youtu.be/SwupQmZprT8?si=rIJqss6aIbYTYpH4

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ok hoppas den funkade bra! Annars har du några andra här som kan funka bättre. Gillar FG som löper fint även igenom små spööglor men tror dock att en FG kan bli lite pillig att knyta med dina dimensioner på linorna, har dock inte prövat. https://youtu.be/SwupQmZprT8?si=rIJqss6aIbYTYpH4
                    knuten gick fint att kasta med. Det är väl med tjockare fc och lina det kan bli problem och då har jag bara 50-60 cm långt tafs till vanlig jiggning och hårdbeten

                    Kommentera


                    • Ok, jag kör längre tafs 2-3 meter då har man längd att knyta om och får slitageskydd på köpet. Dessutom så är det då FC som tar smällen vid kasten, kör som sagt FG då.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 545 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 198 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X