Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg

    Har du testat med små hårdheten och hur fungerar det?
    Jag har bara kört med 5gr skallar hittills och det är inga problem.
    När jag kör lättare så har jag ett anat spö som passar bättre för det ändamålet

    Kommentera


    • Ber om ursäkt om detta inte är finesse-relaterat, men måste ändå fråga om trådens samlade erfarenhet då jag själv inte blir riktigt klok.

      Nu har inte årets ytbetesäsong kommit igång riktigt, så baserar det mest på tidigare år. Men alltså.. är det nån som någonsin lyckas när de försöker få abborre på ytbete i skärgård? Kontrasten mot sommarfisket i vissa sjöar är som natt och dag.

      Blev påmind om det i veckan när jag var ute med kajaken i skärgårn och till slut hittade ett rejält stim i blandad storlek i en kanalmynning på ca 1,5-2m djup. Hade inte ekolodet med mig så vet inte exakt hur varmt vattnet hunnit bli, men det höggs ju på nästan varenda mjukbete jag slängde ut (även fiskade 0,5-1m under ytan) med följare som hängde på upp mot ytan, så fisken var ju uppenbarligen "i gasen". Testar med mindre popper - inte en reaktion. Samma sak tidigare gånger jag försökt i samma typ av situationer under hög-/sensommar. Har de helt enkelt i sitt beteende att inte födosöka på ytan eller vad är det?

      Sen provar jag sommarfisket i "hemmasjön" (större skogssjö) - lååångt i från samma mängdfiske överlag även de bästa dagarna, men nog fasen tar de man springer på på popper, även när de inte vill ha nån form av jigg.

      Skärgårdsvattnet är väl snäppet grumligare i genomsnitt, det är väl det jag kan komma på att det kan va en faktor som spelar in. Fascinerande att det kan va sån skillnad hur som helst.

      Kommentera


      • Ren spekulation från min sida men kan det vara så att kustborren blir mer selektiv (periodvis mer koncentration av betesfisk) och på olika beten/byten olika perioder än insjöborren? En sjöborre kanske inte får lov att vara lika kräsen som kusinerna på kusten utan "tar allt" som rör sig...?

        Kommentera


        • Jag tror det har med predation från fåglar, läs skarvar, att göra. Det är helt enkelt en dålig strategi att jaga ytligt i dagsljus och vara synlig från luften.

          Kommentera


          • Insjöabborren är selektiv i maten och det är nog kustborren med. Finns det mört att äta blir dom helt tokikga i en av mina sjöar, när vi metat med mask och mört så har den som metar med mask fått 1/3 med fisk som den som har mört på kroken.
            Och de större tar hellre på den goda mörten.

            Jag tror en hel del Abborrar som man får på drag inte bara var ett hugg för mat utan såna där nyp i stjärten som dom ger varandra hela tiden eller tacklingar som dom gör simmandes bredvid varandra, därför får man ibland Abborre på drag lika långa som dem själva.

            Med spinnare känner man ibland hur dom är där och gruffas några gånger innan dom fastnar med kroken i undersidan av hakan eller med ett hugg på stjärtfenan(kroken).

            Är det någon som har studerat dessa beteenden mer och kan förklara mer om vad dom håller på med?


            Igår när jag landfiskade så stod jag i riset vid en sjö, nedanför mina fötterna gömde sig en Abborre under riset, en Abborre med en personlighet, ett riktigt blodtryck var det faktiskt.
            Varje gång Lotto-spinnaren färg Öring kom surrandes in så for han ut ur sitt gömställe, rosenrasande med ryggfenan som en solfjäder mötte han upp spinnaren som nu började gå allt långsammare inför upptagning, Abborren attackerade inkräktaren med små nyp snett på sidan.
            När jag lyfte upp så stod han kvar i ett par sekunder för att försäkra sig om att han drivit bort inkräktaren, därefter återvände han blixtsnabbt till sitt gömställe under fötterna på mig, det var uppenbart hans territorium där. Ingen kommer dit inom 2-3 meter utan utmaning!

            Han kom ut flera gånger i rad på mina kast, tredje gången var han less, som en studsboll gick han an mot draget som var där och störde honom.
            Efter flera utfall och attacker så stack han inte tillbaka utan gömde sig vid några vasstrån istället en meter ifrån där draget plockades upp av mig, redo att anfalla trodde jag.
            Men istället stod han bara och tittade på, syresatte gälarna, såg sig omkring, rest fena, cirklade runt lite bland de närmsta stråna och avvaktade när spinnaren kom in.

            Jag studerade fisken en stund och gick sedan därifrån och lät han vara ifred, fisken var så rolig och jag ville inte att han skulle fastna i kroken.

            Det fanns ett och annat grodyngel, lite olika sländor och andra flygfän där som han möjligtvis jagade efter, det kanske ramlade ner en och annan kuse från riset med. Jag såg annan Abborre vaka på småflugor i samma lilla vik av sjön och även en som tog på en liten fluga av en annan fiskare.
            Vinden låg an mot den delen av sjön så det drev sakta men säkert in mat åt dom ända in mot land.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
              Insjöabborren är selektiv i maten och det är nog kustborren med. Finns det mört att äta blir dom helt tokikga i en av mina sjöar, när vi metat med mask och mört så har den som metar med mask fått 1/3 med fisk som den som har mört på kroken.
              Och de större tar hellre på den goda mörten.

              Jag tror en hel del Abborrar som man får på drag inte bara var ett hugg för mat utan såna där nyp i stjärten som dom ger varandra hela tiden eller tacklingar som dom gör simmandes bredvid varandra, därför får man ibland Abborre på drag lika långa som dem själva.

              Med spinnare känner man ibland hur dom är där och gruffas några gånger innan dom fastnar med kroken i undersidan av hakan eller med ett hugg på stjärtfenan(kroken).

              Är det någon som har studerat dessa beteenden mer och kan förklara mer om vad dom håller på med?


              Igår när jag landfiskade så stod jag i riset vid en sjö, nedanför mina fötterna gömde sig en Abborre under riset, en Abborre med en personlighet, ett riktigt blodtryck var det faktiskt.
              Varje gång Lotto-spinnaren färg Öring kom surrandes in så for han ut ur sitt gömställe, rosenrasande med ryggfenan som en solfjäder mötte han upp spinnaren som nu började gå allt långsammare inför upptagning, Abborren attackerade inkräktaren med små nyp snett på sidan.
              När jag lyfte upp så stod han kvar i ett par sekunder för att försäkra sig om att han drivit bort inkräktaren, därefter återvände han blixtsnabbt till sitt gömställe under fötterna på mig, det var uppenbart hans territorium där. Ingen kommer dit inom 2-3 meter utan utmaning!

              Han kom ut flera gånger i rad på mina kast, tredje gången var han less, som en studsboll gick han an mot draget som var där och störde honom.
              Efter flera utfall och attacker så stack han inte tillbaka utan gömde sig vid några vasstrån istället en meter ifrån där draget plockades upp av mig, redo att anfalla trodde jag.
              Men istället stod han bara och tittade på, syresatte gälarna, såg sig omkring, rest fena, cirklade runt lite bland de närmsta stråna och avvaktade när spinnaren kom in.

              Jag studerade fisken en stund och gick sedan därifrån och lät han vara ifred, fisken var så rolig och jag ville inte att han skulle fastna i kroken.

              Det fanns ett och annat grodyngel, lite olika sländor och andra flygfän där som han möjligtvis jagade efter, det kanske ramlade ner en och annan kuse från riset med. Jag såg annan Abborre vaka på småflugor i samma lilla vik av sjön och även en som tog på en liten fluga av en annan fiskare.
              Vinden låg an mot den delen av sjön så det drev sakta men säkert in mat åt dom ända in mot land.
              Intressant iaktagelse. Liknande hur ciklider beter sig.

              Kommentera


              • Tycker utbudet här i Sverige blivit bättre senaste 1-2åren. Men dom lätta vikterna på 1-3.5g är fortfarande lite halvbökiga att få fatt i.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • Idag fick jag hem lite prylar från camo tackle som jag beställde i förrgår. Snabb leverans o fick en bonusjigg i paketet oxå Nu återstår det att se om det går att lura någon fisk med prylarna :p

                  Click image for larger version

Name:	20240628_141411.jpg
Views:	382
Size:	3,38 MB
ID:	2643085
                  Bifogade filer
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                    Idag fick jag hem lite prylar från camo tackle som jag beställde i förrgår. Snabb leverans o fick en bonusjigg i paketet oxå Nu återstår det att se om det går att lura någon fisk med prylarna :p

                    Click image for larger version

Name:	20240628_141411.jpg
Views:	382
Size:	3,38 MB
ID:	2643085
                    Det va en trevlig leverans, ska bli spännande att höra om dom funkar.

                    Kanske ska dra en beställning också nu när lönen kommit.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

                      Det va en trevlig leverans, ska bli spännande att höra om dom funkar.

                      Kanske ska dra en beställning också nu när lönen kommit.
                      Lovar att återkomma. Nya spöt beräknas komma på tisdag. Se om ja klarar vänta så länge eller om jag tar ett av mina andra lätta spön.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 737 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 307 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      67 svar
                      14 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      774 svar
                      66 685 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X