Jag vet inte hur jag ska förklara detta bättre. En flytande flätlina vilket 99 procent av alla i Sverige fiskar med fångar mer vind ju grövre den är. Oavsett märke. Om du upplever att Sunline 0.17 som f.ö kanske är som en 0.12 av många andra linor ger dig linbågar i sidvind så bör du gå ner i dimension o kasta kortare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Då blir det kontraproduktivt att säga att man ska gå upp i lindiameter eftersom en grövre lina fångar mer vind.
På en haspel för finesse fiske i 10/1000 storlek brukar man rekommendera en flätlina på cirka 0.10 till 0.15mm och det går inte att jämföra en sunline med nån icke-jdm lina men testa i #0.8 eller #0.6 och använd lämpliga beten och försök inte kasta ett finesse bete på mindre än 7 gram över 30 meter i stark vind...
Sunlines linor är det inte fel på!
Fast då är det konstigt att jag fick mer vindbågar med 0.13 och 0.15 än 0.17. Jag berättar BARA min upplevelse . Och det är ej rullens fel eftersom kört andra linor utan det problemet! Kommer ALDRIG köpa Sunline igen! Sämsta linan jag använt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag har inte den erfarenheten med Sunline jämfört med andra linor.
Faktum är att tunna linor generellt är bättre på att motstå linbågar enligt min erfarenhet. Jag kan dock hålla med om att tunna linor generellt är mer svårhanterliga. De brukar "hänga kvar i luften" lite längre, vilket är en ovan grej. Man får helt enkelt vara väldigt med att spänna upp ALLA tunna flätlinor (läs 0,08 och under, eller på Sunline: 0,153 och under). Men, personligen spänner jag alltid upp linan efter kast. Annars missar man både fisk och får mycket linbåge i onödan. Gör man detta kommer man märka fördelen med en tunn lina kontra en tjockare till finessefiske. Jag själv fiskar med Sunline Siglon 0,132.
OBS: Spänna upp linan innebär INTE att man stänger bygeln och låter betet sjunka mot stängd bygel. Då förkortar man sina kast onödigt mycket, eftersom att linan inte kan sjunka lodrätt. Det jag menar är att man spänner upp linan innan betet landar, samt låter det sjunka med lågt spö. Med multirulle blir det här naturligt, vilket är en av anledningarna till att jag hellre fiskar med multirulle till mycket finesse.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inläggFast Shimano Kairiki 8 är en JDM lina!
Fast då är det konstigt att jag fick mer vindbågar med 0.13 och 0.15 än 0.17. Jag berättar BARA min upplevelse . Och det är ej rullens fel eftersom kört andra linor utan det problemet! Kommer ALDRIG köpa Sunline igen! Sämsta linan jag använt
Kommentera
-
Att sunlines lina inte passade till din rulle och ditt spö med din kasteknik kan väl ändå inte betyda att linan är dålig för alla så du måste rekommendera folk att inte använda den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av carlito Visa inläggJag vet inte hur jag ska förklara detta bättre. En flytande flätlina vilket 99 procent av alla i Sverige fiskar med fångar mer vind ju grövre den är. Oavsett märke. Om du upplever att Sunline 0.17 som f.ö kanske är som en 0.12 av många andra linor ger dig linbågar i sidvind så bör du gå ner i dimension o kasta kortare.
Kommentera
-
Ja men din upplevelse går ju emot fysiska lagar och allmänt vetande. Var det kanske så att det blåste storm när du testade Sunline linan och lite mindre vind då du testade Shimano linan? Isåfall har du svaret på skillnaden i linbågarna.vade retro esox lucius!
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Skriver bara min upplevelse! Påstår du att jag ljuger? Jag har vittnen som kan styrka det jag skrev. De tyckte de var jobbigt att linan vandrade över till dem när jag kastade.
Om man enbart går på lindiameter vid val av lina så är ju en sunline 0.15 att jämföra med en spiderwire 0.08 typ. Går man istället på draghållfasthet blir jämförelser bättre.
Att endast testa en diameter av Sunline och sen dömma ut den som dålig blir inte rättvist.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av carlito Visa inläggJa men din upplevelse går ju emot fysiska lagar och allmänt vetande. Var det kanske så att det blåste storm när du testade Sunline linan och lite mindre vind då du testade Shimano linan? Isåfall har du svaret på skillnaden i linbågarna.
Kommentera
-
Det finns ingen som påstår att du ljuger... men en grövre lina ger mer linbåge än en tunnare lina av samma märke och modell.
Om man enbart går på lindiameter vid val av lina så är ju en sunline 0.15 att jämföra med en spiderwire 0.08 typ. Går man istället på draghållfasthet blir jämförelser bättre.
Att endast testa en diameter av Sunline och sen dömma ut den som dålig blir inte rättvist.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 785 visningar
1 gilla