Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad tror ni om detta spö

    Westin W3 Finesse T&C (Texas & Carolina) är ett ypperligt spö för alla typer av predatorfiske med hård- och mjukbeten. Spöet är lätt och känsligt, men snabbt och kraftfullt nog för att sätta kroken i hårda, beniga rovfiskkäftar. Det är perfekt för att kasta mjukbeten och knycka hem en Texas- eller Carolina-rigg längs botten. Du kan använda spöet vid kastfiske med små hårdbeten på grunt vatten för abborre och bass, eller utmana öring och gös i djupare områden. W3 Finesse T&C är ett fantastiskt allroundspö för lätt och medeltungt predatorfiske!Rullfäste: SKCRingar: LTSKlinga: Torayca® High Performance Carbon för optimala kastegenskaper och aktionDelat handtag med premium EVA och inslag av gummikorkFörstärkt med 3K Woven Kevlar



    Rulle
    Nasci-serien av haspelrullar med frambroms omfattar modern design och visuella trender, med Shimanos...










    Kommentera


    • Ska du fiska i bräckt/saltvatten så gå på Fuegon.
      Om inte, kolla in Daiwa Legalis. Samma rulle som Fuegon och Exceler och några hundralappar billigare.
      Fuegon är tåligare mot salt och Exceler är en Legalis med "skruvvev".

      Nascin väger 240g i 2500 utförande och det faller utanför finess i mina ögon.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
        Ska du fiska i bräckt/saltvatten så gå på Fuegon.
        Om inte, kolla in Daiwa Legalis. Samma rulle som Fuegon och Exceler och några hundralappar billigare.
        Fuegon är tåligare mot salt och Exceler är en Legalis med "skruvvev".

        Nascin väger 240g i 2500 utförande och det faller utanför finess i mina ögon.

        Okej tack så det är bra om dom väger mindre?

        Kommentera


        • Finessfiske för mig är små, lätta beten som fiskas med lätt utrustning.
          Som alltid brukar dock lätt utrustning vara behäftat med högre prislapp....det finns dock undantag som ex. Daiwas rullfamilj Legalis.
          Sedan är det ju mycket tycke och smak. Som tråden visar så gillar en del en tyngre rulle för att balansera upp spöt så det finns inget "rätt" svar utan bara personliga preferenser.

          Oavsett vad du väljer av de du länkade så kommer du garanterat bli nöjd.

          Kommentera


          • Håller med Tylön helt, preferenser gör att vissa jagar gram andra ser mer till balans... Om jag hade en utrustning som var alltför obalanserad och därmed obekväm att fiska så skulle jag i första hand pröva att balansera spöt med en liten vikt i spöbutten innan jag köpte en ny, tyngre rulle... eller ett nytt spö.10g i butten gör mer nytta än 20g i rullen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Den här bilden, om måtten stämmer, visar varför jag föredrar 2500 före 3000 om Shimano. Föredrar vev med I-knopp framför T-knopp för lättare fiske, inkl HÖ. Vanliga 3000 har dessutom en ännu djupare spole än 2500 som även den är onödigt djup om man kör tunnare flätlina.


              Click image for larger version

Name:	Screenshot_20221201-233745_Chrome.jpg
Views:	482
Size:	259,5 KB
ID:	2612738
              Förstår inte helt varför Shimano döpt sin Sephia SS här ovan till 3000S istället för, säg 2500S, förefaller lite ologiskt eller vet ni mer? C3000 är ju en 2500-kropp.
              En vanlig 3000-spole är definitivt overkill för finesse. Det är bara grunda 3000-spolar jag syftar på är bra till finesse. Vanquish och Sephia har dessa spolar. Jag avskyr T-knobbar, men det där är preferens.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                En vanlig 3000-spole är definitivt overkill för finesse. Det är bara grunda 3000-spolar jag syftar på är bra till finesse. Vanquish och Sephia har dessa spolar. Jag avskyr T-knobbar, men det där är preferens.
                Jo jag förstod det, men visst är det väl udda att en grund 2500 blir benämnd C3000S? För nog har de båda en spole med samma diameter och höjd?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  En vanlig 3000-spole är definitivt overkill för finesse. Det är bara grunda 3000-spolar jag syftar på är bra till finesse. Vanquish och Sephia har dessa spolar.
                  Hur många meter lina av vilken tjocklek får du på din Sephia?

                  Ja, bildgooglade nu, och Sephians spole är ju grund "på riktigt". Ska jag lägga vikt vid att ha en grund spole ska den ju vara så grund att jag slipper backa med nylon över huvud taget.

                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Den här bilden, om måtten stämmer, visar varför jag föredrar 2500 före 3000 om Shimano. Föredrar vev med I-knopp framför T-knopp för lättare fiske, inkl HÖ. Vanliga 3000 har dessutom en ännu djupare spole än 2500 som även den är onödigt djup om man kör tunnare flätlina.


                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20221201-233745_Chrome.jpg Views:	0 Size:	259,5 KB ID:	2612738
                  För mig som känner mig halvt som en utomjording som föredrar T-knopp (får bra grepp oavsett hur jag vrider pek/lång-fingrar under knoppen) hänger det på om 2500-spolen är "tillräckligt" grund för att kunna fylla upp den med 0,09-lina utan att behöva fylla med nylon under (som Sephian ser ut att fixa med råge). Om det ändå behövs tänker jag (eller tänkte, inför mitt köp av min 3000) att jag lika gärna kan backa med snäppet mer på en 3000-spole, och rullen kommer att prestera precis likadant ändå med rätt lina rätt pålagd ytterst, oavsett vad som finns inunder.

                  Med det sagt så är jag ändå lite förbryllad att det inte är vanligare med grunda spolar på icke-saltvattenrullar så utbrett som användandet av tunna flätlinor blivit. Resonemanget är väl att en spole som visar sig vara FÖR grund är värre än det motsatta, hur ovanligt problem det än må vara.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Jo jag förstod det, men visst är det väl udda att en grund 2500 blir benämnd C3000S? För nog har de båda en spole med samma diameter och höjd?
                    skillnad på vevens längd är ej att glömma, därför jag alltid föredrar c3000 tex !

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                      Vad tror ni om detta spö

                      Westin W3 Finesse T&C (Texas & Carolina) är ett ypperligt spö för alla typer av predatorfiske med hård- och mjukbeten. Spöet är lätt och känsligt, men snabbt och kraftfullt nog för att sätta kroken i hårda, beniga rovfiskkäftar. Det är perfekt för att kasta mjukbeten och knycka hem en Texas- eller Carolina-rigg längs botten. Du kan använda spöet vid kastfiske med små hårdbeten på grunt vatten för abborre och bass, eller utmana öring och gös i djupare områden. W3 Finesse T&C är ett fantastiskt allroundspö för lätt och medeltungt predatorfiske!Rullfäste: SKCRingar: LTSKlinga: Torayca® High Performance Carbon för optimala kastegenskaper och aktionDelat handtag med premium EVA och inslag av gummikorkFörstärkt med 3K Woven Kevlar



                      Rulle
                      Nasci-serien av haspelrullar med frambroms omfattar modern design och visuella trender, med Shimanos...









                      Jag hade valt ett annat spö. Jag tycker inte Westin-spöet i fråga är särskilt finessigt. Det heter finesse...men jag föredrar det billigare Berkley Urban-spöet i samma viktklass till renodlat finesse. Det spöet har bättre aktion.

                      Som rulle hade jag valt en rulle med lätt rotor. Det är det viktigaste i finesse-sammanhang. Balansen är också något du bör tänka på. Vikten på combon är inte viktigare än dessa två faktorer. Det är bara en stor bonus att få ner den totala vikten på hela combon.

                      Du vill ha en rulle med ett lätt rotor eftersom att rotorns vikt känns när du vevar. Veven driver huvuddrevet. Huvuddrevet driver piniondrevet. Rotorn sitter på piniondrevet. Därmed känner man vikten på rotorn när man vevar. Ett tungt rotor känns tyngre att starta och stoppa. Ett lätt rotor känns lättare att starta och stoppa. Vid finesse vevar man väldigt lite åt gången. Man startar och stoppar mycket helt enkelt. Därför vill man ha ett så lätt rotor man kommer undan med. Shimanos MGL rotor är ett bra exempel på ett sådant. Daiwas rotor i de högre prisklasserna (Airity och uppåt) är väldigt trevliga också. Ska du välja mellan Nasci och Fuego så passar Fuego bättre till finesse.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 210 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X