Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fick äntligen utdelning, med Ned slog 2 PB inga monster men en på 850 g och 1 1090 g och några över 4 hekto...........För mig var det ett lyckat resultat....Hör många som får flera 1+ på en dag..

    Ja har väldigt svårt att se när huggen kommer när fiskar Ned så missar några.. Ser det tydligare när jag fiskar med vanlig jigg

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
      Fick äntligen utdelning, med Ned slog 2 PB inga monster men en på 850 g och 1 1090 g och några över 4 hekto...........För mig var det ett lyckat resultat....Hör många som får flera 1+ på en dag..

      Ja har väldigt svårt att se när huggen kommer när fiskar Ned så missar några.. Ser det tydligare när jag fiskar med vanlig jigg
      Vad kul att höra!!! 1090 g är en riktigt fin abborre i mina ögon. Jag brukar märka ett "tickande" genom spöet när jag fiskar med ned och andra bottennära presentationer. Abborren plockar upp ned-riggen på botten och börjar dra iväg med den. Ofta märker man att det är fisk på genom detta, eller genom att det blir tungt.

      Kommentera


      • Tips på hur man skyddar knutarna när ni binder egna tafsar? Räcker det med flötes stopp? I Har köpt FC 0,41 mm det finns mycket Gädda även mycket sten och klippor..

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Tips på hur man skyddar knutarna när ni binder egna tafsar? Räcker det med flötes stopp? I Har köpt FC 0,41 mm det finns mycket Gädda även mycket sten och klippor..
          De här är bra att ha: https://stockholmsfiske.se/jdm-japan...decoy-i-guard/

          Fiskar du genom gräs skyddar de dessutom knuten från att dra på sig massor av gräs. I japan kostar ett paket 17 kr (230 JPY), så köper du grejer därifrån rekommenderar jag att handla dessa samtidigt.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            De här är bra att ha: https://stockholmsfiske.se/jdm-japan...decoy-i-guard/

            Fiskar du genom gräs skyddar de dessutom knuten från att dra på sig massor av gräs. I japan kostar ett paket 17 kr (230 JPY), så köper du grejer därifrån rekommenderar jag att handla dessa samtidigt.

            tack dom såg ut att ha bra priser,, jiggar

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              De här är bra att ha: https://stockholmsfiske.se/jdm-japan...decoy-i-guard/

              Fiskar du genom gräs skyddar de dessutom knuten från att dra på sig massor av gräs. I japan kostar ett paket 17 kr (230 JPY), så köper du grejer därifrån rekommenderar jag att handla dessa samtidigt.
              Sneglade lite på de där när jag shoppade senast, men jag nöjde mig med att prova Versatile Keeper från samma märke. Hur är de i storleken? Är tanken att de ska sitta ner över krokögat? Går de att återanvända eller är de "förbrukade"?
              Senast ändrad av Bernie K; 2022-10-27, 16:00.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg

                Sneglade lite på de där när jag shoppade senast, men jag nöjde mig med att prova Versatile Keeper från samma märke. Hur är de i storleken? Är tanken att de ska sitta ner över krokögat? Går de att återanvända eller är de "förbrukade"?
                Jag har prövat den större varianten och de går att återanvända hyfsat bra, då de i princip bara går att för över på en annan lina via en knut (baklänges). Den största är stor men perfekt när man fiskar genom tjockt gräs eller med ca 0,40 fluorocarbon. Mellanstorleken täcker allt abborrfiske bra. Den lilla har jag inte sett över huvud taget, tror knappt den finns kvar.

                Kommentera


                • Någon som kör med kanalgratis egna jiggar tror märket heter M-WAR..Har köpt Monkey Vibe 8cm och Monkey Fry, Dropshot jiggar..Har tänkt köpa lite nya jiggar, så kollar runt, som sla användas till tex Carolina, och texas. Även vanliga och Ned ...Har haft bra fiske med Pig Shad och Piglet men tycker att kvaliteten är rätt dålig, går sönder fort ..


                  Edit
                  En annan fråga om temperatur i vattnet ca märker ni att Abborrren blir väldigt inaktiv vinter närmar sig tyvärr, fiskar ni hela vinter,? det är ju inte säkert att det blir is om man bor i södra Sverige, så är det lönt att fiska när det är runt 0 grader i luften. Finns ju metoder man kan använda däran fiskar väldigt långsamt,
                  Senast ändrad av neo333; 2022-10-29, 08:39.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                    Vill lämna en kort rapport om att jag provade Ned för första gången i helgen, fick en borre på första kastet! Sällan det händer när man provar en ny metod för första gången. Hade ett par hugg till men fick byta till vanlig jigg med tyngre skalle nästan direkt då det var svårfiskat pga hård vind.
                    Provade igen i samma sjö, fisk på första kastet för dagen denna gången också, men djupt och blåsigt så bytte till dropshot efter ett par kast.

                    Min kompis som varit med båda gångerna tycker jag är konstig som börjar dagen med att ta en abborre på första kastet och sen direkt byta till något annat "för att det inte funkar att fiska Ned här"

                    När jag läser vad jag skrivit så undrar ja om han inte har rätt haha!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                      Edit
                      En annan fråga om temperatur i vattnet ca märker ni att Abborrren blir väldigt inaktiv vinter närmar sig tyvärr, fiskar ni hela vinter,? det är ju inte säkert att det blir is om man bor i södra Sverige, så är det lönt att fiska när det är runt 0 grader i luften. Finns ju metoder man kan använda däran fiskar väldigt långsamt, [/I]
                      Det är lönt att fiska på vintern tycker jag. Bra kondition på abborrarna och kan man fiska finesse fiskar man generellt bättre än alla andra på både pressade och ofiskade platser. Man får ofta dra ner på tempot ännu mer på vintern än vad man är van vid. Jag fiskar in en neko rig på 5 minuter till exempel. Doft och smaksatta beten kan verkligen vara en fördel vid det här laget. Downsize kan också ofta vara en fördel, men fiskar man riktigt långsamt brukar även större presentationer locka till hugg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 210 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X