Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny tillhör ju det inte tråden om finess och abborre egentligen. Men det finns Big och Giant TRD, samt Mag SwimmerZ och HeroZ för riktat fiske efter gädda.
    Som jag skrev tidigare: i sjöar med mycket gädda, eller om gädda stor trögt på botten, eller är riktat in sig på kräftor ( oftast augusti/ sepetember) kör jag Ned med tunna wire. Abborrar nappar ändå

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Ny tillhör ju det inte tråden om finess och abborre egentligen. Men det finns Big och Giant TRD, samt Mag SwimmerZ och HeroZ för riktat fiske efter gädda.
      Som jag skrev tidigare: i sjöar med mycket gädda, eller om gädda stor trögt på botten, eller är riktat in sig på kräftor ( oftast augusti/ sepetember) kör jag Ned med tunna wire. Abborrar nappar ändå

      Ja är främst ute efter Abbore, klart roligt att få npgra bonus Gäddor men när jag får mer Gädda än Abbore ., har provat att klippa av en bit , på Z-man TRD så att dom blir ca 5 cm, men det hjäper inte , på hösten brukar Gädda ta större beten..Nu har vädret varit lite bättre i några dagar , det kanske sätter fart på Abboren...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


        Ja är främst ute efter Abbore, klart roligt att få npgra bonus Gäddor men när jag får mer Gädda än Abbore ., har provat att klippa av en bit , på Z-man TRD så att dom blir ca 5 cm, men det hjäper inte , på hösten brukar Gädda ta större beten..Nu har vädret varit lite bättre i några dagar , det kanske sätter fart på Abboren...
        Förlåt, vill inte vara språkpolis, så ta inte illa upp utan jag säger det i all välmening, men Abborre stavas med två R. Menar absolut inget illa

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

          Förlåt, vill inte vara språkpolis, så ta inte illa upp utan jag säger det i all välmening, men Abborre stavas med två R. Menar absolut inget illa
          tar inte illa upp har alltid haft svårt med språk, så bra att du påminer mig..Tar lång tid för mig, att skriva, några meningar Gör mitt bästa för att ni ska förstå vad jag skriver..


          Hade mitt första lyckade pass igår. Var Ned som gällde körde med Z-man TRD...Blev 15 st på 2 timmar 10 st över 200 g 2 st över 300 g Största vägde 410 g Inte jätte stora.. Kamske räknas som Tusenbrödrar ? För mig var det överlägstet det bästa passet i den sjön.Borde kunna få större..

          en fråga rör sig även dom större på ca 1+ i stimm? Det verkade som att dom stod i storleks ordning .Dom mindre tog jag närmare land Och dom som vägde över 2 hekto tog typ på samma ställen

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg

            tar inte illa upp har alltid haft svårt med språk, så bra att du påminer mig..Tar lång tid för mig, att skriva, några meningar Gör mitt bästa för att ni ska förstå vad jag skriver..


            Hade mitt första lyckade pass igår. Var Ned som gällde körde med Z-man TRD...Blev 15 st på 2 timmar 10 st över 200 g 2 st över 300 g Största vägde 410 g Inte jätte stora.. Kamske räknas som Tusenbrödrar ? För mig var det överlägstet det bästa passet i den sjön.Borde kunna få större..

            en fråga rör sig även dom större på ca 1+ i stimm? Det verkade som att dom stod i storleks ordning .Dom mindre tog jag närmare land Och dom som vägde över 2 hekto tog typ på samma ställen
            Både farsgubben och sonen har läs och skrivsvårigheter så jag har förståelse. Ville som sagt bara hjälpa i all välmening.

            Kommentera


            • Tror det är lite ju större stim ju mindre fiskar men jag är ingen abborremästare. Nu till senhösten lär de klumpa ihop sig mer, bli mer stationära. Gäller att hitta de ställena och i sjö och hav så lär det underlättas med båt, många ytor man inte når från land.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg

                tar inte illa upp har alltid haft svårt med språk, så bra att du påminer mig..Tar lång tid för mig, att skriva, några meningar Gör mitt bästa för att ni ska förstå vad jag skriver..


                Hade mitt första lyckade pass igår. Var Ned som gällde körde med Z-man TRD...Blev 15 st på 2 timmar 10 st över 200 g 2 st över 300 g Största vägde 410 g Inte jätte stora.. Kamske räknas som Tusenbrödrar ? För mig var det överlägstet det bästa passet i den sjön.Borde kunna få större..

                en fråga rör sig även dom större på ca 1+ i stimm? Det verkade som att dom stod i storleks ordning .Dom mindre tog jag närmare land Och dom som vägde över 2 hekto tog typ på samma ställen
                Min teori är att de största individerna 1.5 kg+ lever i kanske två tre stycken stort "stim" medan de upp till 1-1.5 lever i större stim. Tror inte 2kg+ är dussinfiskar även om en sjö har kalasförutsättningarna utan de lever en mera solitär tillvaro där de glider runt och plockar nån kräfta här, en fet mört där och nån larv som den hittar. Får en känsla att de går in grundare på ålderns höst och letar lätt tillgänglig föda då storleken är avskräckande för de andra abborrarna då även mindre bröder slinker ner.

                Har inget bevis för mina teorier utan detta baseras på erfarenheter av stora fiskar som jag fått genom åren och dess levnadsvanor och förhållandet som rådde på platsen för infångandet. Detta är en teori gällande insjöabborre. När det kommer till havslevande fisk är det säkert andra vilkor som styr och där har jag faktiskt inte en aning om var man ska söka fisken de olika årstiderna. Mitt pb fick jag som liten grabb på mete med farsgubben i just östersjön och garanterat var det mer tur än skicklighet då det var bambuspö, mask och nylon a la 80-tal som gällde

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  en fråga rör sig även dom större på ca 1+ i stimm? Det verkade som att dom stod i storleks ordning .Dom mindre tog jag närmare land Och dom som vägde över 2 hekto tog typ på samma ställen
                  Abborre går gärna stim/grupper med lika stora borrar. Galnaste jag varit med om är 15 st kilos borrar på ungefär lika många minuter. Annars var det helt dött den dagen. Även ännu större går gärna med lika stora. Mitt pb på 2 kg tog kastet efter polarens 2,3:a.

                  Kommentera


                  • Finns teorier om att abborrar går närmast i årskullar. Skulle förklara storlekspyramiden

                    Kommentera


                    • I only fish Perch in big deep lakes, and i Think it its very different from Lake to Lake, and especially time of the year.

                      In some lakes there is no doubt the Big Perch behave differently than smaller ones. I Can Keep catching all the small Perch in the World in the big schools, and even upsize baits to select the bigger Perch, and i Will never go above 45 cm.
                      If i change places on those lakes and accept i wont catch tons of Perch, and often more pike than Perch, i Will often get perch from 45-50 cm. The timing of the day seems very important. Often dusk and dawn is best, but in periods there Will be a biting Window in the afternoon thats better than dawn.
                      In these lakes the Big Perch is to be found from 1-7 m. depth, either on Shallow water and edges/or pelagic in very deep waters.
                      Using bigger baits, and especially big cranks, chatter- and bigger spinner baits Can be key to get the big Perch in those lakes.
                      When the water gets very Cold, from nov-march, you wont catch big Perch unless you fish very, very deep.
                      Often the Big ones are alone or in Groups of 4-15 individuals.

                      On other lakes, especially around the spawning period in the spring, and from september-november, its just about catching as many Perch as possible in the Big schools, and often you Will get some Perch from 45-50++ In between the small ones. On those kinda lakes i often tend to find the Perch pretty deep from 5-12 m. of depth. In these lakes i often find Them close to the bottom on traditional jig Fishing. Upsizing or trying different methods wont matter much either, you just have to serve the bait to the right Perch in the School.
                      In the winter-time you Can get some biting-windows on 'shallow structure' from 6-10 m. of depth. Often in the middle of the day, often With 'normal 7-10cm. Jigs' fished on a jighead, or especially carolina-style.
                      Ned-Fishing creaturebaits Can be King on specific structure on some days in the Cold times, but you really nees to have a good idea there is fish present, or Else you just waste to much time in my opinion.

                      I have one other Lake where i just cant Seem to figure Them out, and you just have figure out the pattern of 'the week', and you Can get a real big one.
                      On that lakes its obvious the Big ones are alone, or in schools from 2-8 indivuals, but if they are in 2 or 10 m. water is impossible to tell, no matter the time of the year.
                      But it allways takes hard work.

                      Perch Fishing is never easy if you want the big ones in fresh water!
                      Senast ändrad av Daiwox; 2022-10-20, 09:02.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 209 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X