Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jika-rig och link head är visserligen inte riktigt samma saker, men jag kan se hur de liknar varann. Det som lockar med link head är ju "sväv" effekten har jag fått för mig. Jag tror framförallt detta är bra på födosökande fisk som scoutar botten efter käk. Egentligen alla tillfällen där abborren behöver se betet under en längre tid för att hugga. Det handlar ju egentligen om att du minskar hastigheten på ditt fiske och kan fiska långsammare, vilket ofta är en av nycklarna vid finesse.
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag hade ett mycket givande fiske på Geecrack Bellows Stick 2,8". Betet räddade min dag igår. Jag hade fått 2 abborrar på 1,5 h. Efter ett tag koms idén att jika riggade en Bellows Stick på. På dem första två kasten fick jag 2 abborrar. Många ytterligare kontakter och fler fiskar blev det. Det är sällan man får så här tydligt besked om vad som gäller.1 Foto
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggJag hade ett mycket givande fiske på Geecrack Bellows Stick 2,8". Betet räddade min dag igår. Jag hade fått 2 abborrar på 1,5 h. Efter ett tag koms idén att jika riggade en Bellows Stick på. På dem första två kasten fick jag 2 abborrar. Många ytterligare kontakter och fler fiskar blev det. Det är sällan man får så här tydligt besked om vad som gäller.
Hade du sagt att det var jikan eller jiggen som gjorde det? Testade du annan jigg på jika-riggen?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av s1lvertungas Visa inlägg
Intressant!
Hade du sagt att det var jikan eller jiggen som gjorde det? Testade du annan jigg på jika-riggen?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag testade en Bellows Stick på en Texas Rig, men jag fick färre hugg. Jag fick inte bra på något annat bete oavsett vilken rigg jag använde heller. Troligtvis var det alltså en kombination av riggen och jiggen. Många gånger känns det som att jika rig är rätt, men man måste testa sig fram med vilket bete som funkar bäst på riggen för dagen. Jag hade lite aktivitet på Illex Scissor Comb också tåls att nämnas, men inte jämförbart med hur många hugg Bellows Stick levererade. Jag inser att jag låter otroligt sponsrad, vilket jag absolut inte är. Jag är mest imponerad över hur bra detta bete funkade för mig igår.
Jag läste förresten längre upp i tråden men hittade inget tydligt svar på frågan: är det egentligen större skillnad på cheb/linkhead och jika? Man får ju intrycket att betet skulle röra sig likadant på båda dem.
Vilka vikter kör du förresten jika/cheb med? Kikar lite på att köpa in lite grejer att bygga såna riggar med just nu faktiskt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Polo Visa inläggÄr det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Polo Visa inläggÄr det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
Carolina däremot är jag osäker på... folk menar att den ska fiskas på ungefär samma sätt som en T-rigg men att det ställer mer krav på lina/spö. jag tror det är svårt oavsett vad du har att känna eller se ett hugg om man har så lång tafs. Det som däremot funkat för mig (Carolina har funkat bättre än texas för mig personligen) är att extremt långsamt veva in jiggen, ibland med små knyck om man vill, och göra kraftigt mothugg uppåt när det känns som att man har lite motstånd. Känns typ som att man drar igenom gräs nästan.
Offset-riggar kräver ett nästan orimligt hårt mothugg än man är van vid (se bassfiskarna på youtube t.ex) men också extremt vassa krokar. T&C fisket var faktiskt det som tvingade mig att lära mig att vässa krokar, så det är ett starkt tips!
Om någon har mer att tillägga feel free, är själv långt ifrån fullärd.
Kommentera
-
Uppskattar din input! Tack! Har skaffat mig ett St Croix spö som är designat till ändamålet. Blir lite grövre flätlina samt grövre FC. Ska bli kul att testa igen. Körde lite Carolina förr men utan större lycka. Bara att fortsätta läsa på och dra ut och testa!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 826 visningar
1 gilla