FG-knuten är kanonbra, men det gäller att inte fuska för då går den obönhörligen upp - hamnar du fel med ett enda ”stygn” är det bara att bita i det sura äpplet och börja om.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Nä, det återstår ju att behöva knyta den ute i fält under mindre kontrollerade former. Dock är ju lite poängen med den (låt säga kontra en dubbel uni) samtidigt att du 1) kan ha längre tafs från början så att du inte behöver knyta om lika ofta efter skav från sten/gädda och 2) att knuten nere vid betet troligtvis ryker först vid t.ex bottennapp (eller att du får loss det) så att du inte behöver knyta på helt ny tafslängd lika ofta. Så behovet att behöva nödknyta "on the spot" torde vara mindre även om det såklart inte är obefintligt. Hänger väl också på hur ombytlig och spontan man är när man fiskar hur ofta man vill "rigga om" utifrån förhållanden ute på vattnet.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bernie K Visa inläggNä, det återstår ju att behöva knyta den ute i fält under mindre kontrollerade former. Dock är ju lite poängen med den (låt säga kontra en dubbel uni) samtidigt att du 1) kan ha längre tafs från början så att du inte behöver knyta om lika ofta efter skav från sten/gädda och 2) att knuten nere vid betet troligtvis ryker först vid t.ex bottennapp (eller att du får loss det) så att du inte behöver knyta på helt ny tafslängd lika ofta. Så behovet att behöva nödknyta "on the spot" torde vara mindre även om det såklart inte är obefintligt. Hänger väl också på hur ombytlig och spontan man är när man fiskar hur ofta man vill "rigga om" utifrån förhållanden ute på vattnet.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Den går att knyta även i fält med lite övning, jag har provat flera olika varianter men kommit fram till att det smidigaste är att först knyta upp huvudlinan i spänn mot veven på rullen så man slipper anlägga spänn själv med tänderna eller liknande för det är svårt i kyla och snålblåst.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
Jag kör varianten som Sandahl visar i en video, där behöver man inte spänna huvudlinan med varken tänder eller spö. Funkar skitsmidigt.
https://www.youtube.com/watch?v=yW__...6derSportfiske
- Gillar 3
Kommentera
-
Litet tipps angående att fästa beten på kroken. Har använd olika olika snabblim under åren, bland Gorilla gel. Till offsets har jag ibland limmat fast en silikonpärla. Men sista året när jag höll på i verkstan med olika microbaits och krokskafter utan hulling eller baitholder så hittade jag en spole 0.2mm koppartråd bland prylarna. Numera lindar jag lite koppartråd på skaften. Håller för mig superbra, och går att göra blixtsnabbt och under alla förhållanden. En annan fördel är att jag kan byta beten utan att de gå sönder om jag behöver.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Provat den med, funkar inte för mig. Finns också något speciellt verktyg man kan använda men om det gör det hela enklare vet jag inte. Jag lägger ungefär 2-3 minuter på att få till knuten och den misslyckas nästan aldrig om man börjar med att fixera huvudlinan.
Det syns att Henrik i videon använder en grov (=styv) tafs och då är det lättare att få flätlinan att lägga sig med fina varv runt tafsen. Spänner själv med linan i munnen eller ett varv runt veven om en haspel används. Men endast prövat, kanske får ge denna metod en ny chans.
Kör ofta 2-3 meter FC/nylontafs så sällan man behöver knyta om en FG ute på vattnet, tafslängd och knut håller vanligen mer än en fisketur eller tre...Senast ändrad av anteman; 2024-02-19, 20:57.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 909 visningar
1 gilla
|