Ursprungligen postat av Villespinn91
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag! Det har bringat intresse från mindre abborrar, men jag har inte fått något på det än.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
testat med tyngd? Verkar ju vara bra för vissa . Speccielt för en profil från rapala som kör med en tyngd 2-5 g.. Sett en video på en inu riggad kräfta. Den tror jag kommer leverera
Jag har personligen inte prövat med tyngd.
- Gillar 1
Kommentera
-
På senaste tiden har det verkligen varit finesse-metoder som gäller för min del. Jag fiskar mycket i skärgården och för mig och mina fiskepolare har bara ca 10% av abborrarna vi fångat kommit på metoder som inte är finesse. Det har varit finesse rätt in i gräset med både free rig och jika rig som gällt. Där botten är alldeles för kletig för dessa har dropshot fungerat okej, men sällan hårdbeten faktsikt. Nu gillar jag att fiska med finesse, men det är ytterst märkligt med tanke på hur varmt det är i vattnet ännu.
Faktum är att enda sedan den kalla Augusti vi hade har jag upplevt en liknande trend där både fler och större kommit på finesse. Annars brukar jag vi den här tiden få mycket flera abborrar på hårdbeten samt sortera ut dem större med jerkbaits. I höst har det varit helt tvärtom. Jerkbaits har fungerat hyfsat bra, men mycket andra hårdbeten blir fullkomligt utklassade av jika rig, free rig, dropshot och även wacky rig för min del. Jag lägger mycket tid på alla metoder, men det är fascinerande vilken skillnad det har varit.
Har ni liknande erfarenhet där ni fiskar nu? Vilka metoder har fungerat bra för er nu? Skärgård, strömmande vatten eller insjö?
- Gillar 1
Kommentera
-
Det har varit glest mellan passen men det jag noterar är att mängden snipor ökat markant, vilket ju är positivt men mindre roligt för en abborrfiskare, samt att borrarna följer utan att hugga i mycket högre utsträckning än i somras - så finesse kan mycket väl vara nyckeln (inte favoritmetod i mitt kök). Chatterbait ger fortfarande bästa snittstorlek men får bara få ordentliga hugg nära stimmen med småmört. Fiskar i Stockholms skärgård.
- Gillar 1
Kommentera
-
Var ut vid kusten på ett ok abborreställe (fr. land) förra helgen men fick bara 3 samt 3-4 gäddor och flera än så som attackerade mina borrebeten precis när man ska dra upp betet och de både missar och skrämmer en på samma gång när vattnet ”exploderar” mitt framför en.
körde bla med en liten tailspinner och en upphängare (betad krok satt kvar från ett tidigare dropshottackel) när en gädda högg.
Lipgripen släppte, linan gled i handen och vips satt liten enkelkrok i tummen och en gädda i änden… lätt stress där så jag ryckte ut kroken ur tummen och fiskade vidare. Ingen infektion var jag noterat. Bör man ta en stelkrampsspruta nu eller ”för sent” redan?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Lipgripen släppte, linan gled i handen och vips satt liten enkelkrok i tummen och en gädda i änden… lätt stress där så jag ryckte ut kroken ur tummen och fiskade vidare. Ingen infektion var jag noterat. Bör man ta en stelkrampsspruta nu eller ”för sent” redan?
- Gillar 2
Kommentera
-
Kan tips om dessa som är kopior på mad wag från ali express(meredith) fungerar riktigt bra nu när det blir lite kallare.
Kör oftast på linkhead eller texas riggad opeggad med lång taffs. Billiga och håller för 10+ fiskar då de är rätt hårda i materialet.
De är rätt smala dock så jag kör med vanlig 2# krok eller metkrok istället för jiggskalle.
- Gillar 1
Kommentera
-
Äntligen! En liten rackare men ack så skönt efter en dryg månad med fem bompass, föll för en free-riggad röd keitech sexy impact. Ursäkta minen men kunde inte hålla mig.
Köpte betet från borrebutiken.se, den sidan har varit min favorit sen jag upptäckte den förra hösten men det är livsfarligt för plånkan att de har så många roliga prylar.
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 889 visningar
1 gilla
|