Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL fiske för mig ca 35 år sen innebar ett inköp av en Shimanorulle stl 500 med 0,18 nylon och medioker linpåläggning med ett Ugly Stik säg 5' 2-10g med homogen glastopp... Lååångsam helaktion med dålig precision.

BFS är väl samma vikter men avsevärt bättre utrustning så som du summerar, även haspel borde kunna räknas in i BFS om du frågar mig eller varför inte UL för de två?

Kommentera

• Haspel i bfs känns lite som det faller på sin orimlighet då bfs bygger på just en baitcaster och ett spö anpassat för ul vikter, så skulle hellre kalla båda för ul än för bfs. Men det är hårklyveri. Poängen med ul eller bfs är att det är sjukt roligt och otroligt effektivt på trög fisk. Sen är det skoj att fiska med ett helt set bestående av rulle och spö som väger in ungefär som ett riktig stort gummibete för gädda. Kontrasternas fiske.

Kommentera

• Är jag den enda som vidgat öglan lite på dropshotvikter och använder som jikarig med en krok i ett beteslås?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Robbe511 Visa inlägg
          Är jag den enda som vidgat öglan lite på dropshotvikter och använder som jikarig med en krok i ett beteslås?
          Jag kör med beteslås men lika gärna stav, päronsänken med lekande från t ex Biltema, blir billigare så. Sägs att krok, t ex EWG med lödd ring i kroköglan dansar friare men jag tycker betet dansar bra ändå i ett beteslås... I bild dock en överbliven Texasskalle som jag satt en ögla på.

igår högg de dock på wobbler och tailspinner, denna och en till blev matfisk, abbore smakar bra.
          Click image for larger version  Name:	20230709_173620.jpg Views:	0 Size:	2,52 MB ID:	2626107

Och
          Click image for larger version  Name:	20230709_150426.jpg Views:	0 Size:	2,28 MB ID:	2626109
          Senast ändrad av anteman; 2023-07-10, 23:42.

Kommentera

• Noike wobble shad 3'' och Noike kaishin blade 7g . Kanske inte klassas som finesse men jäklar vad fin combo ihop

Kommentera

• Fick hem lite nya jiggar som ska testas på bla jika imorgon, är det någon som har testat dom här förut?

Kommentera

• Nu så här i sommartider efter borre, vilket bete börjar ni med, ett snabbt sökbete, t ex ett vibrationsbete, wobbler eller säg en spinnare av ngt slag? Vad styr mest, säsong eller om ni fiskat stället förr, det som tidigare gett resultat eller främst fiskedjup ?
                Är det någon som så här års börjar med jigg, isf varför och vad styr er i val av rig, vad börjar ni med? Klassisk jigg, link-head, jika eller annan mer finesse tackel?

Själv prövar jag ofta ett snabbare "sökbete" som vibrerar, roterar ev även rasslar. Sen kanske jigg, mest link-head real snabbt fiskad initialt.

Kör sällan jiggskalle numera då jag upplever link-head som smidigare, kan inte förstå hur den senare skulle ge t ex en mer onaturlig gång och färre hugg men hur många av oss jämför samma dag med båda riggningar växelvis och med samma bete...?

Med link-head är det dock viktigt, ffa vid snabbare fiske att rigga noga så inte betet kantrar rent av roterar vilket kan hända annars.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Nu så här i sommartider efter borre, vilket bete börjar ni med, ett snabbt sökbete, t ex ett vibrationsbete, wobbler eller säg en spinnare av ngt slag? Vad styr mest, säsong eller om ni fiskat stället förr, det som tidigare gett resultat eller främst fiskedjup ?
                  Är det någon som så här års börjar med jigg, isf varför och vad styr er i val av rig, vad börjar ni med? Klassisk jigg, link-head, jika eller annan mer finesse tackel?

Själv prövar jag ofta ett snabbare "sökbete" som vibrerar, roterar ev även rasslar. Sen kanske jigg, mest link-head real snabbt fiskad initialt.

Kör sällan jiggskalle numera då jag upplever link-head som smidigare, kan inte förstå hur den senare skulle ge t ex en mer onaturlig gång och färre hugg men hur många av oss jämför samma dag med båda riggningar växelvis och med samma bete...?

Med link-head är det dock viktigt, ffa vid snabbare fiske att rigga noga så inte betet kantrar rent av roterar vilket kan hända annars.
                  Kör ungefär samma, nån tailspinnare innan jag testar lite botten med jigg.
                  Fiskar från land så försöker att inte stanna för länge på samma ställe. Vid ev fångst kan man laborera med div andra tekniker som fiskar av mer grundligt på fångst platsen.

Kommentera

Nu så här i sommartider efter borre, vilket bete börjar ni med, ett snabbt sökbete, t ex ett vibrationsbete, wobbler eller säg en spinnare av ngt slag? Vad styr mest, säsong eller om ni fiskat stället förr, det som tidigare gett resultat eller främst fiskedjup ?

noike tiny kaishin blade 7g och Noike Wobble shad 3'' eller en Savage Gear fat tail spin 9g i färgen Firetiger. Någon av dessa 2

Kommentera

Är Berkley Sick Stick något liknande Berkley URBN Micro Lure eller snarare Finesse Lure båda 7'2" 3-14g?
                      220cm ser jag inte som för långt i sammanhanget... Finesse till Ned och kanske Micro till Neko?
                      Svårt att få grepp på vilken slags topp de har, hur styv den är, "vanlig" rörklinga eller en homogen, mjuk indikatortopp?
                      Jag har köpt sick stick haspel 7'6 5-21 och multi 6"6 5-21 och hunnit fiska en gång med båda.
                      Haspel hade väldigt mjuk topp men bra ryggrad upplevde jag, bra för dropshot men vet inte hur det är när man vill skaka en jika på botten. Jag behöver flera fisketillfällen för att känna in, samt att botten var väldigt mjuk och full med grön fintrådig sallad som säkert inte hjälpte känslan.

Multispöt däremot, där var toppen stelare på ett skönt sätt, dvs att om jag flyttar jigg/jika på botten så känns det som att den rör sig ungefär 1:1, medans haspelspöts mjuka topp äter upp den rörelsen en del.
                      På båda spöna kunde jag känna när småborrar var på och petade på dragen

Nu är kastvikterna på spöna jag köpte och dragen jag fiskade med inte riktigt finesse men ville mest framföra att spöna verkar vara anpassade efter olika tekniker, men det framgår inte någonstans på själva spöt eller i beskrivningen. 7"6 Haspeln skulle kunna vara märkt med DS tex, multit med vertikal eller bottom jigg. Det kan mkt väl vara så att 3-15g haspel är perfekt anpassat till ned-fiske med lite stelare topp.

Jag vet inte om dom har solid eller ihålig topp, finns det nått sätt att kolla det?

Men som sagt, behöver fiska några gånger till med spöna för att blir riktgit van. Första intryck är att dom är sköna och bra, mycket spö för pengarna.
                      Har även lyckats norpa ett sista Berkley URBN RS Micro Lure 2.10m 1-8g för 360kr på Amazon inatt, borde komma imorgon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 784 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B