Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Shimano Kairiki är ju en fyrtrådig lina med en tung innercore som är gjord för att kastas i hård vind och den ska dessutom sjunka snabbare. Den går helt enkelt inte att jämföra med en lina från sunline.

    Med en rulle i 2500-storlek hade jag inte ens försökt kasta finessebeten med en tunn premiumlina.
    Nej Shimano kairiki 8 är 8 trådig. Var 2000 rulle

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Shimano Kairiki är ju en fyrtrådig lina med en tung innercore som är gjord för att kastas i hård vind och den ska dessutom sjunka snabbare. Den går helt enkelt inte att jämföra med en lina från sunline.

      Med en rulle i 2500-storlek hade jag inte ens försökt kasta finessebeten med en tunn premiumlina.
      E npg kairiki g5 eller va den heter du tänker på. Den e inte samma som vanliga kairiki 4 eller 8 trådig utan precis som du säger gjord för andra egenskaper.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

        Nej Shimano kairiki 8 är 8 trådig. Var 2000 rulle
        Min erfarenhet av Shimano Kairiki är bra, så även om våra erfarenheter och därmed åsikter skiljer om Sunline, så fiskar du inte med en dålig lina.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Shimano Kairiki är ju en fyrtrådig lina med en tung innercore som är gjord för att kastas i hård vind och den ska dessutom sjunka snabbare. Den går helt enkelt inte att jämföra med en lina från sunline.

          Med en rulle i 2500-storlek hade jag inte ens försökt kasta finessebeten med en tunn premiumlina.
          Varför inte? Läser att många rekomenderar 2500 före dedikerade ul storlekar typ 500, vilken rullstorlek skulle du välja?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

            Varför inte? Läser att många rekomenderar 2500 före dedikerade ul storlekar typ 500, vilken rullstorlek skulle du välja?
            Det jag har upplevt är att en för stor rulle/hus/kropp inte alls passar ihop med ett lätt spö som är byggt och anpassat för en liten lätt rulle. Det är till stor del vikten som för mig då känns avig. Dessutom tycker jag att en 2500 oftast släpper ifrån sig lite för mycket lina med lätta beten och risk för vindknutar uppstår. Med en mindre rulle som kanske bara bär 50-70 meter av en tunn premiumlina upplever jag att det fungerar bättre.

            Jag har en haspelrigg för beten mellan 0-7 gram där jag kastar enbart tafsen med beteslås och lekare utan problem och jag har även en rigg för beten mellan 3-10 gram som med samma lina hasplar av linan för lätt utan bete men som fungerar utmärkt att kasta med så fort jag hänger på en 3 grams droppen.

            2500 storlek tycker jag passar bra till beten från 10 - 45 gram... men det är min personliga åsikt och jag köper att andra inte tycker som jag.

            Kommentera


            • Menar du främst Shimano 2500 eller Daiwa LT 2500? Den senare borde heta säg 2400 på Shimanospråk... Har lite mindre diameter på spolen och upplevs lite nättare än min Shimano 2500, dock liten skillnad

              Click image for larger version  Name:	20221222_133105.jpg Views:	0 Size:	2,41 MB ID:	2613887
              Estetiskt så lirar nog en 2000 bättre än en 2500 på ett 6'- 6'6 spö - 10g men mest en smaksak, finns ju riktigt lätta 2500 rullar men de kostar mer. I_fish på YT har en massa BFS haspelrullar han testar på sitt sätt och han kör nog mest 2000 rullar, Daiwa och Shimano.

              Sägs att 1000/2000 kan ge mer problem med linhantering än t ex 2500 och den mindre spoldiametern de har (de skiljer också mellan 1000 och 2000 i diameter) ger ju fler, små varv av lina att hantera varje kast, så linval kan nog ha betydelse här. Därför förvånad att du upplever en 2500 släppa linan "för lätt" med lätta beten, fiskar dock knappt 0-7g som du.

              ​​​​​​
              Senast ändrad av anteman; 2022-12-22, 14:22.

              Kommentera


              • Jag menar inget speciellt märke. Mina praktiska kunskaper kring haspel är ganska bristfälliga och jag brukar vara ganska tydlig med att jag inte anser mig kunna kasta med haspel över huvud taget. Det innebär då för mig att jag blir lite kinkig med vad jag använder (i hemlighet) för att lyckas få känsla för vad jag gör när jag kastar eller släpar hem ett drop shot.

                Jag har min sweet spot bland dom mindre haspelrullarna för det jag kallar finesse. Om andra vill bedriva finessefiske med en rulle i 4000-storlek ska inte jag vara den som sätter mig på tvären :-)

                Kommentera


                • Är det några speciella finessebeten ni tänkt pröva under nästa år?

                  Jag personligen har 3 st primärt som jag ska försöka lyckas bra med:

                  Nories Escape Little Twin. Jag har prövat denne lite i år utan framgång. På jika och free rig bör den fungera bra. Kul med ett något större finessebete. Jag har behövt använda en krok i storlek 3/0. Länk: https://www.nories.com/eng/bass/soft...ttle_twin.html

                  Deps Bull Flat. Ett bete jag köpte i år men inte hunnit använda alls. Intressant doft och riktigt cool rörelse i vattnet. Jag gillar den lite bredare profilen. Länk: https://i.ebayimg.com/images/g/joAAA...6Z/s-l1600.jpg

                  Savage Gear Craft Crawler. Ej ännu inhandlat, men det här var ett måste för mig som gillar Illex (Jackall) Scissor Comb. Den ser riktigt riktigt het ut. Troligtvis billigare än Jackalls beten också. Det här kommer ha suverän rörelse. Länk: https://savage-gear.com/products/lur.../craft-crawler

                  Kommentera


                  • Kommer nog testa bl.a.
                    Nikko Zaza Hellgrammite

                    Shop at Maguro Pro Shop where we have the best fishing gear, biggest brands and largest stock in the market with world wide delivery! Serious fishing requires serious gear!

                    Kommentera


                    • Köpte en Shimano Miravel 2500 ör sjukt nöjd med den kör med Perchzilla Ned 7,6 3-15 g som också känns bra, tror det är sportfiskegiganten egna spö, eller något dom har varit med och designat... köpte även en shimano flätlina 0,10 som jag också är nöjd med


                      Kan tipsa om Shimano Miravel Köpte den för 1099 Ullareds fiskebutik.. ver ej o. Dom fortfarande har den för det priset

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 219 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X