Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpte Z-man Minnowz 3" Z-man TRD Bugz rätt små sla använda som Ned även Westin Bloodteez tanvända till Dropshot, hur riggar man dom, sätter kroken mitt i masken, eller man kan fästa dom som man gör med Neko-rig, med en tunn tråd?

Mena Wacky-Rig

Kommentera

• Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
      Köpte Z-man Minnowz 3" Z-man TRD Bugz rätt små sla använda som Ned även Westin Bloodteez tanvända till Dropshot, hur riggar man dom, sätter kroken mitt i masken, eller man kan fästa dom som man gör med Neko-rig, med en tunn tråd?

Mena Wacky-Rig
      MinnowZ kan du rigga som vilken shadjigg som helst. TRD BugZ skulle jag rekommendera till jiggskalle/ned/dropshot i första hand. Offset-riggat funkar också såklart. Går ju även köra neko, då är det bara att trä in en nålvikt i den tjocka änden och sedan montera en krok längre upp mot mitten på betet. Materialet är elaztech, så kroken borde sitta rätt bra (har inte provat wacky/neko på z-mans beten än), men annars ska det funka att få på en lagom stor o-ring om man vill det, för att stärka upp. Små kräftliknande beten som TRD BugZ är ju inget man wacky-riggar traditionellt sett eftersom den inte är "liksidig" som en mask - det finns väl egentligen inga rätt eller fel, men det finns nog hundratals beten som är bättre lämpade för wacky än just TRD BugZ.

Bloodteez är ju en väldigt tunn mask. Känns som den är klockren till dropshot (rigga kroken i änden på masken eller mitt på, det är vilket som), men inte till så mycket mer egentligen även om det skulle vara görbart. Texas/carolina (offset) funkar iofs, om man verkligen ser till att anpassa vikten, krokstorlek etc så det inte blir för stort/tungt. Sedan kanske på en väldigt liten jiggskalle med liten/tunn krok skulle funka? Vad gäller neko är väl bloodteezen för tunn för att få in en neko-vikt i va? Wacky skulle kunna funka rent teoretiskt, men masken i sig väger ju i princip ingenting, så då skulle du behöva köra viktat (med nåt liknande en "flick shake"-skalle eller vanlig väldigt lätt skalle med liten krok), om du inte kör helt viktlöst, men då är det inget du får nån kastlängd med även med den lättaste utrustningen. Sen har jag aldrig kört med det själv, men går ju också köra att man viktar med "split shot", dvs vanliga blyhagel som man klämmer på linan och sedan riggar masken/betet på en vanlig enkelkrok (eller offset för den delen).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att allt blir som en balansgång mellan att använda olika typer av beten på sätt som är välbeprövade, och att våga testa nåt helt nytt. Om man dock är i ett läge där man vill "prova på" en viss metod skulle jag kanske rekommendera att börja med en betestyp som är "klassisk" för metoden, och vänta med att ta ut svängarna tills dess att man blivit lite varm i kläderna.

Kommentera

Köpte Z-man Minnowz 3" Z-man TRD Bugz rätt små sla använda som Ned även Westin Bloodteez tanvända till Dropshot, hur riggar man dom, sätter kroken mitt i masken, eller man kan fästa dom som man gör med Neko-rig, med en tunn tråd?

Mena Wacky-Rig
        Fäst generellt wacky-beten med en tunn tråd skulle jag säga.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
          MinnowZ kan du rigga som vilken shadjigg som helst. TRD BugZ skulle jag rekommendera till jiggskalle/ned/dropshot i första hand. Offset-riggat funkar också såklart. Går ju även köra neko, då är det bara att trä in en nålvikt i den tjocka änden och sedan montera en krok längre upp mot mitten på betet. Materialet är elaztech, så kroken borde sitta rätt bra (har inte provat wacky/neko på z-mans beten än), men annars ska det funka att få på en lagom stor o-ring om man vill det, för att stärka upp. Små kräftliknande beten som TRD BugZ är ju inget man wacky-riggar traditionellt sett eftersom den inte är "liksidig" som en mask - det finns väl egentligen inga rätt eller fel, men det finns nog hundratals beten som är bättre lämpade för wacky än just TRD BugZ.

Bloodteez är ju en väldigt tunn mask. Känns som den är klockren till dropshot (rigga kroken i änden på masken eller mitt på, det är vilket som), men inte till så mycket mer egentligen även om det skulle vara görbart. Texas/carolina (offset) funkar iofs, om man verkligen ser till att anpassa vikten, krokstorlek etc så det inte blir för stort/tungt. Sedan kanske på en väldigt liten jiggskalle med liten/tunn krok skulle funka? Vad gäller neko är väl bloodteezen för tunn för att få in en neko-vikt i va? Wacky skulle kunna funka rent teoretiskt, men masken i sig väger ju i princip ingenting, så då skulle du behöva köra viktat (med nåt liknande en "flick shake"-skalle eller vanlig väldigt lätt skalle med liten krok), om du inte kör helt viktlöst, men då är det inget du får nån kastlängd med även med den lättaste utrustningen. Sen har jag aldrig kört med det själv, men går ju också köra att man viktar med "split shot", dvs vanliga blyhagel som man klämmer på linan och sedan riggar masken/betet på en vanlig enkelkrok (eller offset för den delen).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att allt blir som en balansgång mellan att använda olika typer av beten på sätt som är välbeprövade, och att våga testa nåt helt nytt. Om man dock är i ett läge där man vill "prova på" en viss metod skulle jag kanske rekommendera att börja med en betestyp som är "klassisk" för metoden, och vänta med att ta ut svängarna tills dess att man blivit lite varm i kläderna.

Ställde frågan lite fel, det var mest westin Bloodteez som jag undrar hur ska göra med den, då den är väldigt tun,...Var en bra bild på baksidan av förpackning som jag hade missat, där visar 3 olika, Dropshot, Wacky-rig och Wacky-rig med "baitband" Sen kommer använda Z-man minnowz med vanlig jigg , ska även prova Texas och carolina

Kommentera

• Är flätlina ca (0,10-0,12) bra allround? Till finesse?

Har aldrig provat Dawia flätlina

Kommentera

Ställde frågan lite fel, det var mest westin Bloodteez som jag undrar hur ska göra med den, då den är väldigt tun,...Var en bra bild på baksidan av förpackning som jag hade missat, där visar 3 olika, Dropshot, Wacky-rig och Wacky-rig med "baitband"
              Jo, det är ju just det. Bloodtezen är väldigt tunn, och även om Westin har med wacky som riggningsförslag så behöver det inte betyda att den nödvändigtvis passar jättebra att wacky-rigga. Traditionellt wacky-riggar man beten (läs: maskar/ stick baits) som framför allt är tjockare för att betet ska ha så mycket vikt så att den går att kasta utan nån extra vikt på kroken (en variant är att köra med viktad krok för att anpassa sjunkhastigheten och hur betet vaggar när det sjunker), vilket man också ser på hur stora de "wacky rings" som säljs är som är tänkta att sitta *tajt* runt betet för att inte riskera att åka av. Till Bloodteez skulle det nog behövas en väldigt liten ring - jag låter det vara osagt om så pass små är lätta att få tag i eller ej.

Hur många paket Bloodteez har du köpt? *smiley* Jag hade personligen använt Bloodteezen till olika varianter av dropshot-riggar (variera dropshot-sänke, variera avstånd mellan sänke och bete, variera hur du monterar masken på kroken etc etc), och köpt nåt annat att wacky-rigga (förslagsvis nåt som klassas som "stick bait" som inte är FÖR litet och nätt). OBS Se till att ha en mindre och inte för kraftig dropshot-krok till en så liten mask. En Bloodteez dropshot-riggad på mitten (utan o-ring) och med ett litet/lättare sänke blir ju mer eller mindre som en wacky-riggning. Går såklart köra med nån form av "wacky jig head" om man ABSOLUT vill kunna säga att man "fiskat wacky", och då skulle jag inte bry mig om att använda o-ring då betet är så tunt och lätt.

Beror ju också på i vilken typ av vatten och i vilka situationer du har tänkt dig fiska en wacky-riggad Bloodteez. Få iväg en oviktad Bloodteez på 1-2 gram några meter kanske räcker gott och väl i en mindre å eller bäck där kastlängd är det minst viktiga, medan den blir i princip blir ofiskbar i helt andra vatten/situationer.

TL;DR: Det går att wacky-rigga en Bloodteez, men man behöver inte känna att man måste göra det för att det står som förslag på förpackningen.

Kommentera

Är flätlina ca (0,10-0,12) bra allround? Till finesse?

Har aldrig provat Dawia flätlina
                Skulle rekomendera Shimano kairiki 8 0.06-0.10 mm Riktigt trevlig lina. Undvik Sunline linor. Tycker Shimanos är bättre mot vindbågar. Ska man ha Sunline så måste man ha 0.17mm minst för att det ska vara ok om det blåser lite

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Undvik Sunline linor. Tycker Shimanos är bättre mot vindbågar. Ska man ha Sunline så måste man ha 0.17mm minst för att det ska vara ok om det blåser lite
                  Det där får du nog förklara ordentligt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Skulle rekomendera Shimano kairiki 8 0.06-0.10 mm Riktigt trevlig lina. Undvik Sunline linor. Tycker Shimanos är bättre mot vindbågar. Ska man ha Sunline så måste man ha 0.17mm minst för att det ska vara ok om det blåser lite
                    Har aldrig provat shimanos lina, vad ska man tänka på när ska använda till just till lättare fiske? Såklart ska vara tun..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Det där får du nog förklara ordentligt.
                      Att det blir ordentliga vindbågar under 0.17 mm när man kastar vid lite vind. Tycker man inte behöver förklara mer mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 826 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B