Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
    FKP-Gear spöt kan du glömma att kasta lätta beten tillräckligt långt. Det behövde minst 15g för att kasta bra. Kolla in perchfight spöna. Antingen Jigg Light eller crankspin

FKP-GEAR ör för kraftiga, kanske satsar på ett 3-15g finns även 1-10 G Men dom känns väldigt klena, hur är det om man får en Gädda som väger 4 kg+? Fick en Gädda sp. Vägde 5 kg på Ned på mitt spö som tar 5-20 G först kändes det som jag fastnade i botten, några sekunder, tog ett tag att få upp Gäddan i båten, kändes som spöet skulle knäckas.. Har fått flera Gäddor som har vägt 3+ kg .

Kommentera

• Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg

FKP-GEAR ör för kraftiga, kanske satsar på ett 3-15g finns även 1-10 G Men dom känns väldigt klena, hur är det om man får en Gädda som väger 4 kg+? Fick en Gädda sp. Vägde 5 kg på Ned på mitt spö som tar 5-20 G först kändes det som jag fastnade i botten, några sekunder, tog ett tag att få upp Gäddan i båten, kändes som spöet skulle knäckas.. Har fått flera Gäddor som har vägt 3+ kg .
      Perchfight jigg light klarade en regnbåge på 2 kg utan problem och fiskade ned och dropshot med det utan problem

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Perchfight jigg light klarade en regnbåge på 2 kg utan problem och fiskade ned och dropshot med det utan problem
        Är det Sportfiskeprylar egna spö?

Kommentera

Är det Sportfiskeprylar egna spö?
          Ja. Pma mig. Har faktiskt ett sådant till övers. Köpte Scout Lunker under Black Friday l

Kommentera

Spön håller , ni lyfter väl inte fisken ur vattnet med spöet ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Spön håller , ni lyfter väl inte fisken ur vattnet med spöet ?

Nej klart inte, det håller så klart om man inye pressar det för mycket, och man har bromsen rätt inställd, så ör det inga problem. Men detkan inte vara bra för Gäddanom man håller för länge.. .

Kommentera

• Generellt när det kommer till finesse-spön kan ni tänka så här: Ju lättare klassning desto större chans att det passar till ändamålet (tills man kommer till UL-vikter förstås).

Jag kommer att införskaffa ett Shimano Zodias 3-10 g till mitt finessefiske för att det är ett spö som bäst kastar, hanterar och fiskar de lätta presentationerna jag kommer att fiska med. Jag anser inte att man bör kompensera för att det KAN hugga på en 4 kgs-gädda om man har oflyt, utan då får man göra det bästa för situationen när det händer. Det händer knappast varje fisketur om man säger så. Likaså bör man inte heller tänka "men tänk om jag vill sätta på en jigg med 10 g skalle" eller något i den stilen. Ett dedikerat finesse-spö kommer vara lätt klassat och kommer vara bra på det det är till för. I det här fallet: Finesse och medelstor till stor abborre. Sedan behöver man inte sätta ihop en helt optimal combo, men då får man också offra några beten, några vikter och ibland ett par tekniker.

Jag kan tillägga att jag rekommenderar ett något mjukare spö till dropshot, neko och wacky, samt ett annat något styvare till ned, jika och free rig. Jag tar upp detta då jag ser att många av dessa tekniker inkluderas under samma spö. Det funkar självklart (fiskar själv så ibland) men det kan vara markant skillnad i hugg konverterade till fast fisk om man t.ex fiskar dropshot eller neko med ett långsamt spö, kontra ett styvare spö som passar bättre till ned. En mjuk topp gör ofta skillnad på seg fisk. Jag fiskar ofta dropshot med lite lite slack lina (skakar linan på stället), men i vind är det omöjligt och då är en mjuk topp och en något mjukare ryggrad en stor fördel. Fisken känner av motståndet från det styvare spöet mer i dessa lägen. På samma sätt kan det ibland vara svårt att kroka fisken med ett för mjukt spö när man fiskar med ned eller jika rig. Ännu tydligare är det med free rig. Där vill man endast ha toppaktion. Men som sagt, det här är bara om man verkligen vill nörda in och fiska med såpass optimal utrustning som möjligt.

Kommentera

• Gillar dina inlägg Benjamin S men kläm gärna in en ytterligare mellanrader i texten här och där!

Kommentera

• Du nämner Zodias 3-10g. Såg nyss dessa modeller av Zodias: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...1ZODIAS70ULPS2

Borde inte någon av dom va ett bra alternativ för finesse? Jag vet förvisso inte vad begreppet ”Solid tip” innebär. Det kanske någon av er vet mer om?

Kommentera

• Solid tip är perferkt för jiggar oftast mjukare spets. Nackdel lätt att bryta av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 835 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B