Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskat i helgen, och där var det också större beten- främst Z-man HulaStickZ som gav flest fisk. Ned rig dock. Testade också Jika med Z-man Swimmin* Trout Trick, men inte lika produktivt denna gång. Det är annars ett riktig bra bete på Jika som jag riggar hellre med wormhook istället för Offset

    Kommentera


    • Utter om man söker på worm hook kommer en massa krokmodeller upp men visst är det denna typ du menar specifikt, en rak krok med "hulling" för att hålla gummit på plats?
      Click image for larger version

Name:	tk180-1-0.jpg
Views:	424
Size:	16,7 KB
ID:	2608994

      Kommentera


      • Nej, jag menar denna typen:
        This is our standard offset shank worm hook. The O'Shaughnessy bend is preferred by our top pro Aaron Martens for a variety of soft plastic riggings.

        Bifogade filer

        Kommentera


        • Ok intressant, båda har iaf gemensamt att krokspetsen inte är i linje med dragriktningen från öglan vilket jag upplever ge bättre krokningsvinkel än en vanlig wide gap weedless krok, dvs vanlig "offsetkrok".
          Senast ändrad av anteman; 2022-10-13, 17:39.

          Kommentera


          • Exakt. Funkar dock såklart bara med smala beten. Den övre typen som du hittade använder många Amerikanare gärna som weedless krok vid dropshot istället för offset. Av samma anledning du nämnde.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Click image for larger version

Name:	tk180-1-0.jpg
Views:	424
Size:	16,7 KB
ID:	2608994
              "Straight shank" är väl ett annat vanligt begrepp jag hör lite här och var (läs: youtube), och då i betydelsen "utan böj framtill i motsats till EWG etc". Den specifika kroktypen på bilden kallas väl även "flipping hook", d.v.s. kraftigare gods och en rejäl baitkeeper för lite köttigare mjukbeten som man "flippar", traditionellt med tyngre vikter i och kring tät vegetation. Då behövs det en kraftig krok när man vill pressa ut fisken ur vegetationsmattor och dyl. Och kraftigare utrustning i övrigt också då, så inte så finessigt med andra ord. Mindre och tunnare storlekar verkar vara rätt så poppis bland jänkarna för "weedless dropshot" som Utter säger, dessa har då ofta en liten nätt baitkeeper i nylon.

              Har själv aldrig kört med nåt annat än "vanlig" offset-krok. Har fastnat för denna Gamakatsu-modell (se bild) som funkar hur bra som helst till allt mitt fiske. Gillar att den är a) tunn/vass/stark, b) lite "rakare" nedanför krokspetsen än många andra modeller vilket underlättar rak riggning, och c) att krokspetsen ligger "lagom" mycket i linje ovanför krokögat. Här går ju åsikterna isär. För mig blir det en lagom balans mellan krokningsegenskaper och att kroken inte fastnar i gräs/bråte när jag riggar beten som är låt säga 6-10mm på höjden. Skulle säkert kroka ännu bättre med en mer "öppen" krok (som Utters worm-hook eller Benjamins Ryugi-krok i eminenta inlägg #267), men inbillar mig att det är snäppet bökigare att rigga när betet ska löpa mer "snett upp till krokspetsen" än "rakt bak till krokspetsen"..? Det är väl mycket en vanesak, men hela grejen med att gömma hela krokspetsen i gummit känns inte helt bekvämt, mest för att jag får för mig att gummit slits mer och betena förbrukas i högre takt. Kan såklart ha helfel på den punkten.

              Bifogade filer

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                "Straight shank" är väl ett annat vanligt begrepp jag hör lite här och var (läs: youtube), och då i betydelsen "utan böj framtill i motsats till EWG etc". Den specifika kroktypen på bilden kallas väl även "flipping hook", d.v.s. kraftigare gods och en rejäl baitkeeper för lite köttigare mjukbeten som man "flippar", traditionellt med tyngre vikter i och kring tät vegetation. Då behövs det en kraftig krok när man vill pressa ut fisken ur vegetationsmattor och dyl. Och kraftigare utrustning i övrigt också då, så inte så finessigt med andra ord. Mindre och tunnare storlekar verkar vara rätt så poppis bland jänkarna för "weedless dropshot" som Utter säger, dessa har då ofta en liten nätt baitkeeper i nylon.

                Har själv aldrig kört med nåt annat än "vanlig" offset-krok. Har fastnat för denna Gamakatsu-modell (se bild) som funkar hur bra som helst till allt mitt fiske. Gillar att den är a) tunn/vass/stark, b) lite "rakare" nedanför krokspetsen än många andra modeller vilket underlättar rak riggning, och c) att krokspetsen ligger "lagom" mycket i linje ovanför krokögat. Här går ju åsikterna isär. För mig blir det en lagom balans mellan krokningsegenskaper och att kroken inte fastnar i gräs/bråte när jag riggar beten som är låt säga 6-10mm på höjden. Skulle säkert kroka ännu bättre med en mer "öppen" krok (som Utters worm-hook eller Benjamins Ryugi-krok i eminenta inlägg #267), men inbillar mig att det är snäppet bökigare att rigga när betet ska löpa mer "snett upp till krokspetsen" än "rakt bak till krokspetsen"..? Det är väl mycket en vanesak, men hela grejen med att gömma hela krokspetsen i gummit känns inte helt bekvämt, mest för att jag får för mig att gummit slits mer och betena förbrukas i högre takt. Kan såklart ha helfel på den punkten.
                Jag kör också med denna krok, funkar bra. Har också ett gäng ilsket röda wormhooks för riktigt finessiga DS-beten som nedan när fisken är så trög att dom inte fastnar på en krok i nosen på betet:

                https://zmanfishing.com/store/catego.../finesse_shadz

                Kommentera


                • Finns som det sägs olika typer av worm hook med hulling, vissa nättare i både hulling och gods, synd att de är svåra att hitta här (tips!?) så kör mest varianter av wide gap, ska se efter en lite mer öppen variant som Utter visar även om jag tror hulling håller betet bättre. Limmar på EWG när och om jag orkar.

                  Funderar precis som Bernie på om dold spets snett igenom gummi på sikt torde slita mer på betet, knappt kört typen, kan vara så men samtidigt så upplever jag att krokningsförmågan är högre med en vinklad spets genom gummit än kroken rakt längst ryggskåra om sån finns, har böjt mina EWG i vissa fall för det.

                  Kanske får pyssla lite https://youtu.be/ZR45D00zTdw och undrar om man kan spara tid genom att löda fast en metalltråd eller köra smal krympslang med lim?
                  Senast ändrad av anteman; 2022-10-14, 15:51.

                  Kommentera


                  • Får ni också mycket Gädda när ni fiskar Ned? Kör mycket. Med z-mans TRD tror jag dom heter dom som liknar maskar kör dom 7 cm .. Och har fått mer Gädda en abbore alltid skoj att få fisk, men det är Abbore som jag är ute efter...Fick en Gädda som vägde 4,6 kg , kör med ett spö med kastvikt 5-20 g häftigt fajt kändes som jag hade fastnat i botten först ..sen blrja den röra på sig,... var tur att tafsen inte gick av..Hade en på men då gick tafsen av......Kör med 0,36 FC tafs .

                    Finns det Ned beten som är till för Gädda det verkar vara effektiv även för Gädda .Körde även med Gädd jiggar jerkbait och tail beten, som inte alls funkade......

                    Kommentera


                    • Hände en gång i somras med en tailspinner. Får man och förlorar en hög andel (ned)beten pga gädda så bör man trots andra aspekter överväga en tunn stål/volframtafs eller möjligen byta ställen om det kan ge mer ett riktat fiske.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 727 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 545 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      66 svar
                      13 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      770 svar
                      66 207 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Arbetar...
                      X