Havsöring nybörjartips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring nybörjartips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring nybörjartips

Hej hej
    Är helt ny på det här med att fiska havsöring. Har i och för sig fått det någon enstaka gång när jag fiskat torsk men mer än så är det inte. Tänkte försöka lite nu till våren och tar tacksamt emot alla tips. Kommer fiska mestadels från land runt Göteborg och Grebbestad och kommer att använda haspelspö. Vad ska man tänka på? Vilka drag? Hur tjock lina? Tips på bra ställen?
    Tack på förhand

För Helvete!

Har extremt svårt att tro att ingen på dettta forum fiskar havsöring!!!
    Måste man ställa frågor om hur lågt spö och vilken special delux rulle och vilket häftigt jävla JERKBAIT man ska ha för att få svar eller?
    Ställde en fråga om ekolod och fick femtielva svar, tydligen är utrustning betydligt viktigare än själva fisket....Grymt besviken att absolut ingen kan tänka sig att dela med sig av sina tips.

Kommentera

Hej fiskar i mellersta norrland men här fungerar vicke väldigt fint, i strömmade vatten anväder jag smala korta skedar som får slå mot botten under hemtagningen...ps havsöring är ju en fisk som inte är lika lättfiskat som tex gädda som man fiskade när man var liten om du förstår vad jag menar hoppas du får fina fighter med dom blanka

Kommentera

Japp jag vill också veta mer om detta fisket

Kommentera

Tror du kan hitta en hel del tips om du använder sökfunktionen här på forumet, det finns en hel del trådar om havsöringsfiske.

Själv har jag bara fått på bottenmete där agnet fått hänga ett par decimeter ovanför botten. Bra ställen som jag vet om är runt Hamburgsund och upp till Fjällbacka. Strömstad funkar också om du orkar åka ända dit.

Kommentera

Ursprungligen postat av zune Visa inlägg
            Har extremt svårt att tro att ingen på dettta forum fiskar havsöring!!!
            Måste man ställa frågor om hur lågt spö och vilken special delux rulle och vilket häftigt jävla JERKBAIT man ska ha för att få svar eller?
            Ställde en fråga om ekolod och fick femtielva svar, tydligen är utrustning betydligt viktigare än själva fisket....Grymt besviken att absolut ingen kan tänka sig att dela med sig av sina tips.
            Så så, lugn och fin... Innan du börjar skälla ut folk kan du ju kolla runt lite i forumet. Havsöringstrådar finns det gott om här.

Kommentera

Hej

Har missat denna tråd men här kommer några tips som hjälpte mig i starten på havsöringskarriären även om jag fiskar på Östkusten men inte så stor skillnad kan jag tänka mig.

Ska Du landfiska så är det en fördel med lånkastande drag av skedtyp finns såna i prisklasserna 39-200 kr det viktigaste är att Du kan fiska dem grunt över fladerna men kastar långt så Du fiskar av maximalt med vattenyta.

Börja med en samling billiga drag i olika färger och testa vilka färger som funkar i Dina vatten (sen kastar man bort en del i början och då är det bra att dem är billiga)

Rullen bör rymma ca 200m 0,25mm nylon av en bra kvalitet (snåla inte på linkvalitet) men ännu bättre är att köra med flätlina på ca 0,19mm som ändå håller grymt bra, spö tycker jag är lämpligt med ett 9-10 fot som klarar kastvikter på 25-30gr.

Tångbeväxta sandbottnar brukar vara bra ställen för Öringen och dem kommer in från djuppet under kortare perioder för att jaga så fiska av varje ställe flera gånger under en dag så kommer Du att vara där när det är huggperiod, sen måste Du vara ihärdig för HÖ fiske är ett nötande och tålamodsprövande fiske men belöningen är värd slitet

Fiska av varje ställe systematiskt så att Du täcker hela stället och inte bara kastar planlöst för då blir det dåligt resultat, och ge inte upp

Kommentera

Har fiskat några gånger men aldrig haft ett hugg

Tror öringen är mer känslig för vädret och andra grejer.

Vad jag har hört ska va bra är dagen efter det blåst mycket för då ska mycket småkryp/insekter kommit ner i vattnet så öringen är inne vid land och äter.
                Det ska gärna vara pålandsvind och halvmulet+att det ska blåsa lite så vattet krusar sig då är de inte så skygga.

Häftiga temperaturomslag vet jag inte om de påverkas av?
                Och ofta står de bara några meter ut så börja kasta 5m innan strandkanten.

Beten så har jag i alla fall använt silvriga tobys, vicke, gladsax, liten liten wobbler kan funka ifall de är tröga. Men lyssna inte på mig jag har ju aldrig fått någon

Några andra som har några tipps eller om dessa kanske inte stämmer så säg gärna till för jag har oxå lust att fånga lite silver.
                Senast ändrad av Gurre; 2007-03-08, 12:27.

Kommentera

H-öringsflugor

Någon som kan ge lite tips på bra flugor nu till våren på v-kusten?

Kommentera

Röd/oranga tubflugor med ett sjunkande bomabardaflöte fungar grymt bra på vår/försommar i mellersta norrland.
                    Annars tycker jag skedrag, vobbler och spinnare ger utdelning med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57