Laxfiske med Revo Beast 41 HS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske med Revo Beast 41 HS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alrigth, Bergeforsen!
    en 41 beast gör jobbet på 1-2 och 3an.
    Jag föredrar att ha minst 150m 0,40 helst 200m FLÄTLINA men i ärlighetens namn så behövdes 200m+ enbart innan rampen öppnades på zon1 och man var tvungen att drilla fisk över berget från södra sidan. Numera finns faktiskt ingen anledning till så mycket lina på spolen, från alla nuvarande fiskepositioner behövs inte den kapaciteten. OM en fisk rusar mer än 100m och du inte lyckats vända den har något av följande scenarion skett:
    1. Du har en felkrokad fisk som tar fart i strömmen
    2. Du har satt för lite press för att vända fisken - mer broms altrnativt tummen på spolen behövs.

Thats it!

Sedan är det helt ok att någon som inte fiskat lax i Berge på alla zoner hävdar något annat för dom har koll på andra vatten/äldre förutsättningar, men rätt har dom inte för det.

I andra vatten med andra förutsättningar (flätlineförbud osv) behövs med största sannolikhet större kapacitet, i Solle fiskar jag tex med en 7001 med 0,65 nylon...

Men Berge är Berge!

Kommentera

Tycker nylon är överlägset vid spinnfiske i älv och får du bottennapp, vilket du kommer att få, lämnar nylon inte lika jobbiga linrester som flätlina. Kör man dedikerat älvfiske efter lax med spinnfluga rekommendera jag en Ambassadeur i 7000 storlek eller annan rulle med liknande linkapacitet. Men kör du med vanligt spinnfiske, skedar, spinnare och wobblers, fungerar en rulle i storlek 6500 utmärkt.
      Nylon ger även lite mer flytkraft till dragen vilket är önskvärt vid fiske i älv.
      God jul på er

Kommentera

Ja...senast jag fiskade lax i Dalälven så fanns i princip enbart Fireline Fused... så typ minst 0,55 nylon var legio, gärna Amba 7000 och 11-12' spön för ca 100-150g... inte enbart eller primärt betet eller laxen som styrde det utan bottenstruktur ström/vattenflöde och djup.

150-180m ca 0,25 flät skulle nog funka utmärkt om linan aldrig mötte annat än vatten och lax...

God jul till alla förresten!!

Kommentera

God fortsättning!
          Jag har aldrig fiskat lax i älv med flätlina. Man gör tydligen det i Bergeforsen. Men, tekniken med spinnfluga är att det är linan som fiskar, den blir som ett drivankare som drar sänket efter sig. Att man använder 0,60 nylon är mycket för att linan ska dra i vattnet, inte enbart för att man räknar med att få en 20+ lax.
          Antar att man har lätta sänken i Bergeforsen då tunna linor skär mer i vattnet, eller så är det väldigt strömt. Eller något annat, fisket fungerar ju hur som.

Men åter igen: Sjöfiske och älvfiske har helt olika förutsättningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 777 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B