Vart ska man leta efter abborren nu i mälaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart ska man leta efter abborren nu i mälaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart ska man leta efter abborren nu i mälaren?

Tjena!

skulle behöva lite tips på vart man hittar borrarna nu!

fiskar i mälaren ring Görväln och Stäket, och har senaste gångerna vart ute och letat i alla möjliga branter, grynnor och grund och testat allt från spinnare, crankbaits som shadow rap, cutter, rawbite, tailspinner till att jigga på botten - ingenting, endast några enstaka borrar på klassiska Abu spinnaren...

vad gör jag för fel? Använder Eniro på Sjön för att leta efter intressanta branter och grynnor, några borde funka eller? Ska man bara leta efter grynnor, och inte klassiska grund, dvs där det mer eller mindre sticker upp en sten från vattnet...?

mvh

Fiskar inte i mälaren men när det är typ 800C i ytvattnet så har till och med Abborren svårt att gå upp och jaga på grunt vatten. Gissar på att kvällar och tidig morgon kan ge mer.

Kommentera

Fiskar Mälaren och det är larvigt svårfiskat för min del också. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på...
      Som någon redan nämnde så är det morgon o kväll som funkat. Då framförallt morgon... o då pratar jag kristligt tidigt. (Iofs, nu i augusti ljusnar det relativt sent, så inte lika kristligt)

Försök vara på vattnet mellan 03-04 (:
      Mvh,
      Lucas

"Stockholm Fishing" @ Facebook

Kommentera

Som sagt det är svårt! Galet tidig morgon är det enda som fungerat någorlunda hittills...

Kommentera

Ursprungligen postat av bushwakko Visa inlägg
          Fiskar Mälaren och det är larvigt svårfiskat för min del också. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på...
          Som någon redan nämnde så är det morgon o kväll som funkat. Då framförallt morgon... o då pratar jag kristligt tidigt. (Iofs, nu i augusti ljusnar det relativt sent, så inte lika kristligt)

Försök vara på vattnet mellan 03-04 (:
          Okej! Får testa tidigt helt enkelt! Hur kommer det sig att det är så svårt i mälaren nu? Av vad jag minns så har det aldrig varit såhär svårfiskat på abborre, tidigare somrar har det bara varit att fiska lite poppers i solen för att fylla hinken med många borrar... är det svåra unikt för i år?

Kommentera

Blir aldrig klok på borren i Mälaren, kanske det som gör det kul.
            Nu när det är varmt hittar jag tusenbröder bland nate och rapala Shadow rap är överlägset bästa betet, det kan vara fisk på varje kast. Ibland får man även något bättre närmare kilot.
            Men det gäller att hitta ställena dom finns.

Igår då prova jag jigga djupare 6-7m på ett ställe jag vet brukar hålla fin fisk.
            Blev 2 upp 720gr och 910gr.
            Dom står överallt och ingenstans känns det som

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Blir aldrig klok på borren i Mälaren, kanske det som gör det kul.
              Nu när det är varmt hittar jag tusenbröder bland nate och rapala Shadow rap är överlägset bästa betet, det kan vara fisk på varje kast. Ibland får man även något bättre närmare kilot.
              Men det gäller att hitta ställena dom finns.

Igår då prova jag jigga djupare 6-7m på ett ställe jag vet brukar hålla fin fisk.
              Blev 2 upp 720gr och 910gr.
              Dom står överallt och ingenstans känns det som
              I vilket område av mälaren fiskar du? Hur länge ska man stanna och testa ett ställe innan man bör börja dra vidare till nästa?

Kommentera

Åk ut en kväll när det är vindstilla och kolla var löjstimmen är, abborren är i närheten. Fiskar Görväln och Lambarfjärden, tycker att det är rätt normalt fiske. Fiskar ungefär 15-20 min på varje ställe, och byter bete minst två gånger på varje ställe.

Kommentera

Så Ivar vad är normalt för dig? Jag menar i termer av fångst men ffa i form av fiskeställen... Är det t ex nära vasskanter eller runt natebälten på 1-3 meter med jigg, runt friliggande grynnor eller branter på 4-6 meter eller snarare 7-12 meter? Eller varsomhelst så länge där finns löja och gärna högt i vattnet? Hittar du löjan med ekolod eller i ytan när stilla och hur då i blåst?
                  Senast ändrad av anteman; 2020-08-15, 01:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pebo Visa inlägg
                    Tjena!

skulle behöva lite tips på vart man hittar borrarna nu!

fiskar i mälaren ring Görväln och Stäket, och har senaste gångerna vart ute och letat i alla möjliga branter, grynnor och grund och testat allt från spinnare, crankbaits som shadow rap, cutter, rawbite, tailspinner till att jigga på botten - ingenting, endast några enstaka borrar på klassiska Abu spinnaren...

vad gör jag för fel? Använder Eniro på Sjön för att leta efter intressanta branter och grynnor, några borde funka eller? Ska man bara leta efter grynnor, och inte klassiska grund, dvs där det mer eller mindre sticker upp en sten från vattnet...?

mvh
                    -------------------------------------------------

Hej Pebo;

Jigtime!

Kolla var löjorna stimmar runt grynnorna nu på sommarkvällarna...
                    Fiska med marabou- och mjukisjiggar med små korta ryck nära ytan direkt i löjstimmen och du får snabbt hinken full med matnyttig Abborre...

Se här ...https://www.youtube.com/watch?v=RGGsLYGva5g
                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-16, 09:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 781 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B