Sedan finns den påverkan man som fiskare själv står för, lyckas man lura upp en fisk när det är riktigt trögt kan det trigga igång fisket på platsen och man får fler inom en kort tidsperiod. En frontmonterad elmotor skapar ofta intresse eftersom det rör om lite i ytvattnet liknande ett stim småfisk osv.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre, väder och lufttryck
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggI skärgården ser jag ofta iglar på förleksborrarna, som med gäddor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
Det jag är nyfiken på är fakta och vetenskap.
Om den minimala skillnad (i verkligheten) på simblåsan gör skillnad (jag bedömer nej, det har andra bakomliggande anledningar), och enligt dig nu i hop med istäcke, så önskar jag veta varför, inte att en gammal bok med anekdotiska bevis blir underlaget, sen slutar nyfikenheten där.
Varför, med vetenskap, inte för att någon påstått det.
Jag gillar din iakttagelse om att det är en slö och sällan ätande fisk
I all välmening.
Abborren, simblåsan och lufttryck är alltid nämnt under vinterfiske. Vinterfiske är då fiske från is, inte båt.
Kommentera
-
Hur påverkas plankton av lufttryck, solljus och ihållande vindar? Plankton påverkar småfisk som har dessa som primär föda. Vissa kvällar under sommaren ser jag på lodet hur hela botten tycks börja växa upp mot ytan och det verkar trigga abborrar till att börja jaga ordentligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggSedan finns den påverkan man som fiskare själv står för, lyckas man lura upp en fisk när det är riktigt trögt kan det trigga igång fisket på platsen och man får fler inom en kort tidsperiod. En frontmonterad elmotor skapar ofta intresse eftersom det rör om lite i ytvattnet liknande ett stim småfisk osv.
En stund senare säger dom att det kan vara bra att rassla med ankaret, det lockar abborren
Inga regler utan undantagVinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Lite som en gammal fiskefilm med typ Bengt öste och en norsk eller dansk eller nåt sånt, från den gamla goda tiden. Dom sitter nästan helt tyst och fiskar och viskar hur skygg abborren är och att man absolut inte får tappa något eller klampa i båten eller prata.
En stund senare säger dom att det kan vara bra att rassla med ankaret, det lockar abborren
Inga regler utan undantag
- Gillar 1
Kommentera
-
Lite som en gammal fiskefilm med typ Bengt öste och en norsk eller dansk eller nåt sånt, från den gamla goda tiden. Dom sitter nästan helt tyst och fiskar och viskar hur skygg abborren är och att man absolut inte får tappa något eller klampa i båten eller prata.
Inga regler utan undantag
Tror det är i samma avsnitt han nämner att man får den största abborren först för att sedan bli allt mindre.
Är väl snarare tvärtom enligt min erfarenhet, mellanstora kvicka abborrar först, och dom större långsammare sedan.
- Gillar 1
Kommentera
-
Lufttryck och väder verkar påverka mycket. Fiskar en hel del abborre på sommaren och det bästa fisket är ALLTID vid riktigt varma dagar med högt lufttryck. Och det gäller hittills oavsett om man metar på bara några få meters djup eller kör jigg på ca. 10 meter.
Har inte reflekterat mer kring vad det beror på men sambandet mellan varmt och soligt väder med högt lufttryck och bra fiske är tydligt där jag fiskar. Det rör sig som en ganska stor näringsfattig sjö med mycket betesfisk som benlöja, siklöja, mört och nors.
Min gissning är att dessa förutsättningar påverkar betesfiskens beteende vilket i sin tur triggar abborren. Men som sagt, en gissning.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Frågan är bara vad är högtryck respektive lågtryck för borren?
Enligt gängse ”regler är det över normaltryck som är 1013,25mbar. Är det då bra aborrfiske om det är 1015mbar?
Samt, var är omväxlande lufttryck.
Svängningar på tusendelar? Tio tusendelar?
Häromdagen hade jag bra soligt väder, högtryck, 1020 eller så, men omväxlande på ett tiotalet tusendelar senaste dagarna. Och lite ”kallt” I vindbyarna 5-7 sekundmeter. SV - V vind.
Känslan var att det skulle kunna vara bra abborrfiske.
Men det var supertrögt, givetvis kan jag vara en usel fiskare, och att det är den verkliga parametern.
Men jag brukar få till det ok, och jag testade allt från djupt till grunt, Långsamt, snabbt kända bra ställen, mete med betesfisk, jigg, crankbait, bladebait, osv osv. Så jag bokför det som en faktiskt trög dag.
En sak jag reflekterade över är att även betesfisken verkade lite däven. Ibland kan betesfisken vara som en matta högt vattnet och jag kan sitta i en soppa av betesfisk ända upp i ytan och hitta stim med större fisk omkring sig. Men den dagen var det inte mycket betesfisk nånstans där jag hittade dom.
Så kanske var abborren där betesfisken var, som jag inte kunde hitta, varken grunt, djupt eller pelagiskt..
Skumt och svårbedömt är vad det är. :-)
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
En faktor verkar också vara i vilket vatten man fiskar. I de sjöar jag fiskar i är sommar, högtryck och sol helt värdelöst. Bäst fiske har jag haft under senhöst och det hittills bästa mängdfisket (vilket i mitt fall är runt 10 abborrar) hade jag i höstas i hällande regn.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 812 visningar
1 gilla