Hur fiskar du Buster Jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar du Buster Jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar du Buster Jerk?

Hej,

Inspirerad efter att ha lyssnat på Gäddpodden, där man bl.a diskuterar Buster Jerk, undrar jag hur ni fiskar detta bete? Tänker då främst på original-storleken och huruvida ni helt enkelt monotont vevar hem betet med några stopp, eller frenetiskt jerkar hem det med spöt?

För monoton hemtagning har jag personligen större framgångar med exempelvis Westin Swim eller Chubby Chaser...

Hej ! De flesta av mina gäddor har jag garanterat tagit på Buster jerk , har några olika sätt att presentera den på beroende på situation och årstid.

varierat med snabba korta typ...1 jerk, paus 3 jerk paus, 2 jerk paus , 4 jerk lång paus är det vanligaste

i kallt vatten kan du montera en större krok på mitten så sticker den ut mer på sidan mer likt nog bandit , då brukar jag ta hem den med 1 jerk sen paus hela tiden

på sommaren kan den ibland vara effektivt att ta några snabba vevtag följt av 1 jerk för att visa upp sidan för gäddan som kommer efter

när jag märker att gäddorna står tätt mot vassen eller annan struktur brukar jag lägga in Buster så nära som möjligt sen jerka 2-3 gånger snabbt sen paus, står det någon gädda brukar de ta direkt , upprepa 2-3 gånger om inget händer veva in snabbt och lägg ut på nytt ställe , struntar i att fiska in till båten och kör bara Buster längst kanten !

till att bara veva hem anser jag att det finns andra beten som gör jobbet bättre, hoppas att mina tips hjälper, lycka till !

Kommentera

Gubbjerk, snabbt vevtag, veva hem slack, två snabba vevtag, veva hem slack. Ungefär så.

Kommentera

Vevar monotont med vevstopp och då och då "vevjerk", alltså knyck med veven.
        Kör ibland en Clip on vikt vid främre kroken 3-5gr om jag vill få ner den någon meter till.
        Funkar klockrent för mig!

Kommentera

Det är ett bete som går att fiska på så otroligt många sätt.
          Det gäller att komma på vad som triggar fisken för dagen.
          Fiskar den allt från långsamt monotont invev med vevstopp till snabbt jerkfiske

Kommentera

Fiskar inte Busters längre..
            Har sålt allihop på tradera

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
              Hej,

Inspirerad efter att ha lyssnat på Gäddpodden, där man bl.a diskuterar Buster Jerk, undrar jag hur ni fiskar detta bete? Tänker då främst på original-storleken och huruvida ni helt enkelt monotont vevar hem betet med några stopp, eller frenetiskt jerkar hem det med spöt?

För monoton hemtagning har jag personligen större framgångar med exempelvis Westin Swim eller Chubby Chaser...
              Buster Jerk fiskar du som med Bomber Herky Jerky nedan...http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm ...

Med några timmars träning blir du en mästare på "jerkbaitfiske" ....

Old Firehand
              Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-10, 13:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Fiskar inte Busters längre..
                Har sålt allihop på tradera
                Hej Kimmen;

Jag anade att du idag helt gått över till att jerkbaitfiska med.. https://suick.com/ ...

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Samma som kimmen här, slutade med buster jerk för över 10 år sedan och började med tyngre missbruk :-D
                  Ett av dom roligaste sätten att fiska hem den var med riktigt snabb invevning för att sen göra två snabba jerk för att få den glida ut långt ut åt sidan och så ett längre vevstopp. Oftast kom hugget när man började ta hem den i racerfart igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Samma som kimmen här, slutade med buster jerk för över 10 år sedan och började med tyngre missbruk :-D
                    Ett av dom roligaste sätten att fiska hem den var med riktigt snabb invevning för att sen göra två snabba jerk för att få den glida ut långt ut åt sidan och så ett längre vevstopp. Oftast kom hugget när man började ta hem den i racerfart igen.
                    Hej Reekie;

Det var nog "Buster" själv som gjorde jerkbetet Buster Jerk så populärt via filmen och sitt skickliga sätt att fiska Gädda...

Idag fiskar han med DAIWA-rullar.....

Old Firehand
                    Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar