Lättspinn Multi vs Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättspinn Multi vs Haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättspinn Multi vs Haspel

Vill kolla vad Ni övriga har för erfarenheter i ämnet då jag har noll koll

Brukar kolla lite på fiske TV från utlandet bla den godmodiga skäggiga herren från Down Under och dem använder ofta små lätta multirullar på enhandsspön till lättspinn med små jiggar och miniwobblers ungefär som vårat UL fiske som ju oftast fiskas med haspel.

Orsaken till frågan är att jag gillar känslan att köra fisk på multirulle och skulle vilja använda det även mot borrarna (och det blir ju X antal gäddor då med) men även vid havsöringsfisket, så hur mycket trassel kan man räkna med om man har en liten multirulle med tunn flätlina och kastar beten från 5-20gr ??
    Tänkte isf ha samma rulle men olika spön för HÖ och borrar, 6" enhands och ca 9" tvåhands.

Kom gärna med tips på lämpliga rullar och spön, har som sagt inte någon vidare koll på detta utan det är mera ett projekt.

Ett ganska väldiskuterat ämne med lite olika favoriter, men multirulle till UL är ingen utopi, och rätt ihopsatt och inställt är det inte trassligare än en haspel.

Min favorit för 3 - 12 gram är en trimmad AMB 1500C, i registret 4 - 18 en 2500C och 5 - 25g en trimmad 5500CS Rocket. Rätt mycket överlapp dem emellan men jag tar det spö jag vill ha för dagen och sen får det gå.

"Trimning" = lättviktsspole med ändamålsenlig spolaxellagring och en hel serie andra åtgärder som underlättar spolens acceleration och reducerar rotationsmotståndet utan att kontrollen på spolen går förlorad. Mina idéer beskrivs på www.utreel.com.
    www.utreel.com

Kommentera

Intressant sida och jag blir ju lite sugen men jag gissar att det finns en prislapp på det hela med och det brukar kosta flis att trimma saker, men vem har sagt att allt ska vara billigt

Så vad skulle Du rekomendera för rulle för mina behov, gärna med utbytbar spole för olika lingrovlek för UL och HÖ om det funkar annars håller en flätlina otroligt mycket och vad skulle det kosta ??

Vill gärna ha en liten smidig sak typ lågprofil helst med tumtangent och jag kastar med vänstern och vill ha högervevat.

Kommentera

Jag har en Ambassadeur 2600 C IAR, liten rulle precis som den 2500 som UT beskrev fast med fastcast tangent och instant stop. Tillverkas inte längre men inte särskilt svår att få tag på i den stora staden USA - Kolla Ebay.com, fick tag på två st samma vecka helt nya i kartong. Pröjsade ca 800:- st ink frakt
        Sedan så skall du väl kontakta UT för att få den "fixad". Men en jävla go o trevlig rulle och du kan helt klart känna dig speciell när du står på bryggan o fiskar
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Var ner på Älvsjömässan idag och det var ju inte så mycket fiske men det visste jag, men Berras var där så jag kollade hos dem på någon liten multi och killen plockade fram en liten sak av ett märke jag aldrig hört talas om President hette den, storlekesmässigt var den lagom men jag blir alltid mysko på udda märken och extra mysko när dem är billiga som denna var

Så är det någon som känner till märket och kan berätta något??

Kommentera

Jag har en UT-preppad 1500 visst var den dyr. Men helt otroligt vad kul det är o kasta med den 7gr jigg bara flyger iväg. Så satsa på en riktig rulle direkt för du hamnar där förr eller senare. O blir det senare då ligger det fullt av annat skrot hemma som du har köpt "billigt". Man får se det som engångskostnader dom kostar ju inget o använda. Höll på med bilar förr o då fanns det minsann inga engångskostnader
            En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Var ner på Älvsjömässan idag och det var ju inte så mycket fiske men det visste jag, men Berras var där så jag kollade hos dem på någon liten multi och killen plockade fram en liten sak av ett märke jag aldrig hört talas om President hette den, storlekesmässigt var den lagom men jag blir alltid mysko på udda märken och extra mysko när dem är billiga som denna var

Så är det någon som känner till märket och kan berätta något??
              Var vel en Pflueger President tenker jeg...
              http://www.tackletour.com/reviewpfluegerpresident.html Noe slikt?

Selv kjører jeg med Amb. Törno 3006HSI og en Tournamnet Pro 3600 til UL fisket og de fungerer kanon begge 2.

Michael
              'dawg, mans best friend!

Kommentera

Som jag misstänkte då, kvalitet lönar sig alltid

Enda problemet är att det inte verkar finnas några lämpliga små Amb eller Shimano nu utan det är gamla modeller som man får leta fram som beg, någon som kan tipsa om en lämplig rulle som tillverkas nu??

Kommentera

Ambassadeur Revo

Kommentera

Revon verkar kanoooon, även den billigaste
                    Sedan finns det ju billigare diton, tex Ambassadeur 2005LP - plast, men billig
                    Rozemeijer 3500 Saphir oxå plast men lite roligare, har dessutom magbroms och fyra lager, samma rulle som Fladen (3lager)säljer som nyhet i år fast denna har fyra lager istället http://www.angel-center-eiche.de/eimages/saphir_big.jpg

Har en liggande, verkar fin har dock inte fiskat ännu
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla