Var hittar ni gädda just nu? Djupt eller grunt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var hittar ni gädda just nu? Djupt eller grunt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var hittar ni gädda just nu? Djupt eller grunt?

Har en gädda över åtta kg i år, en som jag tog i maj och skulle gärna vilja få kroka nån lite bättre innan isen lägger sig nu när det vankas minusgrader till veckan.
    Jag har därför varit ute och nött nu tre helger i rad i samma sjö utan vidare utdelning, så nu har jag börjar fundera lite..

Jag fiskar i en liten insjö med maxdjup på ca 20 m. Vattentemperaturen idag låg på mellan 3,5 - 3,8 grader.
    Har tagit fisk på 108, 112, 114 och 115 i denna sjö tidigare, dock ej i år och på våren/sommaren.

Betesfisken står i stora stim från ca 6 meter och neråt, de allra största stimmen står i branterna som går mot de större djuphålorna i sjön, och det är också där jag har lagt mest tid. Dock ser jag väldigt få större ekon vid dessa områden.

Men jag undrar om det är detta man ska satsa på? Bottennära och veva riktigt långsamt? Under dom här tre helgerna har fått ungefär 20 hugg, eller pet rättare sagt. Jag känner bara som ett knyck och har inte en chans att göra mothugg.

När jag var påväg tillbaka till rampen så slängde jag på en jerk och dängde in mot vassen ett par kast och vips så nöp en tvåkilos på.

Vad skulle ni satsat på för att hitta större fisk?

Fiska vid betesfisken. Testa fiska i alla vattenlager men sakta nära botten bör vara hett. Stora shadjiggar osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
      Har en gädda över åtta kg i år, en som jag tog i maj och skulle gärna vilja få kroka nån lite bättre innan isen lägger sig nu när det vankas minusgrader till veckan.
      Jag har därför varit ute och nött nu tre helger i rad i samma sjö utan vidare utdelning, så nu har jag börjar fundera lite..

Jag fiskar i en liten insjö med maxdjup på ca 20 m. Vattentemperaturen idag låg på mellan 3,5 - 3,8 grader.
      Har tagit fisk på 108, 112, 114 och 115 i denna sjö tidigare, dock ej i år och på våren/sommaren.

Betesfisken står i stora stim från ca 6 meter och neråt, de allra största stimmen står i branterna som går mot de större djuphålorna i sjön, och det är också där jag har lagt mest tid. Dock ser jag väldigt få större ekon vid dessa områden.

Men jag undrar om det är detta man ska satsa på? Bottennära och veva riktigt långsamt? Under dom här tre helgerna har fått ungefär 20 hugg, eller pet rättare sagt. Jag känner bara som ett knyck och har inte en chans att göra mothugg.

När jag var påväg tillbaka till rampen så slängde jag på en jerk och dängde in mot vassen ett par kast och vips så nöp en tvåkilos på.

Vad skulle ni satsat på för att hitta större fisk?
      Svar: Du hittar Gäddorna både djupt och grunt!

För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!
      För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gädda där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddorna söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och skyddande, strandnära öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".

Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid just idag. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter Stor Gädda. Ledade wobbler som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera Stora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed växtlighet.. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv långsamt med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den grundgående wobblern mot en mera djupgående wobbler, ett stort skeddrag eller en jig. Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de Stora Gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av växtlighet.. Ibland hittar du Stora Gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

Old Firehand
      Leif Engström

Den som söker den finner..http://www.trumman.com/fisketips.htm ....
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-26, 11:23.

Kommentera

Jag provade igår att nöta på runt stimmen, främst bottennära. Tre pet blev resultatet, alla på botten. Av de 20-25 ”hugg” jag haft dom här fyra dagarna vill jag tro att nån borde varit liiite bättre iallafall.

Surt att inte lyckas kroka någon bättre innan isen, kanske skulle provat fler ställen som Leif säger. Får prova det nästa höst!

Kommentera

Hej, jag hade satsat på att köra jigg 1-2 meter under ytan. Min erfarenhet är att om gäddan jagar, så stiger den och klipper betet. Jagar den inte så är det sällan den hugger oavsett djup jag fiskar på. //bigchulo

Kommentera

Nu är inte sjön där jag fiskar lika djup, utan max ligger väl på runt 6 meter. Men jag har hittat betesfisken vid branta stränder på runt 5-6 meters djup, ibland helt pelagiskt. Där har jag även hittat gäddorna, i snitt har det väl varit tre hugg per krokad fisk så de verkar lite kinkiga. Många hugger precis vid båten eller följer med hela vägen upp utan att hugga. Shadjiggar runt 17-20cm är vad som funkat bäst.

Kommentera

Får nästan bli ett till pass nu på lördag, ska prova att köra lite högre upp i vattnet samt byta sjö. Återkommer med resultat!

Kommentera

Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                Får nästan bli ett till pass nu på lördag, ska prova att köra lite högre upp i vattnet samt byta sjö. Återkommer med resultat!
                Har du chans att prova o meta gädda så gör det på varierande djup så har du stor chans att hitta bra fiske.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Var ute och fiskade insjö i helgen och plockade gädda både på botten och på 2m.

Kommentera

Visst kan man få gäddor på grundare vatten också på senhösten.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 754 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B