Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena

Lånar tråden lite. Är havsöringen väldigt skygg för gul lina ? Dom nämnde det i butiken men jag köpte gul lina endå för att den också skall användas till jiggfiske och då är det skönare med en färgstarkare lina. Kör med PP 0,15. Funderar på att börja med nylontafs.

EDIT; en fråga till, i butiken sa dom att man skulle veva långsamt med många vevstopp, typ 3-4 vevtag sen vevpaus osv. Sen träffade jag en fiskare men han veva snabbt med många ryck i spöt med mycket vevstopp osv. Hur är det egentligen? Är den så pigg i detta kalla vatten eller är det långsamt som gäller?

Tacksam för svar

Mvh
    Senast ändrad av Ringaby; 2007-03-12, 08:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
      Tjena

Lånar tråden lite. Är havsöringen väldigt skygg för gul lina ? Dom nämnde det i butiken men jag köpte gul lina endå för att den också skall användas till jiggfiske och då är det skönare med en färgstarkare lina. Kör med PP 0,15. Funderar på att börja med nylontafs.

EDIT; en fråga till, i butiken sa dom att man skulle veva långsamt med många vevstopp, typ 3-4 vevtag sen vevpaus osv. Sen träffade jag en fiskare men han veva snabbt med många ryck i spöt med mycket vevstopp osv. Hur är det egentligen? Är den så pigg i detta kalla vatten eller är det långsamt som gäller?

Tacksam för svar

Mvh

Jag har absolut inte upplevt att fisken brytt sig om min gula powerprolina. Än mindre mörka fire line, som syns bättre än powerpro för fisken. (underifrån iaf)
      Testa lika olika vevteknik. Spinnstopp är jättebra men jag gör inga långa stopp. Det viktiga är att fiska hem oregelbundet. Veva ganska långsamt, gör ett snabbtstopp (halvsekund) starta igen ta ett snabbt vevtag stopa igen en halv sekund osv. Ha lite fantasi.
      Det finns en myt att öringen skulle va totalt jävka slö så här års när det är 0 grader i vattnet. Det är totalt skitsnack, fisken är snabb och hinner ifatt ditt invevade drag hur fort du än vevar, du kan inte veva fortare än en öring simmar. Men då blir fisken inte lika intresserad så håll dig till det givna tipset. En del tror att fisken hellre tar ett långsamt infiskat bete för att öringen uppfattar det bytet som enkelt att ta. Fisken sparar energi och tar inga onödiga chanser. Därför skulle drag som sandgrävling och Vicke vara extra bra så här års för att de betena har sävlig gång och ser lättfångade ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Besbonkare Visa inlägg
        Jag har absolut inte upplevt att fisken brytt sig om min gula powerprolina. Än mindre mörka fire line, som syns bättre än powerpro för fisken. (underifrån iaf)
        Testa lika olika vevteknik. Spinnstopp är jättebra men jag gör inga långa stopp. Det viktiga är att fiska hem oregelbundet. Veva ganska långsamt, gör ett snabbtstopp (halvsekund) starta igen ta ett snabbt vevtag stopa igen en halv sekund osv. Ha lite fantasi.
        Det finns en myt att öringen skulle va totalt jävka slö så här års när det är 0 grader i vattnet. Det är totalt skitsnack, fisken är snabb och hinner ifatt ditt invevade drag hur fort du än vevar, du kan inte veva fortare än en öring simmar. Men då blir fisken inte lika intresserad så håll dig till det givna tipset. En del tror att fisken hellre tar ett långsamt infiskat bete för att öringen uppfattar det bytet som enkelt att ta. Fisken sparar energi och tar inga onödiga chanser. Därför skulle drag som sandgrävling och Vicke vara extra bra så här års för att de betena har sävlig gång och ser lättfångade ut.
        Tackar! Precis vad man vill höra! Ska åka in till butiken imorrn och handla lite grejer, beteslås, krokar, beten. Sen är det nya tag på torsdag eller onsdag! Jag ville inte vara helt ute och cyklar när jag fiskar havsöring men hittils har jag fiskat från land och fiskar av på varje ställe kanske 5 min innan jag förflyttar mig typ 10m igen. Fiskar där jag vet att det finns branter, grunda stränder med sand/sten botten och där det är långgrund stenig botten. Hoppas att det smäller snart

Edit; Ska såklart tilläggas att jag är väldigt "newbie" på h-ö, fiskade det första gången i lördags! Så alla tips är välkomna.

Mvh

Kommentera

Tackar! Precis vad man vill höra! Ska åka in till butiken imorrn och handla lite grejer, beteslås, krokar, beten. Sen är det nya tag på torsdag eller onsdag! Jag ville inte vara helt ute och cyklar när jag fiskar havsöring men hittils har jag fiskat från land och fiskar av på varje ställe kanske 5 min innan jag förflyttar mig typ 10m igen. Fiskar där jag vet att det finns branter, grunda stränder med sand/sten botten och där det är långgrund stenig botten. Hoppas att det smäller snart

Edit; Ska såklart tilläggas att jag är väldigt "newbie" på h-ö, fiskade det första gången i lördags! Så alla tips är välkomna.

Mvh
          Hur vet man att man fiskar på en bra plats?
          Till att börja med måste man vara införstådd med att fisken i regel rör på sig mycket. Den vandrar runt och kan stanna till lite här och var korta stunder. När det är vår så kan fisken stanna extra länge i varmvatten som samlas av vinden.
          Antingen letar man upp fisken själv eller så räknar man ut var fisken borde vara och håller sig där tills den kommer. Själv så vet jag nu mera vilka "lokaler" där jag fiskar som ofta e besökta av fisk och åker för det mesta dit och får fisk. Öringen har absolut sina stråk och vissa spots är mkt hetare än andra platser. Därför är det mycket viktigt att hitta dessa hot-spots. En bra öringfiskare har flera platser han kan satsa på.
          Så här års ska man fiska grunt. Slösa ingen tid på att fiska av djupare vatten. Jag brukar tänka djup 2-0,5 meter gerenellt så här års.

Kommentera

Man brukar generellt säga att ju kallare vattnet är, desto saktare ska du veva, när temperaturen stiger så kan du öka hastigheten lite. Men oregelbundet brukar vara melodin, ett ryck eller några snabbare vevtag kan få öringen att komma som en kanon. Vevstopp tycker jag är viktigt, speciellt när vattnet är kallt. Om du ser en öring som följer ditt drag, så gör då genast ett vevstopp, ofta hugger det då. Gör den inte det så prova ett par snabba vevtag. Beten finns det många av men barnbajs, fegis och rödsvart är grymma färger vid lite mulet väder. Grön,gul,blå mm är fint vid solsken. Ska du köpa ETT ludde rekomenderar jag en färg som du kan köra med i alla väder, lila är en av dessa. Men det viktiga är att du tror på betet, inte att andra gör det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
              Man brukar generellt säga att ju kallare vattnet är, desto saktare ska du veva, när temperaturen stiger så kan du öka hastigheten lite. Men oregelbundet brukar vara melodin, ett ryck eller några snabbare vevtag kan få öringen att komma som en kanon. Vevstopp tycker jag är viktigt, speciellt när vattnet är kallt. Om du ser en öring som följer ditt drag, så gör då genast ett vevstopp, ofta hugger det då. Gör den inte det så prova ett par snabba vevtag. Beten finns det många av men barnbajs, fegis och rödsvart är grymma färger vid lite mulet väder. Grön,gul,blå mm är fint vid solsken. Ska du köpa ETT ludde rekomenderar jag en färg som du kan köra med i alla väder, lila är en av dessa. Men det viktiga är att du tror på betet, inte att andra gör det.

Ludde kostar ju en slant också
              Me heter man Ludde måste man ju ha ett Ludde också Fast i butiken sa dom att ett "vanligt" bete typ Vicke fiskar lika bra och är därför bättre pga av att det är billigare. Funderar endå på en Ludde, dom ser heta ut!

Mvh

Kommentera

Lånar tråden lite till.

Ungefär hur lång tid brukar det vara som havsöringen går in på grundvattnet för att käka? Stannar dom där ett tag eller är dom där en kort stund?

Mvh

Kommentera

Lånar tråden lite till.

Ungefär hur lång tid brukar det vara som havsöringen går in på grundvattnet för att käka? Stannar dom där ett tag eller är dom där en kort stund?

Mvh

Det är lite olika sen vet man ju inte heller med säkerthet när fisken kommer och går men enligt min erfarenhet kan det vara ganska korta perioder, det kan handla om minuter. Ofta när man träffar på ett gäng fiskar så hugger det bra i några minuter.

Kommentera

2007-03-13 18:14
                    Ringaby Lånar tråden lite till.

Mvh

Jag "tycker" eller har fått för mig (hur man nu ska säga) att ju kallare det är i vattnet desto mer sällan är dom inne på grundvattnet. Men det beror också mycket på vilka väder och vindförhållanden som råder samt hur sikten i vattnet är. När det är kallt i vattnet ska du söka efter grunda och varma vikar där sol och vind ligger på. Är det väldigt klart i vattnet kan en vik med "muddigt" vatten vara bra eftersom öringen ibland kan vara väldigt skygg vid klart vatten med soligt väder. Men som alltid inga regler utan undantag.

Ser att du funderar på en Ludde, det gör du rätt i. Ett superbete som är väldigt lättfiskat, samt det enda farsan kör på (eller guideserien). Han är relativt färsk vad gäller HÖ så jag hivade fram några vicke, häxan mm som han ideligen fick bottennapp på, hur det nu kan vara möjligt när han vevar ganska snabbt. Dessutom tycker han att dom inte har någon gång. Så lite motvilligt lät jag han hänga på Ludde och Guideserien (han är expert på att kasta bort drag). Konstigt nog får han nu mycket sällan bottennapp och har vid denna tidpunkt tagit 2 st öringar på Guideseriens "Lacka".
                    Det jag vill ha sagt med detta är att man inte alls tappar fler handgjorda drag som Ludde/Guideserien än tex vicke. Jag själv fiskar nästan bara med dessa beten och är supernöjd. Enda nackdelen är priset och att dessa beten väcker ett ständigt "ha begär". Tar och lägger upp ett par länkar där du/ni kan kolla in dessa fina beten. Ludde kostar ca 170-200 kr beroende av vart man köper och Guideserien ca 160-170 kr.

www.sportfiskebutiken.se som har både Ludde och guideserien.
                    Flock, the best team communication app and online collaboration platform, comes with team messaging, project management and other great features that improve productivity and boost speed of execution.

Kommentera

fjäderringar

är det överkurs att byta ut orginal fjäderringen på ex abudrag när man sätter på en extra dvs 2 helt nya av hård kvalitet på havsöringsdragen ..
                      har gjort det på de mest fiskade dragen och ska köra igång och fixa på dubbla på resten imorgon
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 790 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B