Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vicke absoluta favoriten, 30-40g. Även toby rocket, nån som vet om den slutat tillverkas? har inte sett den i hyllan på ett tag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Priest
      Kostar 138kr att beställa därifrån... Finns den nån annanstans eller kan nån köpa en tub och skicka mig, så man slipper den dyra frakten.
      välsorterade fiskebutiker brukar ha liquisole

Kommentera

Liqui Sole finns på Clas Ohlson.

Fortsätter med några frågor om Havsöringsfiske.

Aptitkrok: Ja/Nej, om ja. Vilka färger och när?
        Kemkrok: Bra/Överskattat. Vilka modeller och storlekar?
        Hur läser ni rutinerade HÖ fiskare ett vatten innan ni börjar fiska? Vad är en hotspot på hösten/våren?

Är total novis i ämnet och lyssnar gärna på er veteraner.

Skitfiske på er!
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
          Liqui Sole finns på Clas Ohlson.

Fortsätter med några frågor om Havsöringsfiske.

Aptitkrok: Ja/Nej, om ja. Vilka färger och när?
          Kemkrok: Bra/Överskattat. Vilka modeller och storlekar?
          Hur läser ni rutinerade HÖ fiskare ett vatten innan ni börjar fiska? Vad är en hotspot på hösten/våren?

Är total novis i ämnet och lyssnar gärna på er veteraner.

Skitfiske på er!
          En aptitkrok med garn, limkula eller microjigg i rött attraherar småttingarna i alla fall, det kan jag nog med säkerhet påstå. Jag tror inte att aptitkroken har någon negativ inverkan på större öringars huggvilja heller..

Vass krok ska man ju alltid ha. Jag har goda erfarenheter av VMC vanadium och den vridna excaliburkroken i storlek 2.

Generellt är strömt vatten bra på hösten om det inte är för kallt i vattnet.
          På våren brukar lite mer skyddade platser som fångar upp uppvärmt ytvatten vara bra. Inget av dessa tips är några måsten, utan fisken kan uppenbara sig på helt andra typer av platser, speciellt om det finns betesfisk i närheten.

Att gissa sig till var fisken står under olika förutsättningar är ju en del av det roliga med havsöringfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Priest
            Kan det vara klokt med en kort ståltafs här på ostkusten ifall gäddan är framme?

Det där med dubbla ringar ska jag verkligen börja med.. Måste bara laga mina neoprenvadare, decembervattnet som sipprar in är inte så skönt, vad ska man laga dem med för nått? Vad heter "klistret"?

Själv föredrar jag gladsax den tyngre varianten, 27g tror jag den väger
            Handla in dig på några vicke-wobbler 20gram tex:grön/gul,svart/silver,Blå/silver,Röd/gul och den citrongula med svart rygg!
            Tro mig,du behöver inga andra drag

Kommentera

får nästan lov att hålla med där.. har man vicken i några vikter och färger är man rätt säker. och kul att "jobba" med.

spinnfiskets motsvarighet till wolly bugger för havsöring.. (som används flitigare, och alternativet zonkers som även kan vara ett vårfisketips i skyddade vikar i kombination glasklar bombarda kastdobb för er som inte flugfiskar.

ta även med en liten spinnare, kan rädda dagen om man har många följare men inte kan hitta precis rätt färg på vicken

Kommentera

Absolut inte tafs, det kan förstöra dragets gång och man ska ha så lite som möjligt framför draget. Eller som Andèn säger: ibland kan man förlora ett drag på en gädda, men det får man ta.

Fjäderringar just för att minimera hävstångseffekten. Man kan även fästa ett lekande mellan ringarna för att vara på den säkra sidan.

Dom krokar jag använder är Owner men även gamakatsu (tycker att dessa rostar lite snabbare) i storlek 2. Jag tycker inte att dom aptitkrokar man kan köpa är tillräckligt vassa. Därför köper jag helt vanliga pärlor från leksaksaffären som jag trär på kroken. Färger att rekomendera är vit,röd,gul,rosa. Men prova dig fram. Ta dock bara en pärla eftersom kroken annars blir för tung och kan i värsta fall förstöra dragets gång.

Beten: Ludde och Guideserien. Även vicke,samba,gladsax,sandgrävlingen och ismo zalsa funkar fint, även om jag sällan använder dessa.

På hösten gäller det oftast att fiska där det kyliga vattnet finns. Oftast då vid uddar där vinden ligger på, även stenpartier är alltid bra oavsett årstid. På vinter och vår då man letar efter varmt vatten brukar sydvända vikar vara bra, men överhuvudtaget grundområden där vattnet är lite varmare.
                Notera också att det är svårare att lura öringen att hugga då det är vindstilla, så då gäller det att leta efter mer "utsatta" platser.

Men det viktigaste tipset är att vara tyst och inte föra en massa liv. Öringen är skygg så det är jakt du är ute på.

Kommentera

Jag fiskar med ett Berkly Phazer spö som är billigt och hyffsat bra, duger för HÖ fisket runt gbg iaf.
                  Shimano Sahara 3500 med 0.18 Power pro.

Ståltafs - Nej

Dubbla fjäderringar - Både ja och nej, ibland är jag lite för lat för att sätta på dubbla ringar om man redan är ute på fisketur med nyinköpta drag.
                  Dubbla ringar minskar risken för tappad fisk.

Krokar - Owner, Storlek 6 om jag inte minns helt fel.

Beten - Gladsax / Häxan / Viking herring / Sandgrävlingen och mina hemmagjorda :O
                  #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Mina bästa tips för HÖ

1 Bry er om era krokar. Släng orginalen och köpa nya "bra" trekrokar. Det finns flera märken som duger men jag föredrar krokar med lite lite inåtriktad spets.

2 aptitkrokar, jättebra! Finns att köpa fina färdiga. Det funkar att göra själv, har man vana av att göra pimpelkrok lär det gå fint att gör HÖkrokar. Annars lär man sig lätt. Välj en färg med bra matchning på draget. Garn + flash +limkula av epoxy = dynamit.
                    Fiskar i princip aldrig ett bete utan aptitkrok.

3 En del har ett lekande mellan de två ringarna men jag tycker att det flyttar kroken lite långt från draget så två fjärderringar duger.

4 Bra beten, Samba, vicke, ludde, glasax, juoppo med flera beten som går ytligt och kastar långt. Ludde är verkligen ett superbete men kostar en bra slant. Har man ett lite mörkare och ett med stark färg klarar man sig dock långt.

5 färg. Är det kallt i vattnet (vår) och sol så kör jag starka färger gult grönt orange rött rosa mm. Blir det mulet kör jag med dova färger. Svarts/sliver blå/silver, lila/silver. Försöker få färgen att matcha ljuset i vattnet.

6 platser
                    Är man ny och har man inga så e det tuft att söka själv, försök sno åt dig andras platser fiska på kända lokaler och lär dig förstå hur de funkar och försök sedan hitta egna liknande. När man förstår logikerna för hur öringen väljer sina plaster så blir det genast enklare att själv "se" var det borde finnas öring.

Kommentera

När det är riktigt kallt i vattnet, som nu, Kan öringen gå förbluffande grunt. Ett knep då är att köra med kastdobb och tubfluga. Den kan fiskas in långsamt utan att fastna. Varierad inspinning innebär att du kan köra rejält långsamt med, inte bara rycka till i en annars snabb inspinningstakt, som man lätt kan tro när man läser om öringfiske.Oj vilken krånglig mening men du hajar va?

Viktigaste redskapet? TÅLAMOD!(och snus om du är lagd för det)

Simma lugnt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 840 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B