Mobilt kustfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mobilt kustfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mobilt kustfiske

Tja!
    Tänkte höra lite hur ni gör och vad ni bär med er när ni fiskar ex. havsöring längs med kusten. Man vill ju inte gärna lämna väskan på stranden och sedan vada ut och fiska av en lång sträcka för att sedan behöva gå och leta efter väskan.. Så hur gör ni? Har ni sakerna i jackan? Vad har ni med er när ni fiskar med vadare? Hur ser era utrustningslistor ut? Hur löser ni problemet med att bära med sig håven, eller struntar ni i att ha håv?
    http://allthatpike.blogspot.com/

Har en ficka på bröstet på mina vadare, där det får platts en mindre betesbox. Man får solla och ta med sig godbitarna ut..

Håv har jag ingen med mig..

//Abel
    Senast ändrad av Abelsson; 2006-12-07, 19:29.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Chestpack är väldigt smidigt om man fiskar på kusten, men kan få med sig det viktigaste, plus att den ínte är i vägen när man kastar, William Joseph, Scierra och Orvis gör fina sådana!

Kommentera

Chestpack låter smart! Ska kolla runt lite.

Håv skippar jag nog, till gäddfisket har jag hängt den över axeln.

Vad tycker ni är det viktigaste att ta med ut? Termos med kaffe å sånt får man lämna i bilen, men annars?

*Betesask
        *Tång
        *Kniv

Kommentera

I jackan har jag betesask,(flugaskar),tång, tafs,våg, måttband,extra vantar, bla bla bla hehe.
          När jag använde håv(dom få gångerna jag gjorde det)tryckte jag ner håvskaftet i vadarbältet bakom ryggen, rätt smidigt faktsikt.
          Väskan med käk o kamera lämnar jag alltidpå stranden, man vadar ju faktiskt inte ut hur långt som helst, ivf inte jag =)

/ M

Kommentera

Beroende om jag kör med fluga eller spinn har jag flugasken och tången i vadarfickan. Vid spinn har jag ett oftast 2-4 drag, tång och en liten ask med krokar i, som jag monterar på dragen första när dom ska användas.
            Har oftast en stor bag med mig som jag har på stranden. Där finns kläder (åker inte hem för att jag blir blöt.Bra att ha om man plurrar) dragask med kniv mm. Termos med kaffe, mackor samt något sött som kan behövas när blodsockret sjunker, piggar upp rikigt bra om man tar måttlig mängd.

Att jag sedan får gå tillbaka och hämta väskan är inga problem. Visst kan det bli lite jobbigt att behöva gå med en tung väska men som fd hockeylirare klarar jag det. Sedan är jag lite av en vandrare men det är sällan jag rör mig över några större områden när jag vadar. 700 m är nog max. Visst är det bra att resa lätt men maten behövs för att hålla sig alert så man inte står och sover när det smäller till.

Kommentera

Priest: Jag försöker vara så mobil jag kan. Ofta har försvarets gamla Gasmaskväska som inköpts från ÖB för 20 kr, den är perfa för att förvara dragaskar, kastdobb, extra krok, tänger m.m. I vadarjackan har jag kamera, GPS, sax, extra vantar m.m. Håven har jag hängande i en lång gummistropp, fäster den i jackans ögla. På gotland där jag fiskar mycket, avverkar jag ofta flera kilometer utvadad i vattnet, det funkar sällan med att ha prylarna liggandes på land. På vissa kortare kuststräckor kan jag upprätta ett litet basläger, speciellt om jag tänker vara där en längre stund, typ uddar och rev.
              Vadarbälte är oumbärligt liksom en priest, Är det långgrunt så är det skönt att kunna bånka öringen ute i surfen, hänga den i ett snöre vid bältet och fortsätta fisket. Ska man först vada in till land och mecka kan man missa huggrushen. Rekomenderar f.ö varmt denna bok http://www.bokus.com/b/9175865645.html?pt=search_result av Niels vestergaard, heltäckande om HÖ fiske, finns ett bra kapitel om mobilt HÖ fiske.
              Min kompis Nicka vurmar för en vattentät Lowpro ryggsäck, verkar bra om man behöver bära med sig mer skrymmande utrustning.

Kommentera

Vattentät ryggsäck med reservkläder och annat har sina fördelar, man kan flyta lite på den om en fet våg kommer.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Boken är nu beställd, tack för tipset!

Får knöla ner sakerna i jackan så länge

Ska ut en sväng på Öland på söndag.. Nån som vill följa med? Vilken tid är det dags att börja fiska? Ska det va skittidigt eller?? Hur är det med väder å sånt? Är helt nollställd på den fronten

Kommentera

Nu när det är såpass varmt i vattnet så är varje ljus minut bra fisketid, när det är kallt så är oftast eftermiddagen om det är soligt som är lite bättre.
                    Sydan är legat på länge nu så kanske hitta nån udde där det inte går för mycket gammal sjö...
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B