Lägstatemperatur för JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägstatemperatur för JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lägstatemperatur för JB

Hej jag funderar på att köpa ett jerkbaitspö nu till helgen. Men jag är inte helt säker. Kanske inte hinner använda det innan vintern kommer.

Hur kallt i vattnet brukar det vara när ni får era sista jbgäddor för året? I de sjöar jag fiskar i är det nu mellan 7-4 grader i vattnet. Skall jag vänta till våren med att köpa jbspö?

Tacksam för svar.

Än kan du nog fiska, jag kommer fiska lite till innan kölden hindrar mig men men , du gör som du vill..

Kommentera

Vattnet fryser vid 0 grader, med lite sälta nån grad under.
      De riktigt stora gäddorna har jag och mina kompisar tatt när ytvattnet legat nära nollan, med stora wobblers (19cm Zalt) som smygjerkats fram sakta och försiktigt, så vänta till våren med Dina inköp så vi hinner plocka de riktigt stora madammerna. Och vi skall slå ihjäl dem, stoppa upp dem och hänga dem på väggen så det bara är snipor kvar i April.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        så vänta till våren med Dina inköp så vi hinner plocka de riktigt stora madammerna. Och vi skall slå ihjäl dem, stoppa upp dem och hänga dem på väggen så det bara är snipor kvar i April.
        hahahahahahahahaha!
        Mvh//Robert

Kommentera

ni får inte göra mig så sugen på att ge mig ut nu när jag inte hinner med det just nu!
          Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag håller med UT. Här i Umeå fick vi gäddor ändå tills vattnet frös, sista turen fick jag leka isbrytare med båten.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
              Vattnet fryser vid 0 grader, med lite sälta nån grad under.
              De riktigt stora gäddorna har jag och mina kompisar tatt när ytvattnet legat nära nollan, med stora wobblers (19cm Zalt) som smygjerkats fram sakta och försiktigt, så vänta till våren med Dina inköp så vi hinner plocka de riktigt stora madammerna. Och vi skall slå ihjäl dem, stoppa upp dem och hänga dem på väggen så det bara är snipor kvar i April.
              hahaha okey... men då är det bara att åka till wollmars och handla inför helgens JB fiske!!! yea

Kommentera

En av jerkbaitfisket stora fördelar är att man "kontrollerar" betet än bättre pga det korta spöt och den ngt annorlunda inspinningsmetoden. Använder man rätt beten, tyngdlösa eller sakta sjunkande, är förmodlingen jb-fiske helt rätt metod i kallt vatten.
                Däremot föredrar jag själv att svinga 10-11 fotare oavsett årstid o vattentemp men det är en helt annan femma...

Kommentera

Vårt sista Jerkfiske för detta år bedrev vi i en havsvik där gäddorna brukar gå in på hösten. Det är max 2 meters djup så jag provade en flytande Pig Jr. som jag haft i flera år men knappt kastat med.

Det blev succe direkt. En 3-kilos i andra kastet och en 7,2á i tredje kastet.

Tänk på att köra med beten som går att fiska riktigt långsamt när vattnet blir kallare, en suspending Pig Jr. funkar garanterat bra där det är lite djupare. Låååååånga pauser mellan rycken är ofta metoden man skall köra för lite gäddrock i spöt.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av siMpaz
                    Hej jag funderar på att köpa ett jerkbaitspö nu till helgen. Men jag är inte helt säker. Kanske inte hinner använda det innan vintern kommer.

Hur kallt i vattnet brukar det vara när ni får era sista jbgäddor för året? I de sjöar jag fiskar i är det nu mellan 7-4 grader i vattnet. Skall jag vänta till våren med att köpa jbspö?

Tacksam för svar.
                    Där ja fiskar har ja hittat Gäddorna mycket djupare typ som på sommarn mellan 6-12 m å då har trolling gett bättre med Zalt . Men det går ju alldelles utmärkt å fiska sakta med jerkbaits också , men det tar ju längre tid å hitta fisken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 821 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B