Teleskopspö med multi rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teleskopspö med multi rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teleskopspö med multi rulle?

Hejsan!

Jag har kikat lite på teleskopspön att kunna ha med när man paddlar havskajak. Utrustningen måste då nämligen vara lätt att packa i kajaken och den bör naturligtvis vara icke-ömtålig samt så liten och lätt som möjligt. Man skulle naturligtvis kunna ha med sig ett "vanligt" spö i ett hårt fodral, men det blir nog lite trassligt att packa inuti packskotten och jag undviker helst att ha det fastspännt utanpå kajaken.

Jag har bla kikat på Shimano Exage Mini Tele, som verkar himla "smutt". De flesta teleskopspön verkar dock vara avsedda för haspel-rullar, och jag har aldrig varit någon större vän av haspel (fiskar tom hellre med inkapslat).

Är det någon som känner till några bra teleskopspön som är avsedda för spinn (multi) rullar? Eller är det någon som har erfarenhet av att montera spinn (multi) rullar på teleskopspön avsedda för haspel? Eller är det någon som har några tips runt fiske på kajakturer generellt?

Jag behöver ingen trigger så jag kör haspelspön till multi.
    Har bara sett ett teleskopsspö för multi med trigger, ett gammalt glasfiberspö som ABU sålde. Den stora marknaden för teleskopsspön är Tyskland och där fiskar man helst med haspel alltså ingen marknad för teleskopspön för multi.
    Själv har jag ett Guideline outcast teleskopspö som jag är nöjd med, tillverkas dock inte längre.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har ett Normark telespö med trigger, 7', 5 - 30 gram, ca 50 cm hopfällt. Inte världens skönaste spö men helt ok för att vara ett billigt teleskopspö. Har för mig att jag gav några hundra för det för 2 eller 3 år sen nu. Om jag inte minns helt åt skogen fel så har Sjöbjörnen, eller vad de nu heter som spinnspö, teleskop med trigger också, fanns i alla fall för några år sen.

Kommentera

Trigger är väl inte den avgörande faktorn om spöt är lämpligt för multi.Avståndet mellan ringarna och aktionen är nog viktigare enligt min mening.Ett 7fots spö som har fem ringar går bra till haspel, det kunde t.o.m haft fyra eller tre ringar i.o.m att linan går på u.sidan av spöt. men har du en multirulle så går linan på ö.sidan av spöt, då behövs det fler ringar för att få en fin linje som följer spöt(önskvärt även med haspelspön).Och så vill jag gärna ha helaktion i ett multispö för jag svingar iväg betet mer med ett sådant jämfört med ett haspelspö som snärtar iväg draget,så man får gå lite på känsla om spöt passar till multi eller inte. Även ett spö med topp aktion går bra tiill multi men man måste svinga, det går inte att snärta som med haspel för då får du övervarv på spolen och trassel.Benägeheten med övervarv kan minskas med lättad spole från en skribent på detta forum.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          ... Den stora marknaden för teleskopsspön är Tyskland ...
          Jag vill inte vara petig men försök åka till Italien. Snacka om marknad för teleskopspö där. Jag tror att de säljer max 5-10 % "vanliga" spö kanske och då mest havsspö, båtspö eller dyligt. Resten är bara teleskopspö. Vanliga sportfiskare där kör bara tele, delade spöna köps bara av tävlande fiskare eller melankoliska sådana.

Och italienska telespö är fenomenala. Jag har provat ett par bolognesse-spö. Helt underbara. Spö på 3,2-4,5 m som kastade 1-8 g. Kan ni tänka er: telespö som kastar från 1 g. För att inte prata om att deras böjningskurva var många gånger om bättre än delade spö. Och de kostade inte alls mkt. Kanske under 700-800 kr.

Jag tatt upp allt detta bara som kuriosa.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Kul att höra talas om bra teleskopspön för jag har ännu inte sett nåt.
            Jag har bara haft ett, det var ett UL till multi med trigger. Ett svindyrt 5,6ft Shimano 4 - 12g som jag köpte i Japan. Det höll inte särskilt länge och även om jag gillade det, visade det sig vara rena skämtet jämfört med andra odelade spön jag använder nu som bara kostat en femtedel.
            www.utreel.com

Kommentera

Megabass har fina teleskopspön om priset inte spelar nån roll...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Varför inte skaffa ett flerdelat spö? Är troligtvis bättre än ett teleskop och det borde vara lättare att hitta något som passar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 786 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B