Drag för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael
    Tack för alla tipsen!!

Skall ner och se vad det blir. Kanske blir det ett nytt spö...vilka gäddspön är justa..skall jag köpa ett blir det ett bra som jag inte måste byta om några veckor. Vad gäller för de beten ni snackat om?

Ha det!
    Berkley Signa Pike 8ft är helt suveränt. Och på betessidan skulle jag välja Zalt 19cm svävande och 14cm svävande (38g) i gula och gröna nyanser samt sjunkande Papegoj (heter 02 på zaltspråk). De är lätta att fiska med och levererar volym, om man drar dem långsamt med långa spinnstopp omväxlat med korta ryck.

Min svävande 19cm skitmört hade tagit 104kg gädda sen i maj innan jag "lånade bort" den.
    www.utreel.com

Kommentera

Alla ovanstående beten är bra, men skulle jag välja ett enda bete för höstgäddan hade det blivit Halco Sorcerer 125 eller 90 i någon färg med rött i grunden. Den gången som Halco har är riktigt fin och brukar kunna provocera fram hugg när inget annat funkar!!

Spö hade jag kört på Beta 8,6'

Lycka till med jakten på PB....

Kommentera

Gäddbeten

Eftersom gäddan går närmare land på hösten så behöver du kanske inte fiska så djupt. Hur som helst så är min favorit Spöket i olika färger (men den orange har fått flera på fall). Men också Conrad trout, Vicke, Gummibeten i fet storlek som liknar abborre. Några förtyngda vobblers nils master eller rappala. Lycka till
        Fisherman

Kommentera

Gag fiskar gädda i en sjö med humusfärgat vatten. Bästa gäddfisket börjar nu och blir i stort sett bara bättre fram till isläggningen i november. Jag hittar gäddorna från mycket nära vassen till ca 50 m utanför men det finns områden som verkar fisktomma och andra som är rena fisksumpen!
          Ett av de mest säkra höstställena i sjön har mellan ca 2m och 4m djup. Området närmast vassen är grundast och oftast täckt av näckrosblad på sommren men nu när nattfrosten börjar göra sig påmind ruttnar bladen och skaften bort. I detta område går en hel del gädda bland näckrosrötterna.
          Utanför näckrosbältet finns områden med gäddnate. Den försvinner inte under senhösten. Inne bland nateruskorna står ofta riktigt tunga klunsar.
          För att nå dem använder jag ett plåtdrag med en trekrok. Kroken sliter sönder bladen och kan ofta gå fri från skit där en wobblersked samlar på sig en rejäl lagerkrans och omöjliggör ett vettigt fiske.
          Betet ska vara lätt att upptäcka för gäddan, presenteras nära botten i ett långsamt tempo. UTÖ, Skeddraget och Siljansdraget är mina favoritbeten till mitt lättare gäddspö (->40g) men på storspöet (->100g) har jag tyngre drag med vikter upp mot 75g.
          Wobbler händer det att jag använder när jag ror en bit för att hålla värmen men de jag hitintills använt är inte speciellt givande, vare sig till kvantitet eller kvalitet.
          När sjön mår bra är en höstdag utan minst en ca 7kg-gädda en dålig dag. Med lite tur har några gäddor hunnit upp till den vikten nu efter senaste kvävningen. Ont om käk är det inte!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Orsaken till att fiskare har så många sinemellan olika vavvobeten för gädda är naturligtvis att gäddan hugger på allt. Draget är av underordnad betydelse. Var, när och hur helt avgörande. Av de två största gäddorna jag sett live, högg den ena på en spinnare, den andra på ett atomdrag. Åke N,s dokumenterade megagädda 21,45 kg/131cm,lödde å togs på en spinnare med gummifisk..

Kommentera

Mycket intressant!!!

Kommentera

Tjenare!

Skall försöka komma ut och fiska lite gädda i oktober och november. Vill höja mitt PB från knappt 4 kg upp till 7-8kg, det är målet i alla fall. Och nu till frågan...vad skall jag använda för drag?

Ja, frågan är väldigt vid och jag tänkte därför mer beskriva vad jag är ute efter.

Jag fiskar i mindre sjöar i skåne...
                Jag fiskar enbart spinn, dvs inte jerk
                Vill gärna veta vilken färg och storlek ni föredrar av aktuellt drag/vobbler
                Fiskar både från båt och från land (mest båt)
                Om ni har tips på inspinningsmetod vore det trevligt

Kom igen alla gäddproffs, fram med era specialmetoder och redskap!

Tack på förhand!
                Hej Mikael;

Kasta med en abborrfärgad Bomber 16A-LEF1 eller en fluorgul Bomber med svarta och röda fläckar 16A-LEF4 på 1,5 till 3 meters djup utanför vassarna där vinden ligger på och du får garanterat en och annan skrytgädda!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Tillbaka från butiken...Tackar för alla svar men som vanligt var det slumpen som avgjorde. Fel på uppkopplingen precis innan jag skulle åka vilket innebar att jag inte kunde kolla vilka tips jag fått. Fick köra på mitt dåliga och korta minne...

Väl i affären upptäckte jag att sjön jag skall fiska i var butiksbiträdets hemmavatten! Fick tips om Terminator Floating 150mm, H-GS. Vad tror ni?

Dessutom tyckte jag minnas att någon rekommederade Zalt. Resten av vobblerna på hyllan kände jag inte alls igen. Således blev det även en svävande Zalt på 38g.

Ny fråga:

Måste jag byta krokar och i så fall till vad? Är lite orolig att jag inte hinner till butiken ännu en gång innan lördag. Är det värt att smita iväg från jobb för att köpa nya krokar eller kan de som följer med duga?

Ha det och ett stort tack för alla svar!

Kommentera

Ny fråga:

Måste jag byta krokar och i så fall till vad? Är lite orolig att jag inte hinner till butiken ännu en gång innan lördag. Är det värt att smita iväg från jobb för att köpa nya krokar eller kan de som följer med duga?
                    Krokarna som sitter på Zaltarna är rätt OK, på Terminatorn är de dock sopor. Men eftersom krokar på gäddgrejor kan inte vara nog vassa, byt dem.

Jag kör med Owner och missar sällan en krokning tack vare krokarnas skärpa och styvhet (hur många gånger får man inte höra talas om antalet hugg utan att nån fisk bärgats?) men det finns säkert andra fabrikat som är väl så bra. Ett alternativ är naturligtvis att ha med sig en fil och fila varje krokudd farligt vass.
                    www.utreel.com

Kommentera

Vill gärna veta vilken färg och storlek ni föredrar av aktuellt drag/vobbler
                      Fiskar både från båt och från land (mest båt)
                      Om ni har tips på inspinningsmetod vore det trevligt

Kom igen alla gäddproffs, fram med era specialmetoder och redskap!

Varför inte prova ett skeddrag?! Är det mycket grönsaker i vattnet, finns det vasskyddade skedar.
                      Standardfärger jag skulle satsa på är Zebra, blått och mässing.
                      Fabrikat? tja ta dom gamla vanliga; Atom, Utö.....och varför inte några Toby

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 911 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B