Drag för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag för gädda?

Tjenare!

Skall försöka komma ut och fiska lite gädda i oktober och november. Vill höja mitt PB från knappt 4 kg upp till 7-8kg, det är målet i alla fall. Och nu till frågan...vad skall jag använda för drag?

Ja, frågan är väldigt vid och jag tänkte därför mer beskriva vad jag är ute efter.

Jag fiskar i mindre sjöar i skåne...
    Jag fiskar enbart spinn, dvs inte jerk
    Vill gärna veta vilken färg och storlek ni föredrar av aktuellt drag/vobbler
    Fiskar både från båt och från land (mest båt)
    Om ni har tips på inspinningsmetod vore det trevligt

Kom igen alla gäddproffs, fram med era specialmetoder och redskap!

Tack på förhand!

Tala om vad du har för spö och rulle, så blir det lättare. Hur djupt du brukar fiska likaså? Finns många mindre jerkar som går alldeles utmärkt att spinnfiska med, då dom har en inbyggd gång.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Tala om vad du har för spö och rulle, så blir det lättare. Hur djupt du brukar fiska likaså? Finns många mindre jerkar som går alldeles utmärkt att spinnfiska med, då dom har en inbyggd gång.
      Kör med en Amb Rocket laddad med power pro och spöet är ett 10ft kustspö för vikter mellan 10 och 36g. Angående djup så vet jag faktiskt inte. Brukar fiska längs med vassen på 2 meters djup men det blir bara småfisk, tänkte eventuellt prova ute på "fritt vatten" på djup mellan 4 och 5 meter.

Skall till fiskebutiken imorgon och funderade mest på vilka "säkra kort" som finns. Kanske Swimwizz eller vad de heter. Har ingen koll alls på "bra" gäddbeten, brukar köra med toby-tiger och det fungerar sådär faktiskt. Har några kassa vobblers som jag har 0 förtroende för vilket resulterar i att jag fiskar med dem i 2 min och sen byter.

Tacksam för alla heta tips!

Kommentera

Ok, två stycken små-jerkar borde vara bra för dig, jag säger mellan Slider´n
        (10cm) flytande och Buster Jerk 2 (minstingen i serien). Färger, nån i papegoj, nån i röd-svart,
        nån i blått.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Zalt, 14 cm flytande i Papegoj-färgen. Den brukar alltid leverera. 35 gram väger den tror jag.

Zalt kan man lita på i de flesta lägen.

Hade du kunnat kasta lite tyngre beten hade jag sagt att du skulle köpa Mr. Rubber från Fishit.com Den väger dock drygt 50 gram och det kanske inte ditt spö pallar.
          Det är ett bra och billigt swimbait, kör mycket med Bulldawgs och liknande på våren.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Om vi bortser från jerk så tycker jag att Swim-whiss, Westins jätte, strike pro och The spigg är kanon för gädda.
            Vänta några veckor till och sök dem där det är 8-12m djupt.
            Man kan blya ner dem med ett päronsänke en bit upp på linan som man fäster med en gummisnodd, sen är det bara att harva och prova lite olika djup genom att använda olika vikter på päronblyt.
            Leta efter ställen med grynnor i närheten.
            Har du ekolod så kan man leta upp stimmen med bytesfisk och trolla i närheten av dom.
            Många säger att man ska trolla sakta på hösten men jag har haft bra fångster med farter upp till 2,2 knop enligt gps.
            Lycka till!
            //Cole
            http://sportfisher.se

Kommentera

Swim-Whizz är en gammal klassiker, men en Westin Jätte på en sånt spö är väl snarare att man får drilla in wobblern utan fisk.

Kommentera

Tjacka riktig gäddpåk till rocketen först.
                Sen beten... westins jätte, bulldawg, helltail, strike pro giant, cisco kid 1800, zalt, zam, alien eel, professor... osv
                Senast ändrad av Kolnej; 2006-10-03, 22:23.

Kommentera

Zam Z pappegojfärg !!
                  En riktig karl kan stå ut med att de luktar lite fisk

Kommentera

Tack för alla tipsen!!

Skall ner och se vad det blir. Kanske blir det ett nytt spö...vilka gäddspön är justa..skall jag köpa ett blir det ett bra som jag inte måste byta om några veckor. Vad gäller för de beten ni snackat om?

Ha det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 779 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B