Fiskeutrustning till 7-åring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeutrustning till 7-åring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeutrustning till 7-åring?

Jag vill ha tips på en fiskeutrustning som passar en LIVLIG 7-åring, som i ivern är måttligt varsam om grejorna?

Prylarna bör vara hanterliga för en pojke med begränsad kroppslängd och styrka och duga till abborre och gädda.

Ca 7 till 8 fot BeastMaster-spö känns rätt men vilken rulle? Jag tror det är en fördel om service och underhåll är lätt att uföra och att reservdelar finns att köpa i den lokala redskapsbutiken.

Gossens fader vill nog ha en påtaglig skrytfaktor i priset och har antagligen också råd med det men jag ser stryktålighet och lätthanterlighet som mera värda än ett högt pris. Fadern tror att haspelträsket är lättare att fiska i (fniss, fniss, fniss, fniss, fniss.) men det är ju han som ska pröjsa så han får väl bestämma.

Vilken rulle rekommenderar ni. Prisgränsen sätter jag vid max 1000:-
    (Det var vad familjen trodde en bra komplett utrustning skulle gå på om man tog i lite extra.)
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

kanske en stradic 2500gtm ra är något som passar. lite dyrare än 1000kr men inte mycket. min första "riktiga" rulle som jag fick när jag var i den där åldern var en shimano 4000 med dubbelvev. var lite för stor men man hade något att växa i. shimano super gt 2500ra är en rulle som alla butiker har och är nog lätt att hitta reservdelar till. men han ska nog inte ha en 1000 serien för det blir för litet när första drömgäddan går på för grabben.
    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Haspelträsket..

Min numera 7 åriga son har liksom hans 9 åriga syster fiskat klanderfritt med haspel i tre säsonger, Ok visst var det lite extra passning de första turerna och visst när jag fiskar från båt har jag helst bara en av dom med i taget, så att säga,då det kan bli lite yviga kast när dom blir ivriga. (fast det har nog väldigt lite med rullvalet att göra)
      Fiske från land fungerar mycket bra, då dom fiskar långa stunder självständigt.
      Däremot tycker jag ett 8 fots spö låter svårhanterligt iaf i båt för en 7 åring.
      Mina kör med 6 fots spön, vilket jag tycker har fungerat bra, dom har prövat 9 fots någon gång men tyckt det var för jobbigt att fiska med.
      Mvh.
      /Qcn

Kommentera

Beastmaster har ett spö som är 7 fot med kastvikt 10-30 gram om jag inte minns helt fel, tror kompisen som inte fiskar så ofta köpte ett sådant.

Sen angående rullen så tror jag att jag nog skulle satsa på en bakbromsad version av någon av Okumas dyraste haspelrullar. De är riktigt fina för en som inte fiskar så jätteofta som en själv gör. Ser "sportiga" ut också i ett barns ögon antar jag, borde kanske öka på fiskesuget.
        Bakbromsat känns bäst för ett barn då den är enklare att justera, även om bromsen i sig själv är lite sämre än en frambromsad.
        Okuma Inspira t.ex. i näst minsta modellen borde väl bli perfekt?
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Fiskarnas redskapshandel har (hade?) rea på massa små och fina Mitchellrullar. En sån rulle med Spiderwire stealth och ett Berkley Ligtning rod 7'' 5-25g, sen är ni hemma. Swing away.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
            kanske en stradic 2500gtm ra är något som passar. lite dyrare än 1000kr men inte mycket. min första "riktiga" rulle som jag fick när jag var i den där åldern var en shimano 4000 med dubbelvev. var lite för stor men man hade något att växa i. shimano super gt 2500ra är en rulle som alla butiker har och är nog lätt att hitta reservdelar till. men han ska nog inte ha en 1000 serien för det blir för litet när första drömgäddan går på för grabben.
            Köpa en stradic rulle till en sjuåring tycker jag är lite väl...

Jag tycker att en Exage, Catana, sidestab eller Sahara rullar är perfekta rullar för en ung kille... Sen om det ska vara fram eller bakbromsad tycker jag inte spelar så stor roll!

Kommentera

om pappan inte tyckte att pengarna spelade så stor roll. varför inte köpa en rulle som man kan ha en längre tid om grabben tycker det är roligt. många bäckar små blir till slut en älv. det är inte alltid ett billigt alternativ blir det billigaste i längden.
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Jag skulle nog inte ge en 7-åring som aldrig fiskat förut en vanlig haspel till att börja med, utan för att det ska vara så enkelt som möjligt för honom att använda så skulle jag ge honom ett Abumatic-set. Det kan nog inte bli enklare att använda, och det duger helt klart för abborre och gädda. En 7-åring har nog lite svårt att hantera en haspel, jag minns mina egna skatbon och frustrationen över dessa när jag provade farsans haspel i den åldern (och ja, jag började min karriär med ett juniorset och tillhörande Abumatic).
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Pojken har fiskat några gånger med en gammal Abu haspel. Han har tagt abborrar, gäddor och en regnbåge.
                  Det tycks mig som följande tips är särskilt värdefulla. Spölängd 7', bakbromsad haspel.

Familjen ifråga är de facto inte tät men far i huset har behov att upprätthålla ett falskt sken av att vara välbärgad fiskeexpert.

Vad jag vill med min tråd och det var inte helt tydigt i ingressen är att få tips som gör att grabben får vettiga hållbara prylar och inte Biltemas grejor rätt igenom.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När jag var i den åldern fiskade jag med en Shimanorulle med Quickfire. Det var väldigt lättskött och gjorde att man ej fick massa problmen med att glömma fälla byglen mm.... dock va ja nog lite yngre då jag började med QF, men jag använde rullar med QF tills ja var runt 13-14 år...
                    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 854 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B