flätsladd o trassel.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätsladd o trassel..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flätsladd o trassel..

har införskaffat mig en shimano super GT-RA här om dagen och en flätlina, hur som helst har jag fiskat med den i cirka 6h och redan fått 3 stortrassel o fått kapa linan.

Det händer när jag kastar ut, draget hinner flyga iväg kanske 4 meter sen tar de stopp och stans värsta trassel utvecklar sig cirka på tredje spöugglan räknat uppifrån... Någon som kan tänkas veta vad detta beror på? Det är inte där framme vi spötoppen som de tvinnat sig, kollar de supernoga varje gång efter att ha flängt iväg två av mina gamla superdrag.

Mvh martin

kan vara att linan tvinnar sig och korvar ihop sig eller att du eller butiken lagt på linan för löst!?

Kommentera

Du kanske la på för mycket lina?

Kommentera

Det är ingen elak spinnare eller nåt annat roterande drag som tvinnat linan då? Tycker vissa flätlinor är känsliga för det!

Kommentera

Det där hände mig rätt ofta med samma rulle och spiderwire. Jag hade ivarjefall inte samma problem med fireline så kanske är något med linan du använder? Men det är inte kul det där flätlina kostar en förmögenhet.
          Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

hm köpte en sån billig tom romphson lina lr vare är på berras rea. kan de va så?
            körde med ett rapala skeddrag som snurrade helt tokigt.

Kommentera

FELEN som jag gjorde i börgan!
              Du skall inte snärta i väg draget när du kastar med multirulle.
              Du skall ha en jämn rörelse i kastet o stanna typ kl 11 med spötoppen.
              Prova oxå o ha kastbromsen lite hårdare på i börgan ju vanare du blir ju lösare kan du ha ( med andra ord du lärdig :-)

ps
              du behöver inte ta i för kung o foster land när du kastar med rätt teknik kommer du långt i allafall.

Peppe

Kommentera

de är en haspelrulle

Kommentera

Köp metspö !

Kommentera

Jag tror att felet ligger i den urusla lina du köpt. En kompis köpte RT's flätlina och första fiskedagen stod han och redde ut skatbo efter skatbo medan vi andra fiskade utan problem. Därefter spolade han på nån flätlina från Sufix och sedan dess har han inte haft ett enda trassel.

Om det är flätlina du vill köra med så tycker jag, och det är min högst personliga uppfattning, att du ska hålla dig långt från Fireline. Första året funkade FL fint för mig men efter det har det bara varit en jävla massa krångel med den skitlinan. Trassel och de mest oväntade linbrott man kan tänka sig (ibland mitt i ett kast...). Efter denna miserabla dynga bytte jag till Spiderwire Stealth som är hur grym som helst. Stealthlinan är i princip samma lina som Power pro som är sjukt populär, enda skillnaden som jag känner till är att Stealth bygger aningen mindre än PP. I vilket fall som helst är det helt klart någon av dessa linor du ska satsa på.

Tight lines.

OBS! Viktigt med Spiderwirelinan är att du får Stealthmodellen. Den gamla SW är tydligen bara skit.
                    Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-09-01, 08:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 917 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B