hjälp mig med de farliga krokbytena! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp mig med de farliga krokbytena!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sjögräs
    när jag byter ut krokarna på mina beten öppnar jag fjäderringarna med en kniv. det går bra med större modeller av fjäderringar men när man börjar gå ner i storlekarna eller när de är "ovanligt" sega och små så blir det problem och så brukar jag slinta ibland och få ett snyggt litet ärr . vad kan jag göra för att minimera risken? med tång så brukar oftast ringarna bli sneda och missformade.

snälla ni som är ena hejjare på att byta krokar, hur gör ni? har ni några bra tips?
    Sjögräs; Det finns en massa olika fjäderringstänger att köpa. De flesta fjäderringstänger är avsedda för 8-10 mm fjäderringar och större. Tycker du att fjäderringstängerna har för stor vinkel i kilen och bryter upp fjäderringen kan du fila ner kilen till mindre vinkel med en vanlig kontaktfil. Själv använder jag hellre en liten, tunn skruvmejsel och gläntar lite på fjäderringen samtidigt som jag försiktigt trycker in kroköglan i änden på springan i fjäderringen. Sedan rullar jag försiktigt runt fjäderringen ett varv tills den sluts runt kroköglan med minsta Bacho avbitaren. Jag är väldigt noga med att fjäderringen inte får glipa i ändarna. Det går också att rulla över ändan inåt på fjäderringen om en liten glipa ändå skulle uppstå. Personligen är jag så van att använda en liten skruvmejsel och minsta avbitare vid krok- och fjäderringsbyte att jag föredrar detta framför en fjäderringstång.
    Go for new splitrings!
    Old Firehand

Kommentera

Med bra kvalité på fjäderringarna så är det inga problem. Jag kör med tång eller bara med naglarna, men efter 10 bytta krokar så blir man ganska öm.

Kommentera

jag kör alltid tummen
        gädda är kul, men karp är nog rogligast

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
          He he, använder också kniv. Brukar funka bra, men ibland slinter man och sätter kroken i fingret. Ska nog testa en fingerborg!
          Ha haa, snåljåp ;-) Köp en tång nu mannen.....så kan jag ju låna den !
          gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 790 visningar
          1 gilla