Tvinnad tafs vid kastdobb-fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvinnad tafs vid kastdobb-fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvinnad tafs vid kastdobb-fiske?

Hej!

Har provat att fiska lite med bombardaflöte och fluga vid kusten med flötet glidande (30-50 cm) och en tafs på ca 2-3 m med en fluga i änden. Har provat både med en riktig, taperad flugtafs samt vanligt nylonlina mellan flötet och flugan och vid nästan varje kast så tvinnar sig tafsen runt flötet/huvudlinan istället för att ligga utsträckt i vattnet.
    Fäster man ett litet blysänke mitt på tafsen så blir det bättre men då kan jag ju inte fiska med flugan flytande vid ytan. Stället som jag fiskar vid har rejält med tång och sjögräs vid botten och drag/sjunkande flugor fastnar bara.

Någon som har en lösning på detta problem? Sitter 2 st lekande vid flötet vilket jag tycker borde räcka. De är dock inga kullagerlekanden.

Använder du spinnrulle? I så fall kan du ju bromsa linan någon sekund innan den träffar vattenytan, så att tafsen rätar ut sig.

Kommentera

Som Skanstull säger... bromsa dobben strax innan nedslaget så att tafsen+flugan sträcker ut sig bort från dobben. Går lättast att göra detta med spinnrulle men går även att göra med haspel. Sen jag började bromsa innan nedslaget så har mina tafstrassel minskat avsevärt, kan ju vara en del trassel när man kastar dobb i motvind.

Kommentera

Hur bromsar man egentligen linan med haspelrulle? Bromsas den med handen eller fäller man helt enkelt ned bygeln?

Kommentera

Ursprungligen postat av Viking
          Hur bromsar man egentligen linan med haspelrulle? Bromsas den med handen eller fäller man helt enkelt ned bygeln?
          smäller du ner bygeln så riskerar du att bli av med lina+dopp+tafs+fluga..

när du ser att doppen är på väg ner så kan du föra handen mot spolen och sakta ner linan... när du gjort detta några gånger så har du mer känsla för det.

Kommentera

Har ingen erfarenhet av detta fiske men ibland när jag fiskar med haspel tar jag bara tag i linan med handen för en mjuk inbromsning.

Kommentera

lägg höger pekfinger (om du håller spöet i höger hans) försiktigt mot spolen, det fungerar kanon!

I'm Homemade
              ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Tack för tipsen!
                Ska prova under nästa vecka när man är ledig.

Kommentera

Är det en äcklig "pilvinge" på dobben som på typ darts dobbar så ta bort den så minimerar du det hela ytterligare =)
                  Aborre 1030g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 3.5kg, Braxen 3.2kg, Gärs 53g, Gråsej 3.0kg, Gädda 4,7kg, Gös, Havskatt, Havsöring 1,0kg, Id, insjööring 1 kg, Knaggrocka, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk, Lake, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 1.5 kg, Sandskädda, Sarv, Sill, Spigg, Stäm, Sutare 1 kg, Torsk 16 kg, Vimma, Ål

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 786 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B