Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg
    Som gammal dykare (har jobbat en del i både Sverige och utomlands som dykare, tidigt -90 tal) så funderar man ju över fiskarnas färgseende. Mycket riktigt så försvinner den röda färgen först och sist den gröna och blå. Det är därför vi uppfattar sjöar och hav som blå eller grönskimrande. Jag kommer ihåg ett dyk speciellt, det var vid Similand Islands i Thailand och jag var dykledare för en grupp Japanska turister. I gruppen fanns en 18 årig tjej som hade väldigt liten erfarenhet. Jag hade haft problem med bihålorna en längre tid och hade därför problem med tryckutjämningen. Vid uppstigning ifrån ett dyk, där jag höll denna 18 åring i händerna smällde plötsligt min högra trumhinna och en "grön" vätska pulserade ur mitt öra. Den 18 åriga tjejen fick lite panik, hon förklarade när vi kom upp att hon trodde att jag var en alien...... Den gröna vätska som kom från örat var ju bara blod, men pga djupet så upplevdes färgen som grön.

Man har fått frågan många gånger varför man dyker med ficklampa mitt på dagen. Och svaret är ju enkelt. En fisk som upplevs som grå och färglös på djupare vatten, får sina naturliga färger om man lyser på dem med en ficklampa.

Frågan är ju hur fiskarnas färgseende egentligen fungerar. En röd wobbler på 9 meters djup skulle av oss upplevas som grön.... Alltså är röda wobblers värdelösa på större djup än 9 meter...Man kan lika gärna använda en som är grön från början.

På större djup kan man lika gärna satsa på enbart gråa eller blå-gröna wobblers för då måste det vara retningen som triggar fisken till hugg och absolut inte färgen på wobblern!!
    Basshunter; Av de få gånger jag fiskat Gädda sedan 1946 har jag lärt mig att betets färg ofta har helt avgörande betydelse när det gäller att fånga både många och Stora Gäddor. I det brungula, genomgrumliga vattnet i Lövstabukten utanför Karlholmsbruk, där du bor, har röda Bomber 16A-LEF11 och orangegula LEF6 wobbler och även röda Swim Whizz 501 visat sig framgångsrika vid fiske efter Gädda. Även Lax och Havsöring i de klarare vattnen utanför Per-Göran, Skargrund, Hättan och Kniven har föredragit silvriga trollingskedar med klarröda diagonalränder och halvsidor som NK-28-S5 och NK-A-MAG, NK-MAG-S5, men även Dardevle Flutter Chuch Magnum 361 (Silver/Röd) och BIG ED 361 i samma klarrröda färger har varit "outstanding" vid trollingfiske mellan Björns Fyr och Eggegrund under alla år jag fiskat där mellan 1990 och 2008.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Basshunter; Av de få gånger jag fiskat Gädda sedan 1946 har jag lärt mig att betets färg ofta har helt avgörande betydelse när det gäller att fånga både många och Stora Gäddor. I det brungula, genomgrumliga vattnet i Lövstabukten utanför Karlholmsbruk, där du bor, har röda Bomber 16A-LEF11 och orangegula LEF6 wobbler och även röda Swim Whizz 501 visat sig framgångsrika vid fiske efter Gädda. Även Lax och Havsöring i de klarare vattnen utanför Per-Göran, Skargrund, Hättan och Kniven har föredragit silvriga trollingskedar med klarröda diagonalränder och halvsidor som NK-28-S5 och NK-A-MAG, NK-MAG-S5, men även Dardevle Flutter Chuch Magnum 361 (Silver/Röd) och BIG ED 361 i samma klarrröda färger har varit "outstanding" vid trollingfiske mellan Björns Fyr och Eggegrund under alla år jag fiskat där mellan 1990 och 2008.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Jag tror nog också egentligen att färgerna har betydelse, det var bara kul att spekulera i huruvida fiskarna hade samma färgseende som oss eller inte. Troligtvis upplever de färgerna på ett annat sätt än vad vi gör.

Jag själv är väldigt övertygad om att färgerna på wobblern i den sjö där jag trollar gös har stor betydelse.

Ang. fiskeplatserna du nämner så var jag faktisk ut på alla i torsdags. Mest för att testa nya båten och spana lite med lodet. Det blev inte så mycket fiske, mera rekognosering. Det blir lite seriösare turer längre fram!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 777 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B