Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Något som många inte är medvetna om är att som många här redan sagt , att färgerna försvinner efter ett antal meter.
    betena befinner sig i en värld av gråskalor. Många gånger tro jag att ett bete som tex röd/vit ger en bra kontrast för tex nattfiske efter gös. Glöm inte att gösebn är en nattpredator och ser mycket bättre än vi på natten, och kan då se ett bete med stor kontraster mycket bra. Det är samma sak med flugor, titta på Jock Scott: gul/svart krop..Akroyd:gul/svart kropp. Sedan finns det många fler flugor på samma tema med tvådelade kroppar.

Visst kan betesvalet spela roll, men jag tror att många stirrar sig blinda och går i gammla banor, man måste hela tiden tänka på vad man gör och inte bara stå ock kasta på ett ock samma ställe där man en gång fick en firre.

Vid vissa fiske är färgen underordnad tror jag, medan vid andra typer kan den vara viktig, och nu menar jag fiske efter en och samma art men på olika tider på året.
    .................................................. ......................
    :popcorn

Kommentera

Men det är ju så roligt med vobblers och drag osv

Men ärligt, det är la dom man fått fisk på innan som man kör på. Oftast spelar det la inte jättestor roll om det är en blå/svart eller blå/silver metallgrej man ska lura fisken med. Hugger dom på det ena skulle dom säkert tagit det andra med.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Jag är ju en ganska cynisk man (ibland) och jag tror att fokuserandet på betesval är ett resultat av att kunna skylla på något. (det är ju aldrig ens eget fel)
        I mina mörkaste stunder brukar jag säga att det som skiljer en BRA fiskare från en DÅLIG är att han vet vad han ska skylla på när han / hon inte får fisk...

En annan orsak till hysterin är dels prylfixering och häftighetsrelaterat. Jag menar, hur kan annars trådar som "hur många jerkbaits har ni i lådan?" dyka upp?

Men, jag kanske är en dysterkvist som snart dör av värmeslag? Ska bota det med några fiskepass under helgen.

Kommentera

Att byta färg på ett bete är ett sätt att ändra från något som inte verkar funka från stunden, till något som kanske kan funka bättre.

Alltså än ändring av ens taktik (som uppenbarligen inte funkar)

Att byta bete/färg vad som helst är nog alla gånger bättre när fisket är grymt segt och man inte lyckas, än att fortsätta fiska på ett sätt som inte ger något. Sen om det är färgen/betet man byter till som avgör, eller om det är för att man får en nytändning på sitt hopp och återigen koncentrerar sig mer, spelar ju mindre roll.

huvudsaken är ju att man ändrar något.

Kommentera

Har läst om detta med färger tidigare i ett antal artiklar i både svensk och utländsk press, men Tapsas artikel var riktigt bra och repetition är ju kunskapens moder.

Mycket bra information till sommarens göspass både trolling och VJ och jag kan återspegla färgtabellen klockrent till både abborr, gädd och gösfiske för egen del.

Jiggfiske abborre/gös: Grundare fiske och sena kvällar, brunt, mörkorange, rött funkar ofta riktigt bra.

Djupare abborrfiske 6-10 meter gult, chartreuse och till viss del blå/silver funkar ofta bra.

Röda/oranga jerkbaits tidigt på våren grunt funkar bra, grönt/blått ofta på sommargäddorna på djupbranterna...

imponerad över hur väl det stämmer för min egen del.
            Min blogg

Kommentera

För min del kör jag med självlysande jiggar och behöver inte tänka på djup , dag eller natt,eller årstid fiske ska vara enkelt och inte tillkrånglat och fisk får jag så det räcker och blir över.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det här med hur färger syns på olika djup har väl bara vad jag vet kontrollerats av människor? Hur en fisk uppfattar ljus och färg e väl ingen som vet? Jag tillhör förövrigt den kategori som har väldigt hög kostnad per fiskepass, men det har mer med samlargenen att göra än att jag tror det spelar roll. Tror man på en färg och ett bete så fiskar man ju bättre med det.

Kommentera

Många berättar om fiskepass där det inte spelar någon roll vilket bete de slängt på, fisken har huggit på allt. Det är ju dock inte dessa fiskepass det handlar om när det gäller kritiska val av färger, typ av presentation, storlek osv på betet utan däremot de riktigt tröga passen där skillnaden mellan "rätt" bete och "fel" kan göra stor skillnad och kanske ge lite fisk istället för ingen alls eller riktigt bra med fisk istället för "godkänt" resultat...?
                  Min blogg

Kommentera

Jag är helt övertygad om att färger spelar roll.
                    I våras var jag och en polare ute och fiskade gädda.

Jag hade några få följare, inget mer min kompis körde med en neongul 4play och fick fisk.

Jag provade alla möjliga drag även 4 play fast i annan färg, jag fick inget.

Till slut hittade jag ett gammalt skeddrag eller en flutter devil någonting som hade samma neongula färg satte på det och helt plötsligt började jag också få fisk.

Förhållandena den dagen var soligt, ca 5-7 m/s s/o vind och vi fiskade i en stor vik med djup mellan 0,5-1,5 m.

//C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Kollade på kul, först försvinner med ökat vattendjup det röda ljuset, sedan det gula, det blå och sist gröna.
                      Som gammal dykare (har jobbat en del i både Sverige och utomlands som dykare, tidigt -90 tal) så funderar man ju över fiskarnas färgseende. Mycket riktigt så försvinner den röda färgen först och sist den gröna och blå. Det är därför vi uppfattar sjöar och hav som blå eller grönskimrande. Jag kommer ihåg ett dyk speciellt, det var vid Similand Islands i Thailand och jag var dykledare för en grupp Japanska turister. I gruppen fanns en 18 årig tjej som hade väldigt liten erfarenhet. Jag hade haft problem med bihålorna en längre tid och hade därför problem med tryckutjämningen. Vid uppstigning ifrån ett dyk, där jag höll denna 18 åring i händerna smällde plötsligt min högra trumhinna och en "grön" vätska pulserade ur mitt öra. Den 18 åriga tjejen fick lite panik, hon förklarade när vi kom upp att hon trodde att jag var en alien...... Den gröna vätska som kom från örat var ju bara blod, men pga djupet så upplevdes färgen som grön.

Man har fått frågan många gånger varför man dyker med ficklampa mitt på dagen. Och svaret är ju enkelt. En fisk som upplevs som grå och färglös på djupare vatten, får sina naturliga färger om man lyser på dem med en ficklampa.

Frågan är ju hur fiskarnas färgseende egentligen fungerar. En röd wobbler på 9 meters djup skulle av oss upplevas som grön.... Alltså är röda wobblers värdelösa på större djup än 9 meter...Man kan lika gärna använda en som är grön från början.

På större djup kan man lika gärna satsa på enbart gråa eller blå-gröna wobblers för då måste det vara retningen som triggar fisken till hugg och absolut inte färgen på wobblern!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B