Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
    Fiskar har tydligen utmärkt färgseende. Läste någonstans att gäddan har fler "stavar" eller "tappar" (minns inte vilket) i ögonen än människan och därför har t.o.m. bättre färgseende än oss.
    En studie i ett akvarium gick ut på att märka en av flera mörtar med en röd markering. Gäddan i akvariumet valde varje gång att attackera mörten med den röda markeringen.
    Nu fiskar jag sällan i akvarium, så därför kvarstår ju frågan om gäddan ser rött på djup större än 9 meter??? Att den kan se rött i akvarium det tror jag säkert, men det gör ju vi också. Men för att vi ska kunna se röda färger på större djup än 9 meter krävs det att vi har en ljuskälla att lysa med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg
      Nu fiskar jag sällan i akvarium, så därför kvarstår ju frågan om gäddan ser rött på djup större än 9 meter??? Att den kan se rött i akvarium det tror jag säkert, men det gör ju vi också. Men för att vi ska kunna se röda färger på större djup än 9 meter krävs det att vi har en ljuskälla att lysa med.
      Jag försökte inte heller få fram att rött syns på över 9 meter! Rött blir grått efter bara några meter. Så den frågan kvarstår inte!!!
      Trådskaparen undrar över fixeringen av färgval!
      Efter islossningen fiskar i alla fall jag gädda i grunda vikar.
      Kanske kan ett bete med rött inslag reta gäddan lite extra där? jag har upplevt att t.ex. Buster Jerk i papegojfärgen varit riktigt effektiv och den har röda sidor! Men som sagt, studien jag berättade om kan lika gärna visa att gäddan föredrar ett byte som skiljer sig från mängden...
      Senast ändrad av PederE; 2009-06-30, 22:09.

Kommentera

Ikväll högg det enbart på Curly Sue cisco. Provade med andra färger av samma bete (röd/gul och brun/vit) när ciscon blivit oroväckande söndertuggad, men nää, det dög inte.. Tur jag hade mend-it med mig.

Kommentera

Det måste finnas en anledning till att fiskarna faktiskt ÄR färgranna. Eftersom vi männsikor måste lysa på dem med lampa mitt på dagen för att se färgerna är det säkert våra ögon som inte är anpassade att se färger bra i vatten. Fiskar är just fiskar och helt anpassade till sin miljö, de ser säkert färgerna mycket bra, varför har de annars färgteckning? De kunde lika gärna vara grå i annat fall. Men det är klart, det finns säkert en och annan driven säljare som skulle kunna pracka på en korkad abborre några schyssta halogenficklampor...

Kommentera

Klart som tusan att färger spelar roll, tillsammans med andra faktorer såklart.

Om det sen kan motivera över 200 olika färger på Buster Jerk kan ju diskuteras.
            5-6 olika färger täcker 95% av behovet, men det har ju inte hindrat mig att skaffa ca. 40 färgkombinationer, bara på BJ,
            och sen ska man ju helst ha dom i både suspending och shallow också

Kommentera

Att fiska ett bete rätt är ofta sjukt viktigt. Vevstopp och diverse kladd vid spinn, fart vi trolling.

Rätt djup, rätt färg osv.

Fiskar man på rätt sätt, på rätt ställe vid rätt tillfälle så kan jag hålla med trådens skapare om att betet kan vara underordnat.

Men nog finns det mycket belägg för att fixera sig vid beten. Tycker det blir sjukt tydligt om man trollar med 8 spön och 8 olika beten och så nyper all den dagens fångst på samma wobbler.

Dock har jag märkt en tydlig tendens med många fabrikat. Gå in hos handlarn och köp 3 identiska beten, och det är inte ovanligt att det bara är ett av dom som fångar fisk. Det kan skilja från wobbler till wobbler av samma fabrikat/modell/färg. Säkert händer inte detta med jiggar/skedar/spinnare, men helt klart med wobbler. Ibland kan jag inte låta bli att undra om det är viktigare att hitta de specifika beten som fångar fisk och skita i fabrikat, modeller och färger...

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
                Har läst om detta med färger tidigare i ett antal artiklar i både svensk och utländsk press, men Tapsas artikel var riktigt bra och repetition är ju kunskapens moder.

Mycket bra information till sommarens göspass både trolling och VJ och jag kan återspegla färgtabellen klockrent till både abborr, gädd och gösfiske för egen del.

Jiggfiske abborre/gös: Grundare fiske och sena kvällar, brunt, mörkorange, rött funkar ofta riktigt bra.

Djupare abborrfiske 6-10 meter gult, chartreuse och till viss del blå/silver funkar ofta bra.

Röda/oranga jerkbaits tidigt på våren grunt funkar bra, grönt/blått ofta på sommargäddorna på djupbranterna...

imponerad över hur väl det stämmer för min egen del.
                Hej Mascot; Repetition ger erfarenhet. Repetition kan även leda till förmåga att memorera och lära sig av både positiva erfarenheter och negativa misstag.

Enligt de gamla grekerna i gudasagan var lättjan uppfinningarnas moder.
                Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

prövade igenom hela min draglåda igår i en vik i vänern. Allt gick skit, enda tills jag satte på ett av mina två drag som har en illgul rygg och vit mage (rapala original tror jag bestämt) då järdrar började huggen komma. Prövade min andra wobbler och samma där! Hugg med en gång! Bytte sedan tillbaka till några andra färger, och fiskarna slutade hugga.

Säga vad ni vill, men jag tror i alla fall att färgen spelar roll (som Nils Jonas nämner) beroende på vilket djup du fiskar på.
                  Vad skulle man göra utan fiske?!

Kommentera

Jag tror absolut att färg har betydelse. Men väldigt olika beroende vad man fiskar. När man trollar med vobbler på frivatten, eller spinn/jerkfiske över vatten där gäddor ligger och tittar upp på byten som passerar vid ytskikten, kan det omöjligt ha betydelse vad sidan eller ryggen på ett bete har för färg. Däremot magen.....
                    När fisken är seg, en dag när man får slita för att få något, då är färg och presentation helt avgörande. Men i ett "feeding window" tror jag inte det har lika stor betydelse.

Kommentera

Går bet med beten...

Jag funderar själv över beten. Av tråden här får jag fram följande frågor:
                      En vobbler som ser ut som en havfisk eller insjöfisk kan inte fiskas i vice versa vatten?
                      - Då är färgen betydelse för betet.
                      För att klara de flesta djup välj då färg som fungerar för djupaste beten, om int standarts?
                      - Det är mer betydelse av var fisken befinners sig vid vädertyp och årstid för rätt beten.
                      Vilken färg och typ av beten som fungerar bästa för samtliga fiskar, har inte kommit fram än?
                      - Det sägs att silver fungerar för de flesta fiskar ändå..

Själv vill jag utöka mitt fiskande till andra fisksorter - (bäck-) öring och röding, regnbåge och lax.
                      Har fiskat gädda och aborre, har reflex (red & white) 12 g, silver och koppar spinnare, atom silver och en svart/grön, gamla Utö drag av silver, koppar och guld, atom favorit 25 g silver och en koppar 15 g.
                      Har någon fler också.
                      Då undrar jag om vilka beten som passar i de flesta fallen vid väderlek och årstid, fiskesort, djup och typ av fiskevatten..
                      Önskas en fiskelådan med beten som är allround för de flesta fisketurer så jag har minimal av beten i fiskelådan - mindre vikt bl a.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 911 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B